Delkursen tar sin utgångspunkt i professionellt socialt arbete som analyseras utifrån teorier om organisation, profession, och etik. Särskild vikt läggs vid förhållandet mellan organisationsform och dess betydelse för professionellt och etiskt förhållningssätt i praktiskt socialt arbete.
Socialt arbete: Det sociala arbetets organisering och professionalisering
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten fördjupar sina kunskaper inom huvudområdet socialt arbete med tonvikt på organisation, profession och etik. Vidare syftar kursen till att studenten fördjupar sin personliga och professionella kompetens.
Kursen består av två delkurser.
Delkursen syftar till lärande genom reflektion med utgångspunkt i studenternas erfarenheter från den verksamhetsförlagda delen av utbildningen.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Matematik B, Samhällskunskap A samt godkända kurser motsvarande minst 110 högskolepoäng från termin 1-5 i programmet. Dessa skall inkludera delkurs 2, 10 hp, i kurs SC141C.
Kurslitteratur
Course literature VT 2024
Blennberger E, (2017) Etik i socialt arbete: etisk kod för socialarbetare?. Stockholm: Akademikerförbundet SSR. 35 s.
Brante T, (2014) Den professionella logiken: hur vetenskap och praktik förenas i det moderna kunskapssamhället. Stockholm: Liber 384 s.
Brante T, (2013) The Professional Landscape: The Historical Development of Professionals in Sweden. Professions & Professionalism Vol: 3 Iss: 2, 1-18. 18 s.
Christensen T, Lægreid PG, Røvik KA, (2020) Organization Theory and the Public Sector: Instrument, Culture and Myth. London: Routledge. 232 s.
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten för hälsa och samhälle. Malmö universitet: Fakulteten för hälsa och samhälle. 17 s.
Hall P, (2012) Managementbyråkrati: organisationspolitisk makt i svensk offentlig förvaltning. Malmö: Liber. 327 s.
Hasenfeld Y, (2010) The Attributes of Human Service Organizations. In Hasenfeld Y, (Ed) Human Services as Complex Organizations. London: Sage, s 9-32. 24 s.
Hood C, (1995) The ‘New Public Management’ in the 1980s: Variations on the Theme. Accounting Organizations and Society 20(2/3), 93-109. 17 s.
Johansson K, Denvall V, Vedung E, (2015) After the NPM Wave. Evidence-Based Practice and the Vanishing Client. Scandinavian Journal of Public Administration,19 (2), 69-88. 20 s.
Leight Star S, Lampland M, (2009) Reckoning with standards. In Leight Star S, Lampland M, (Eds) Standards and their stories: How quantifying, classifying, and formalizing practices shape everyday life. London: Cornell University Press, s 3-24. 22 s.
Noordegraaf M, (2016) Reconfiguring Professional Work: Changing Forms of Professionalism in Public Services. Administration & Society, 48 (7), 783-820, 38 s.
Power M, (2000) The Audit Society - Second Thoughts. International Journal of Auditing, 4, 111-119. 8 s.
Power M, (2004) The Risk Management of Everything: Rethinking the politics of uncertainty. London: Demos, s 1-71. 71 s.
Sahlin-Andersson K, (2006) Transparensens former. I Levay C. & Waks C, (Eds) Strävan efter transparens. Stockholm: SNS Förlag, s 9-46. 39 s.
Svenaeus F, (2010) Evidensbaseringsrörelsen och det goda omdömet – en kritisk betraktelse. Ikaros 2, (33), 33-38. 6 s.
Svensson K, Åström K, (2013) The Field of Social Regulation. Professions & Professionalism, 3 (2), 1-16. 16 s.
Svensson L, (2022) Digitalisering i socialt arbete: socialtjänstens utmaningar och möjligheter. Malmö: Gleerups. 90 s
Thedvall R, (2015) Managing preschool the Lean way. Evaluating work processes by numbers and colours. Social Anthropology, 23(1), 42–52. 11 s.
Thorsén H, (2016) Människosyn och etik. (3. uppl.) Stockholm: Remus. 222 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer, ca 100 s.
Fisher T, Somerton J, (2000) Reflection on action: the process of helping social work students to develop their use of theory in practice. Social Work Education,19, (4), 387-401. 16 s.
Macaulay C, Cree V, (1999) Transfer of learning: concept and process. Social Work Education, 18,(2), 183 -194. 11 s.
Course literature HT 2024
Brante T, (2014) Den professionella logiken: hur vetenskap och praktik förenas i det moderna kunskapssamhället. Stockholm: Liber 384 s.
Brodkin, E, (2010) The Politics of Practice. In Hasenfeld, Y, (red) Human Services as Complex Organizations. (61-79) London: Sage. 78 s.
Christensen T, Lægreid PG, Røvik KA, (2020) Organization Theory and the Public Sector: Instrument, Culture and Myth. London: Routledge. 232 s.
Friberg T, (2019) Trippelhelix, harmonisering och kritiskt motstånd. Forskning og Forandring, 2(2), 25-43.
