Ammert, Niklas (2011). Att spegla världen. Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. (ca 250 s i samråd med kursledare)
Andersson, Ida & Edinge, Jennie (2020). Digitala läromedel i grundskolan - analys ur ett design- och innehållsperspektiv. Examensarbete, Malmö Universitet. (42 s.)
Graeske, Caroline (2010). Värdefull eller värdelös? Om värdegrund och genus i läromedel i svenska. Tidskrift för litteraturvetenskap, 40(3). (10 s)
Hirsh, Åsa (2018). Effektiva former för dokumentation i enlighet med regelverk och forskning om lärande. Stockholm: Skolverket. (15 s.)
Langer, Judith (2017). Litterära föreställningsvärldar: litteraturundervisning och litterär förståelse. Göteborg: Daidalos. (243 s.)
Liberg, Caroline (2001). Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv – möjligheter och begränsningar. I: Nauclér, Kerstin (red.). Symposium 2000. Ett andraspråksperspektiv på lärande. Halmstad: Sigma Förlag. (20 s.)
Mercer, Neil & Hodgkinson, Steve (red.) (2008). Exploring talk in schools: inspired by the work of Douglas Barnes. London: SAGE. (kap 1,4,8,10) (70 s.)
Schmidt, Catarina (2014). Att bli en sån som läser: barns menings- och identitetsskapande genom texter. Doktorsavhandling, Örebro Universitet. (Ca 100 s. i samråd med kursledare)
Skolverket (2021). Att planera, bedöma och ge återkoppling: stöd för undervisning. Stockholm: Skolverket. (66 s)
Yassin Falk, Daroon & Skar, B., Gustaf. Skrivbedömning och respons. I: Forsling, Karin & Tjernberg, Catharina (red.) (2020) Skrivundervisningens grunder. Malmö: Gleerups. (s.75-103)
Aktuella vetenskapliga uppsatser och artiklar samt skönlitteratur tillkommer.