Barmark, Mimmi & Djurfeldt, Göran (2020). Statistisk verktygslåda 0 – att förstå och förändra världen med siffror. Studentlitteratur. 2:a utgåvan (192 s).
Christoffersen, Line & Johannessen, Asbjörn (2015). Forskningsmetoder för lärarstudenter. Studentlitteratur. 1:a utgåvan (208 s).
Dessen Jankell, Lotta & Örbring, David (2020). Geografididaktik för lärare 4–9. Gleerups Utbildning AB. 1:a utgåvan (245 s).
Jørgensen, Charlotte & Onsberg, Merete (2017). Praktisk argumentation – Grundbok i retorisk argumentation. Retorikförlaget. 2:a utgåvan (152 s).
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet – Lgr22. (2022). Skolverket (Tillgänglig på internet).
Rönnlund, Maria & Tollefsen, Aina (2016). Rum – Samhällsvetenskapliga perspektiv. Liber. 1:a utgåvan (206 s).
Sanderoth, Ingrid; Båth, Sten & Werner, Margit (2020). Plats-identitet-lärande: Närområden och känsla av sammanhang. Studentlitteratur. 3:e utgåvan (368 s).
Sund, Per & Sund, Louise (2017). Hållbar utveckling: Ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan. Liber. 1:a utgåvan (247 s).
Örbring, David (2021). Making a curriculum – A study of knowledge in Swedish school geography. Lunds universitet (117 s) (Tillgänglig på internet).
Vetenskapliga artiklar och material tillkommer (ca 600 s) (Tillhandahålls vid kursstart.)