Grettve, Anna, Israelsson, Marie & Jönsson, Anders (2014). Att bedöma och sätta betyg. Tio utmaningar i lärarens vardag. Stockholm: Natur & Kultur. (kap.1-5, 7-10) (ca.190s.)
Hirsh, Åsa (2018). Bedömning i skolan – vad och varför? Stockholm: Skolverket (11s.)
Hirsh, Åsa (2018). Dokumentation i enlighet med lärares pedagogiska uppdrag och juridiska skyldigheter. Skolverket. (13s.)
Hult, Agneta & Olofsson, Anders (red.) (2017). Utvärdering och bedömning i skolan: för vem och varför? (2:a utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. (Introduktion samt kap.3, 4, 5, 6, 8-11) (ca.150s.)
James, Mary (2012). Assessment, teaching and theories of learning, i Gardner, J. (Ed.). Assessment and learning. Sage. (s.47-60) (13s.)
Klapp, Alli (2018). Betyg – deras funktioner och vad de mäter. Stockholm: Skolverket (13s.)
Lindström, Lars, Lindberg, Viveka & Pettersson, Astrid (red.) (2013). Pedagogisk bedömning – Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: Liber (kap. 1-6, 8-9, 11) (ca. 200s.)
Shepard, Lorrie A. (2000). The role of assessment in a learning culture. Educational Researcher, 29. (s.4–14) (11 s.)
Specifik litteratur till det valbara ämnet bild
Thavenius, Jan (2005). Om den radikala estetiken. Utbildning & demokrati, Vol. 14, nr 1. (s.11- 33) (23s.)
Åsén, Gunnar (2017). Bildundervisning och lärande genom bilder. Stockholm: Liber. (s.28-58, 73-88) (45s.)
Lindström, Lars (2008): Estetiska lärprocesser om, i, med och genom slöjd. I KRUT Nr 133 –134. (s. 57–67) (11s.)
Specifik litteratur till det valbara ämnet idrott
Larsson, Håkan (2016). Idrott och hälsa: i går, i dag, i morgon. Stockholm: Liber. (kap. 1, 2, 4, 6, 8, 9) (ca.130s.)
Nyberg, Gunn och Larsson, Håkan (2021). Rörelseförmåga i idrott och hälsa. En bok om rörelse, kunskap och lärande. Studentlitteratur: Lund. (175s.)
Specifik litteratur till det valbara ämnet musik
Falthin, Annika och Mars, Annette (red.) (2020). Perspektiv på musikpedagogiska praktiker. Undervisa i musik – ett komplext uppdrag. Stockholm: KMH förlag. (kap 5 och 7) (56s).
Ferm Almqvist, Cecilia, Vinge, Lauri Väkevä, John & Zandén, Olle (2017). Assessment as learning in music education: The risk of “criteria compliance” replacing “learning” in the Scandinavian countries. I: Research Studies in Music Education, Vol. 39(1). (s. 3–18) (15s.)
Olsson, Bengt (2010) Bedömning i estetiska ämnen – mer än bra eller dålig konst eller musik i Solweig Eklund (red.) I: Bedömning för lärande – en grund för ökat kunnande. (s.44–54) (10s.)
Artiklar, rapporter, aktuella styrdokument och stödmaterial tillkommer.