Danielsson Malmros, Ingmarie (2014). ”Den historiska berättelsen i teori och praktik” i Karlsson, Klas-Göran & Zander, Ulf (red.) Historien är närvarande. Historiedidaktik som teori och tillämpning. Lund: Studentlitteratur. (s. 177- 247) (70 s.)
Harrison, Dick (2015). ”Ett historiskt misstag”, Magasinet Neo, Nr 2 2015, (9 s.) (Tillgänglig via internet)
Hassing, Anders & Vollmond, Christian (2018). Historieämnets identiteter och metoder. En introduktion, Lund: Studentlitteratur (s. 5-157) (152 s.)
Hedenborg, Susanna & Kvarnström Lars, (2015). Det svenska samhället 1720-2006. Böndernas och arbetarnas tid. Lund: Studentlitteratur, (s. 11-180) (169 s.)
Jönsson, Anders, (2013). Lärande bedömning. Malmö: Gleerups utbildning, (s. 87-133) (46 s.)
Kvande, Lise & Naastad Nils (2013). Hva skal vi med historie? Historiedidatikk i teori og praksis. Oslo: Universitetsforlaget (s. 106-134, 142-161) (44 s.)
Fejes, Andreas, Muhrman, Karolina & Nyström, Sofia (red.) (2020). Om vuxenutbildning och vuxnas studier: en grundbok. Upplaga 1, Studentlitteratur, Lund. (s. 27-73, s. 165-251, s. 357-377) (ca 160 s.).
Lee, Peter & Ashby, Rosalyn (2000). ”Progression in historical understanding among students ages 7-14”. I: Peter Stearns, Peter Seixas & Sam Wineburg (Eds.) Knowing, Teaching and Learning History. New York: New York University Press. (23 s.)
Liedman, Sven-Erik (2013). Från Platon till kriget mot terrorismen. De politiska idéernas historia. Stockholm: Bonnier. (s. 66-146) (80 s.)
Lindkvist, Thomas & Sjöberg, Maria, (2013). Det svenska samhället 800-1720. Klerkernas och adelns tid. Lund: Studentlitteratur. (s. 40-417) (442 s.)
Mac Millan, Margaret (2009) The Uses and Abuses of History. London: Profile (170 s.)
Minten, Eva (2013). Forskning för klassrummet: vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i praktiken. Stockholm: Skolverket (91s.) (Tillgänglig via Internet)
Shemilt, Denis (2000). “The Caliphs coin: The currency of narrative frameworks in history teaching”. I: Peter Stearns, Peter Seixas & Sam Wineburg (eds.) Knowing, Teaching and Learning History. New York: New York University Press (19 s.)
Sjöberg, Maria (red.) (2014). En samtidig världshistoria. Lund: Studentlitteratur, (s. 354-731) (377 s.)
Söderberg, Johan (2008). Vår världs ekonomiska historia. Den förindustriella tiden. Stockholm: SNS Förlag (s. 247-343) (96 s.)
Zander, Ulf (2014). ”Historiekulturella manifestationer – historia i ord, bilder och musik” i Karlsson, Klas-Göran & Zander, Ulf (red.) Historien är närvarande. Historiedidaktik som teori och tillämpning. Lund: Studentlitteratur. (s. 91-175) (84 s.)
Aktuella styrdokument i Lgr11 och Gy2011 (Tillgängliga via internet)
Utöver detta tillkommer det ca hundra sidor text i samband med övningar och seminarier.