Bendroth, Karlsson, Marie & Karlsson Häikiö, Tarja (red). (2014) Bildsamtal. I: Bild, konst och medier för yngre barn: kulturella redskap och pedagogiska perspektiv (s. 69-85) (16 s)
Bergöö, Kerstin & Jönsson, Karin (2012). Glädjen i att förstå: om textarbete med barn. Lund: Studentlitteratur (150 s)
Bjar, Louise & Liberg, Caroline (2010). Barn utvecklar sitt språk. Lund: Studentlitteratur (296 s)
Björklund, Elisabeth (2008). Att erövra litteracitet: små barns kommunikativa möten med berättande, bilder, text och tecken i förskolan. Diss. Göteborg: Göteborgs universitet (s. 15-66) (51 s) (tillgänglig på internet)
Bruce, Barbro, Ivarsson, Ulrika, Svensson Anna-Karin & Sventelius, Eva (2016). Språklig sårbarhet i förskola och skola: barnet, språket och pedagogiken. Lund: Studentlitteratur (90 s)
Edwards, Agneta (2019). Bilderbokens mångfald och möjligheter. Stockholm: Natur & Kultur (s. 10-130) (120 s.)
Fast, Carina (2007). Sju barn lär sig läsa och skriva: familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola. Diss. Uppsala: Uppsala universitet, 2007. Uppsala. (s. 129, 146-175) (ca 140 s) (tillgänglig på internet)
Harwood, Debrah (2017). Using iPads to empower young children as readers and writers. In: Harwood, Debrah, Crayons and iPads: Learning and Teaching of Young Children in the Digital World (10 s) (tillgänglig på internet)
Hvit Lindstrand, Sara (2015) Små barns tecken- och meningsskapande i förskola. Multimodalt görande och teknologi. Diss. Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation, Högskolan Jönköping (142 s.) (tillgänglig på internet)
Kultti, Anne (2014). Flerspråkiga barns villkor i förskolan: lärande av och på ett annat språk. Stockholm: Liber (131 s.)
Norling, Martina & Magnusson, Maria (2019). Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan: flerdimensionella perspektiv. Stockholm: Liber (177 s )
Odenbring, Ylva (2014). Emmaboken, den jämställda familjen och förskolan – En historisk och samhällskritisk studie. Tidskrift för Nordisk Barnehageforskning 7(2):1-14 (14 s) (tillgänglig på internet)
Vallberg Roth, Ann-Christine, Holmberg, Ylva, Löf, Camilla & Stensson, Catrin (red.) (2020). Didaktik: flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (s. 227-297) (70 s.)
Vasquez, Vivian Maria, Janks, Hilary, & Comber, Barbara. (2019). Critical Literacy as a Way of Being and Doing. Language Arts, Volume 96, Number 5, May 2019 (12 sidor)
Skönlitteratur och läroplaner tillkommer vid kursstart