Hall P, (2012) Managementbyråkrati: organisationspolitisk makt i svensk offentlig förvaltning. Malmö: Liber. 327 s.
Hasenfeld Y, (2010) The Attributes of Human Service Organizations. In Hasenfeld Y, (Ed) Human Services as Complex Organizations. London: Sage, s 9-32. 24 s.
Hasenfeld, Y, (2010) Organizational Forms as Moral Practices: The Case of Welfare Departments. In Hasenfeld, Y, (red) Human Services as Complex Organizations. (97-114) London: Sage 17 s.
Hedensted Lund, D & Vaaben, N, (2014) Offentligt-privat innovationssamarbejde: Konkurrence og alliance. I Aagaard, P, Sørensen, E & Torfing, J (reds). Samarbejdsdrevet Innovation i praksis. Köbenhavn: Jurist- og Økonomforbundet, s. 109-125. 16 s.
Lehtiniemi T, (2023) Contextual social valences for artificial intelligence: anticipation that matters in social work, Information, Communication & Society, (1-16). 16 s.
Levay C, Waks C, (2006). Transparensen och professionerna. I Levay C, Waks C, (reds).Strävan efter transparens. Stockholm: SNS Förlag. s. 216-237.21 s.
Power M, (2004) The Risk Management of Everything: Rethinking the politics of uncertainty. London: Demos, s 1-71. 71 s.
Power M, (2000) The Audit Society - Second Thoughts. International Journal of Auditing, 4(1), 111-119, 8 s.
Power M, (1994) The Audit Explotion, Demos, s. 1-50.
Sahlin-Andersson K, (2006) Transparensens former. I Levay C. & Waks C, (Eds) Strävan efter transparens. Stockholm: SNS Förlag, s 9-46. 39 s.
Shore C, Wright S, (2015) Audit Culture Revisited: Rankings, Ratings and the Reassembling of Society. Current Anthropology 56(3), s. 421-444
Svensson L, (2022) Digitalisering i socialt arbete: socialtjänstens utmaningar och möjligheter. Malmö: Gleerups. 90 s
Thorsén H, (2016) Människosyn och etik. (3. uppl.) Stockholm: Remus. 222 s.
Tsoukas H, (1997) The tyranny of light: The temptations and the paradoxes of the information society. Futures, 29(9), s. 827–843. 17 s.
Vaaben N, (2014) Da arbejdet i samarbejdet forsvandt: Økonomiske kosmologier som optimeringslogikker i jagten på mere for mindre. Tidsskriftet Antropologi 70, s. 113-131. 18 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer, ca 200 s.
Fisher T, Somerton J, (2000) Reflection on action: the process of helping social work students to develop their use of theory in practice. Social Work Education,19, (4), 387-401. 16 s.
Macaulay C, Cree V, (1999) Transfer of learning: concept and process. Social Work Education, 18,(2), 183 -194. 11 s.
Kurslitteratur inom delkurs
1. Det sociala arbetets organisering och professionalisering
Blennberger E, (2017) Etik i socialt arbete: etisk kod för socialarbetare?. Stockholm: Akademikerförbundet SSR. 35 s.
Brante T, (2014) Den professionella logiken: hur vetenskap och praktik förenas i det moderna kunskapssamhället. Stockholm: Liber 384 s.
Brante T, (2013) The Professional Landscape: The Historical Development of Professionals in Sweden. Professions & Professionalism Vol: 3 Iss: 2, 1-18. 18 s.
Christensen T, Lægreid PG, Røvik KA, (2020) Organization Theory and the Public Sector: Instrument, Culture and Myth. London: Routledge. 232 s.
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten för hälsa och samhälle. Malmö universitet: Fakulteten för hälsa och samhälle. 17 s.
Hall P, (2012) Managementbyråkrati: organisationspolitisk makt i svensk offentlig förvaltning. Malmö: Liber. 327 s.
Hasenfeld Y, (2010) The Attributes of Human Service Organizations. In Hasenfeld Y, (Ed) Human Services as Complex Organizations. London: Sage, s 9-32. 24 s.
Hood C, (1995) The ‘New Public Management’ in the 1980s: Variations on the Theme. Accounting Organizations and Society 20(2/3), 93-109. 17 s.
Johansson K, Denvall V, Vedung E, (2015) After the NPM Wave. Evidence-Based Practice and the Vanishing Client. Scandinavian Journal of Public Administration,19 (2), 69-88. 20 s.
Leight Star S, Lampland M, (2009) Reckoning with standards. In Leight Star S, Lampland M, (Eds) Standards and their stories: How quantifying, classifying, and formalizing practices shape everyday life. London: Cornell University Press, s 3-24. 22 s.
Noordegraaf M, (2016) Reconfiguring Professional Work: Changing Forms of Professionalism in Public Services. Administration & Society, 48 (7), 783-820, 38 s.
Power M, (2000) The Audit Society - Second Thoughts. International Journal of Auditing, 4, 111-119. 8 s.
