Balan, Andreia, och Jönsson, Anders (2021). Relationen mellan lärares intentioner och deras respons till elever: En studie om återkoppling som stöd för matematisk resonemangsförmåga på mellanstadiet. Educare vetenskapliga skrifter 4, 81-113. (32 s.)
Björndahl, Cato. R.P. (2018). Det värderande ögat. Stockholm: Liber. (186 s.)
Bornemark, Jonna (2020). Horisonten finns alltid kvar: om det bortglömda omdömet. Stockholm: Volante. (Valda delar i samråd med lärare c:a 150 s.)
Bruce, Barbro, Ivarsson, Ulrika, Svensson, Anna-Karin & Sventelius, Eva (2016). Språklig sårbarhet i förskola och skola – barnet, språket, pedagogiken. Lund: Studentlitteratur. (264 s.)
Bruce, Barbro (red.) (2020). Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning. Lund: Studentlitteratur. (240 s.)
von Börtzell-Szuch, Diana & Vuorenpää, Sari (2022). Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov. Malmö: Gleerups. (340 s.)
Cain, Kate (2010). Reading development and difficulties. West Sussex: BPS Blackwell. (272 s.)
Erickson, Gudrun & Gustafsson, Jan-Eric (2014). Bedömningens dubbla funktion – för lärande och likvärdighet. I: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (red.) Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. Stockholm: Natur och kultur. (30 s.)
Folkhälsomyndigheten. (2016). Skolprestationer, skolstress och psykisk ohälsa bland tonåringar. (4 s.) Tillgänglig via internet.
Forsling, Karin & Tjernberg, Catharina (2020). Skrivundervisningens grunder. Lund: Gleerups(333 s.).
Giota, Joanna & Gustafsson, Jan-Eric (2021). Perceived Academic Demands, Peer and Teacher Relationships, Stress, Anxiety and Mental Health: Changes from Grade 6 to 9 as a Function of Gender and Cognitive Ability, Scandinavian Journal of Educational Research, 65(6), 956-971. (15 s.)
Glogic Saima & Löthagen Holm, Annika (2021). Likvärdig utbildning i mångkulturella klassrum. Lund: Studentlitteratur. (392 s.)
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2010). Språkinriktad undervisning: en handbok. Stockholm: Hallgren & Fallgren. (245 s.)
Hasson, Nathalie (2018). The dynamic assessment of language learning. (Första upplagan.) London: Routledge, Taylor & Francis Group. (160 s.)
Hirsh, Åsa. & Lundahl, Christian. (red.) (2021). Hållbar bedömning: bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete. Stockholm: Natur och Kultur. (396 s.)
Klapp, Alli & Jönsson, Anders (2021). Scaffolding or simplifying students’ perception of support in Swedish compulsory school. European Journal of Psychology of Education 3(4), 1055-1074. (20 s.)
Oakhill, Jain, Cain, Kate & Elbro, Carsten (2018). Läsförståelse – insikt och undervisning. Stockholm: Liber. (176 s.)
Samuelsson, Stefan, Arnqvist, Anders, Björn, Marianne, Dahlin, Karin & Elwér, Åsa (2009). Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket. Stockholm: Natur & Kultur. (Valda delar i samråd med lärare, c:a 150 s.)
Sjunnesson, Helena (2022). Från mäta till möta: elevers och lärares uppfattningar och erfarenheter av klassrumsbedömning. Doktorsavhandling, Malmö University Press. (117 s.)
Dessutom tillkommer artiklar med bland annat fokus på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och språk-, skriv- och läsutveckling, samt avhandlingar som väljs i samråd med specialiseringsansvarig.