I delkursen behandlas teorier och modeller för ledarskap, patientsäkerhet och hälso- och sjukvårdens organisation kopplat till specialistsjuksköterskans ledarskap. Lagar, styrdokument och riktlinjer samt forskning diskuteras utifrån ett jämställdhetsperspektiv.
Omvårdnad: Ledarskap i teori och praktik - inriktning medicinsk vård
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning medicinsk vård
Kursinnehåll
Kursen består av två delkurser. Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om teorier och modeller för ledarskap, organisationer och patientsäkerhet. Dessa kunskaper reflekteras utifrån ett jämställdhetsperspektiv för att självständigt kunna leda arbetet inom sluten och primärkommunal medicinsk vård.
Kursen syftar även till att utveckla kunskaper inom kvalitetsarbete och förbättringskunskap för att kunna leda ett promotivt och preventivt arbete utifrån hållbarhetsutveckling.
Delkursen fokuserar på tillämpning av kvalitetsarbete och förbättringskunskap för att kunna leda ett promotivt och preventivt arbete utifrån hållbarhetsutveckling för specialistsjuksköterskans ledarskap inom sluten och primärkommunal medicinsk vård. Vidare diskuteras ledarskap och utvecklingsarbete kopplat till informatik.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15hp, yrkesverksam som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring.
Kurslitteratur
*markerar litteratur som återkommer i andra kurser inom programmet
*Edberg AK, Ehrenberg A, Wijk H, Öhlen J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund: Studentlitteratur. 600s.
Lundin K, Sandström B, (2020) Ledarskap inom vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur. 240s.
*markerar litteratur som återkommer i andra kurser inom programmet
*Edberg AK, Ehrenberg A, Wijk H, Öhlen J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund: Studentlitteratur. 600s.
Larsson C, Murdaugh CL, Parsons MA, Pender NJ, (2021) Sjuksköterskans hälsofrämjande arbete. Lund: Studentlitteratur. 328s
Martin L, (2018) Informatik i vården Hälsoinformatik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 296s
*Polit DF, Beck CT, (2020) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. 11th rev international edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. 592s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 sidor.
Kurslitteratur inom delkurs
1. Ledarskap i teori
*markerar litteratur som återkommer i andra kurser inom programmet
*Edberg AK, Ehrenberg A, Wijk H, Öhlen J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund: Studentlitteratur. 600s.
Lundin K, Sandström B, (2020) Ledarskap inom vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur. 240s.
2. Ledarskap i praktik med fokus på promotion och prevention
*markerar litteratur som återkommer i andra kurser inom programmet
*Edberg AK, Ehrenberg A, Wijk H, Öhlen J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund: Studentlitteratur. 600s.
Larsson C, Murdaugh CL, Parsons MA, Pender NJ, (2021) Sjuksköterskans hälsofrämjande arbete. Lund: Studentlitteratur. 328s
Martin L, (2018) Informatik i vården Hälsoinformatik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 296s
*Polit DF, Beck CT, (2020) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. 11th rev international edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. 592s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 sidor.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).