Power M, (2004) The Risk Management of Everything: Rethinking the politics of uncertainty. London: Demos, s 1-71. 71 s.
Sahlin-Andersson K, (2006) Transparensens former. I Levay C. & Waks C, (Eds) Strävan efter transparens. Stockholm: SNS Förlag, s 9-46. 39 s.
Svenaeus F, (2010) Evidensbaseringsrörelsen och det goda omdömet – en kritisk betraktelse. Ikaros 2, (33), 33-38. 6 s.
Svensson K, Åström K, (2013) The Field of Social Regulation. Professions & Professionalism, 3 (2), 1-16. 16 s.
Svensson L, (2022) Digitalisering i socialt arbete: socialtjänstens utmaningar och möjligheter. Malmö: Gleerups. 90 s
Thedvall R, (2015) Managing preschool the Lean way. Evaluating work processes by numbers and colours. Social Anthropology, 23(1), 42–52. 11 s.
Thorsén H, (2016) Människosyn och etik. (3. uppl.) Stockholm: Remus. 222 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer, ca 100 s.
1. Det sociala arbetets organisering och professionalisering
Brante T, (2014) Den professionella logiken: hur vetenskap och praktik förenas i det moderna kunskapssamhället. Stockholm: Liber 384 s.
Brodkin, E, (2010) The Politics of Practice. In Hasenfeld, Y, (red) Human Services as Complex Organizations. (61-79) London: Sage. 78 s.
Christensen T, Lægreid PG, Røvik KA, (2020) Organization Theory and the Public Sector: Instrument, Culture and Myth. London: Routledge. 232 s.
Friberg T, (2019) Trippelhelix, harmonisering och kritiskt motstånd. Forskning og Forandring, 2(2), 25-43.
Hall P, (2012) Managementbyråkrati: organisationspolitisk makt i svensk offentlig förvaltning. Malmö: Liber. 327 s.
Hasenfeld Y, (2010) The Attributes of Human Service Organizations. In Hasenfeld Y, (Ed) Human Services as Complex Organizations. London: Sage, s 9-32. 24 s.
Hasenfeld, Y, (2010) Organizational Forms as Moral Practices: The Case of Welfare Departments. In Hasenfeld, Y, (red) Human Services as Complex Organizations. (97-114) London: Sage 17 s.
Hedensted Lund, D & Vaaben, N, (2014) Offentligt-privat innovationssamarbejde: Konkurrence og alliance. I Aagaard, P, Sørensen, E & Torfing, J (reds). Samarbejdsdrevet Innovation i praksis. Köbenhavn: Jurist- og Økonomforbundet, s. 109-125. 16 s.
Lehtiniemi T, (2023) Contextual social valences for artificial intelligence: anticipation that matters in social work, Information, Communication & Society, (1-16). 16 s.
Levay C, Waks C, (2006). Transparensen och professionerna. I Levay C, Waks C, (reds).Strävan efter transparens. Stockholm: SNS Förlag. s. 216-237.21 s.
Power M, (2004) The Risk Management of Everything: Rethinking the politics of uncertainty. London: Demos, s 1-71. 71 s.
Power M, (2000) The Audit Society - Second Thoughts. International Journal of Auditing, 4(1), 111-119, 8 s.
Power M, (1994) The Audit Explotion, Demos, s. 1-50.
Sahlin-Andersson K, (2006) Transparensens former. I Levay C. & Waks C, (Eds) Strävan efter transparens. Stockholm: SNS Förlag, s 9-46. 39 s.
Shore C, Wright S, (2015) Audit Culture Revisited: Rankings, Ratings and the Reassembling of Society. Current Anthropology 56(3), s. 421-444
Svensson L, (2022) Digitalisering i socialt arbete: socialtjänstens utmaningar och möjligheter. Malmö: Gleerups. 90 s
Thorsén H, (2016) Människosyn och etik. (3. uppl.) Stockholm: Remus. 222 s.
Tsoukas H, (1997) The tyranny of light: The temptations and the paradoxes of the information society. Futures, 29(9), s. 827–843. 17 s.
Vaaben N, (2014) Da arbejdet i samarbejdet forsvandt: Økonomiske kosmologier som optimeringslogikker i jagten på mere for mindre. Tidsskriftet Antropologi 70, s. 113-131. 18 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer, ca 200 s.
2. Personlig och professionell utveckling IV, 1 hp
Fisher T, Somerton J, (2000) Reflection on action: the process of helping social work students to develop their use of theory in practice. Social Work Education,19, (4), 387-401. 16 s.
Macaulay C, Cree V, (1999) Transfer of learning: concept and process. Social Work Education, 18,(2), 183 -194. 11 s.
2. Personlig och professionell utveckling IV, 1 hp
Fisher T, Somerton J, (2000) Reflection on action: the process of helping social work students to develop their use of theory in practice. Social Work Education,19, (4), 387-401. 16 s.
Macaulay C, Cree V, (1999) Transfer of learning: concept and process. Social Work Education, 18,(2), 183 -194. 11 s.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).