Den första delkursen Tandhälsovård i samverkan ger en introduktion till högre utbildning och kunskap om de olika odontologiska professionerna och deras samverkan. För att förstå begreppet ”oral hälsa” krävs en ingående kunskap om såväl detaljerna som helhetsbilden. Detta innefattar grundläggande kunskap om anatomi, fysiologi och mer specifikt tändernas anatomi, form samt funktion. Kommunikation och gruppens betydelse kommer att belysas utifrån ideal som rättvisa, jämställdhet och respekt, samt dessa ideals betydelse för hur man kan arbeta i grupp och i mötet med patienter. Delkursen är en introduktion till utbildningen vid Odontologiska fakulteten i Malmö och tar sina utgångspunkter i bland annat oral hälsa och ett hälsooffensivt synsätt. För att skapa förståelse och förmåga till självstyrt och livslångt lärande belyses det vid olika aktiviteter och med ett vetenskapligt förhållningssätt. Helhetssyn på kunskap, färdighet och förmåga samt värderingsförmåga och förhållningssätt är viktiga utgångspunkter.
Oral hälsa och dentala material
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Kursinnehåll
Tandteknikerutbildningens övergripande syfte är att bidra till personens utveckling som tandtekniker med ett förhållningssätt som innebär att sträva efter en kontinuerlig utveckling av det egna kunnandet samt att skapa förståelse för kunskaper beroende av sitt sammanhang; att tillägna sig ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt. Utbildningen ska bidra till ett ansvarsfullt, omdömesgillt och samarbetsinriktat uppträdande i vårdteamet, präglat av förståelse för patienten.
Kursens innehåll är fördelat på två delkurser: Tandhälsovård i samverkan och Anatomi – form, funktion och dentala material.
Delkursen har fokus på oral hälsa, anatomi, materiallära och fastsittande protetik. Den orala hälsan är i hög grad beroende av att dentala biomaterial interagerar på ett sådant sätt att patologiska förändringar eller avvikande reaktioner inte uppstår i de omgivande vävnaderna och att patienten upplever de erhållna rekonstruktionerna komfortabla. För att förstå begreppet ”oral hälsa” krävs en ingående kunskap om såväl detaljerna som helhetsbilden. Detta innefattar allt ifrån kunskap om anatomi/fysiologi, form/funktion, dentala material, oral protetik och processteknologi till helhetssynen på patienten. Den vetenskapliga grunden för odontologiska beslut och kliniskt handlande genomgår en snabb utveckling. Det är därför viktigt att den studerande utvecklar sin förmåga till livslångt, självständigt kunskapssökande och lärande. En sådan kompetens innebär att den studerande ska kunna identifiera sitt inlärningsbehov, kritiskt värdera och använda olika informationskällor och utvärdera sitt lärande.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Kurslitteratur
• Anusavice K J. Phillips' Science of Dental Materials 13th ed. St Louis: Elsevier/Saunders, 2022
• Leijon W Karlebo Materiallära. 14 utg. Stockholm: Liber, 2014
• Milleding P. kron- och broprotetisk preparationslära. Stockholm: Förlagshuset Gothia, 1987
• O´Brien W J. Dental Materials and Their Selection. 4th ed. Chicago: Quintessence Publishing Co, 2008
• Olsson S. Dentalteknisk handbok i kron- och bro Del II. Gjutning och lödning. Stockholm: Gothia, 1989
• Palmqvist O. Dental laboratorieteknik. Del I, allmän del. Stockholm: Gothia, 1982
• Scheid R C, Weiss G Woelfel J B. Dental Anatomy. Its Relevance to Dentistry. 9th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2016
• van Noort R. Introduction to Dental Materials 4th ed. London: Mosby, 2013
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Kurslitteratur inom delkurs
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).