- Cooke, L. (2005). A visual convergence of print, television, and the internet: charting 40 years of design change in news presentation. New Media & Society, 7(1), 22–46. https://doi.org/10.1177/1461444805049141
- Davidson, D. (2018). Cross-Media Communications: An Introduction to the Art of Creating Integrated Media Experiences (Version 1). Carnegie Mellon University. https://doi.org/10.1184/R1/6686735.v1
- Freeman, M., & Gambarato, R.R. (2018). The Routledge Companion to Transmedia Studies (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351054904
- Jenkins, H. (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press.
- Jenkins, H. (2018). “Transmedia Storytelling.” MIT Technology Review. https://www.technologyreview.com/s/401760/transmedia-storytelling/
- Ryan, M-L. (2015). Transmedia Storytelling: Industry Buzzword or New Narrative Experience? Storyworlds: A Journal of Narrative Studies, 7(2), 1-19. doi:10.5250/storyworlds.7.2.0001
- Schiller, M. (2018). Transmedia Storytelling: New Practices and Audiences. In Christie I. & Van den Oever A. (Eds.), Stories (pp. 97-108). Amsterdam: Amsterdam University Press.
Crossmedia: Teori
Om kursen
Kursen syftar till att studenten utvecklar teoretisk kunskap och förståelse för cross-, inter- och transmediala fenomen, och hur medieöverskridande strategier och tillvägagångssätt används för medieproduktion för att skapa värde. Vidare utvecklar studenten kritisk förmåga att resonera kring produktion och publicering över flera plattformar utifrån tekniska, ekonomiska, etiska och sociala dimensioner.
Denna kurs ges som del av program:
Medieteknik: Media management, kandidatprogram Medieteknik: Webbaserad design och utveckling, kandidatprogram
Kursinnehåll
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6
Minst 60hp inom huvudområdet Medieteknik.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).