Delkursen ger en överblick över hur olika litteraturvetenskapliga perspektiv kan användas för att tolka skönlitteratur. Nyckeltexter ur den engelskspråkiga litteraturhistorien analyseras med hjälp av närläsningsmetoder och olika kritiska litteraturteorier. Äldre författarskap och genrer görs tillgängliga genom att sättas in i sina historiska och estetiska sammanhang, men också genom att transmedieras till nya medieformer. Delkursen belyser litteraturdidaktiska perspektiv samt vilken roll och funktion skönlitteratur i olika estetiska och mediala uttrycksformer har i engelskundervisningen. Under kursen fördjupar studenterna därtill sina kunskaper om och sin förmåga att tillämpa litteraturvetenskapliga begrepp, och metoder. Fördjupningen handlar också om att kunna hitta samt tillämpa relevant forskning. Läsning och diskussion kombineras med skriftliga, muntliga och mediala presentationer.
Engelska och lärande: Historiska texter och cultural studies
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Kursinnehåll
-
Med teoretiska perspektiv från cultural studies som utgångspunkt utforskar vi språk, kultur och identitet i relation till engelskundervisning på gymnasienivå. Kursen handlar om att undersöka olika sätt att i pedagogiskt syfte använda texter från populärkultur, materiell kultur och även själva stadsmiljön. Genom plats-baserat lärande och urban utomhuspedagogik undersöker vi meningsskapande som tar sig uttryck genom stadslandskapets statyer, monument, arkitektur, gatukonst, reklamtexter och skyltar. Särskilt betonas frågor om hur makt, mening, och motstånd på olika sätt konstrueras i samtiden och hur kulturanalytiska perspektiv kan användas för att tolka och förstå texter, genrer och visuell kultur. Kursinnehållet är organiserat som fördjupade studier kring teman som urban miljö, konsumtion, kropp och genus, subkultur, turism och olika föreställningar om den andre. Centrala begrepp är: kritisk litteracitet, intersektionalitet, representation och interkulturalitet. I kursen betonas kollaborativa arbetssätt och internationellt samarbete genom virtuellt utbyte.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN825C Engelska och lärande: Sociolingvistik och innehålls- och språkintegrerat lärande (genomgången)
Kurslitteratur
Austen, Jane (2012). Pride and Prejudice.Penguin. (395 s)
Brontë, Charlotte (2012). Jane Eyre. Penguin. (440 s)
Carroll, Lewis (2009). Alice in wonderland. Penguin. (356 s)
Daldry, Stephen (2002). The Hours (film). Paramount Pictures.
Gilbert, Sandra & Gubar, Susan (2000). The Man Woman in the Attic: The Woman Writer and the Nineteenth-Centruty Literary Imagination. Yale University Press. Kap. 2 (14 s)
Rhys, Jean (1999). Wide Sargasso Sea. W.W.Norton. (270 s)
The Wachowskis (1999). The Matrix (film) Warner Bros.
Woolf, Virginia (2000) Mrs Dalloway. Penguin (231 s)
Vetenskapliga artiklar tillkommer (ca 60 s)
Nätbaserat material samt film och/eller tv-serier tillkommer.
Longhurst, Brian et al. (2016). Introducing Cultural Studies. Routledge (462 s).
Vetenskapliga artiklar tillkommer (c:a 100 sidor)
Nätbaserat material tillkommer.
Film och/eller tv-serier tillkommer.
Kurslitteratur inom delkurs
Historiska texter och kontexter
Austen, Jane (2012). Pride and Prejudice.Penguin. (395 s)
Brontë, Charlotte (2012). Jane Eyre. Penguin. (440 s)
Carroll, Lewis (2009). Alice in wonderland. Penguin. (356 s)
Daldry, Stephen (2002). The Hours (film). Paramount Pictures.
Gilbert, Sandra & Gubar, Susan (2000). The Man Woman in the Attic: The Woman Writer and the Nineteenth-Centruty Literary Imagination. Yale University Press. Kap. 2 (14 s)
Rhys, Jean (1999). Wide Sargasso Sea. W.W.Norton. (270 s)
The Wachowskis (1999). The Matrix (film) Warner Bros.
Woolf, Virginia (2000) Mrs Dalloway. Penguin (231 s)
Vetenskapliga artiklar tillkommer (ca 60 s)
Nätbaserat material samt film och/eller tv-serier tillkommer.
Cultural Studies i engelskundervisning
Longhurst, Brian et al. (2016). Introducing Cultural Studies. Routledge (462 s).
Vetenskapliga artiklar tillkommer (c:a 100 sidor)
Nätbaserat material tillkommer.
Film och/eller tv-serier tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).