Boisvert, Donald L. och Carly Daniel-Hughes (red.) (2017). The Bloomsbury Reader in Religion, Sexuality, and Gender. London & New York: Bloomsbury Academic. (288 s.)
Dixon, Thomas (2008.) Science and Religion: A Very Short Introduction. New York: Oxford University Press. (184 s.)
Flensner, Karin K., Göran Larsson, G. & Roger Säljö (red.) (2021). Känsliga frågor, nödvändiga samtal: Att lära om och av kontroverser. Lund: Studentlitteratur. (Inledning, kap. 1, 9, 10, 11 och 12. (74 s.)
Franck, Olof & Peder Thalén (red.) (2018). Interkulturell religionsdidaktik: utmaningar och möjligheter. Lund: Studentlitteratur. (Kap. 7 och 8. 34 s.)
Hughes, Aaron W. (2016.). Islam and the Tyranny of Authenticity: An Inquiry Into Disciplinary Apologetics. Sheffield, UK & Bristol, CT: Equinox. (164 s.)
Obadiah, Lionel (2014). “Globalisation and new geographies of religion: new regimes in the movement, circulation, and territoriality of cults and beliefs”. International Social Science Journal 63:209–210, 147–157. (11 s.)
Utöver detta tillkommer följande:
Artiklar och bokkapitel som laddas upp på kursplattformen (ca. 700 s.)
Litteratur för portfolioexaminering som väljs i samråd med undervisande lärare (ca. 400 s.).
Litteratur för muntlig och skriftlig redovisning som väljs i samråd med undervisande lärare (ca. 400 s.).