Andrée, Maria; Bladh, Gabriel; Carlgren, Ingrid och Tväråna, Malin (2021) Ämneslärarens arbete. Didaktiska perspektiv. Natur och Kultur (Kap 3, 4, 8, 9, 12; 168 s)
Haijer, Maaike och Meestringa, Theun (2020) Språkinriktad undervisning. Hallgren och Fallgren (245 s)
Jönsson, Anders (2017 2023) Lärande bedömning. Gleerups (194 s)
Holmqvist, Mona (2021) Teorier för undervisning och lärande. Gleerups (kap. 3 och 4; 38 s)
En av följande böcker av relevans för studenten:
Hansson, Lena; Jönsson, Anders och Leden, Lotta (2022) Ämnesdidaktiska val i naturvetenskap: för agens i vardag och samhälle. Gleerups (168 s)
Johansson, Myrtel och Sandström, Maria (2022) Undervisa i teknik – för lärare i grundskolan. Gleerups (216 s)
Liljedahl, Peter (2022) Att bygga tänkande klassrum i matematik. Gleerups (304 s)
Utöver ovanstående litteratur tillkommer artiklar, ämneslitteratur, ämnesrelaterad ämnesdidaktisk och didaktisk litteratur samt styrdokumenten för grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen.