Barton, David (2007, second edition). Literacy. An Introduction to the Ecology of Written Language. Malden MA, Oxford & Carlton Victoria: Blackwell Publishing (213 s.)
Beach, Richard & Myers Jamie (2001). Inquiry-Based English Instruction. Engaging students in Life and Literature. New York & London: Teachers College Press (187 s.)
Borsgård, Gustav & Jönsson, Maria (2019). Från litteraturförståelse till literacy. Om utbredningen av ett begrepp och konsekvenserna för litteraturdidaktiken. Tidskrift för litteraturvetenskap 4, s. 69–78, (10 s.). Tillgänglig via internet
Cope, Bill & Kalantzis Mary (ed) (2000). Multiliteracies. Literacy Learning and the Design of Social Futures. London & New York: Routledge (s. 3-37)
Edvardsson, Jenny, Godhe, Anna-Lena & Magnusson, Petra (2023). Digitalisering, literacy och multimodalitet, Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur (138 s.).
Fischer, Otto, Mehrens, Patrik & Viklund, Jon (red). (2014) Retorisk kritik. Teori och metod i retorisk analys. Åstorp: Retorikförlaget. (s.13-244)
Hellspong, Lennart (2011, 3 uppl.). Konsten att tala. Handbok i praktisk retorik. Lund: Studentlitteratur (s. 99-112, 193-238) (58 s.)
Ivanic, Roz (2004). Discourses of Writing and Learning to Write. Language and Education Vol. 18, No 3. (s. 220–245).
Tillgänglig via internet
Janks, Hilary (2012). The importance of critical literacy. English Teaching: Practice and Critique, 11(1), (s. 150–163) (14 s.). Tillgänglig via internet.
Molloy, Gunilla (2017). Svenskämnets roll: om didaktik, demokrati och critical literacy. Lund: Studentlitteratur (136 s.).
Turner, Mark (1996). The Literary Mind. New York: Oxford University Press. (s. 3-25).
Vetenskapliga artiklar ca 100 s och skönlitteratur ca 750 s väljs i samråd med kursens lärare enligt särskild lista.