Arnesson, Daniel. (2016). PISA i skolan: hur lärare, rektorer och skolchefer förhåller sig till internationella kunskapsmätningar. Umeå: Umeå universitet. (kap 1-3, 5, 8-10) (104 s.) (tillgänglig via internet)
Biesta, Gert J.J. (2011). God utbildning i mätningens tidevarv. Stockholm: Liber. (132 s.)
Bornemark, Jonna. (2020). Horisonten finns alltid kvar. Om det bortglömda omdömet. Stockholm: Volante. (207 s.)
Bunar, Nihad. (2016). Hållbar skolutveckling för lärande och hälsa – likvärdighet och kvalitet genom stödjande skolkultur och stödbaserad inkludering. Socialmedicinsk tidskrift. 93(5), 564-573. (10 s.)
García, Ofelia, & Kleifgen, Jo Anne. (2020). Translanguaging and literacies. Reading Research Quarterly, 55(4), 553-571. (20 s.)
Hult, Agneta & Olofsson, Anders (Red.). (2017). Utvärdering och bedömning i skolan: för vem och varför? (2:a utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. (introduktionskapitel samt kap. 1, 2, 4, 5, 9) (81 s.)
Landahl, Joakim & Lundahl, Christian. (Red.). (2017). Bortom PISA. Internationell och jämförande pedagogik. Stockholm: Natur & Kultur. (kap. 2-5) (85 s.)
Livingston, Kay & McCall, Jim. (2005). Evaluation: judgmental or developmental. European Journal of Teacher Education, 28(2), 165-178 (13 s.)
Nordh, Andreas & Westman, Maria. Läsa på skärm och på papper – olika sidor av samma mynt? En jämförelse av provstruktur samt uppgifter och svar på två texter i PIRLS och ePIRLS. Stockholm: Skolverket. (98 s.) (tillgänglig via internet)
Salameh, Eva-Karin, Nettelbladt, Ulrika & Andersson, Ketty. (2018). Flerspråkig utveckling. I Eva-Kristina Salameh & Ulrika. Nettelbladt (red.), Språkutveckling och språkstörning hos barn, del 3. Lund: Studentlitteratur AB. (37 s.)
Skolforskningsinstitutet. (2022). Lärares professionella utveckling och lärande i kollegiala samarbeten. Solna: Skolforskningsinstitutet. (22 s.) (tillgänglig via internet)
Svensson, Gudrun, Svensson, Jenny, Strazer, Boglárka & Wedin, Åsa. (2018). Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning. Stockholm: Skolverket. (162 s.) (tillgänglig via internet)
von Börtzell-Szuch, Diana, & Vuorenpää, Sari. (2022). Läs-och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov. Malmö: Gleerups Utbildning. (ca 200 s. i samråd med kursledare)
Vetenskapliga artiklar, nationella och internationella utvärderingar, kortare bokutdrag och nätresurser kan tillkomma.