Ammert, Niklas (2011). Att spegla världen. Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur (kapitel 1-4, 7, 10-11, 13-15; 210 s)
Bråting, Kajsa; Sollervall, Håkan & Stadler, Erika (2019). Sannolikhet och statistik för lärare. Lund: Studentlitteratur (104 s)
Grevholm, Barbro (red) (2012). Lära och undervisa matematik: från förskoleklass till åk 6. Stockholm: Norstedt (kapitel 7, 10 och 11; 50 s)
Roos, Helena (2020). Inkluderande matematikundervisning. Stockholm: Natur & Kultur (kapitel 1, 3 – 8; 75 s)
Solem Heiberg, Ida; Alseth, Björnar & Nordberg, Gunnar (2011). Tal och tanke. Matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3. Stockholm: Studentlitteratur (kapitel 1 och 3 ; 40 s)
Statens offentliga utredningar (2021). Läromedelsutredningen – böckernas betydelse och elevernas tillgång till kunskap (SOU 2021:70) Stockholm: Elanders (sid 63-214, samt 297-330; 184 s)
Utöver ovanstående litteratur tillkommer artiklar, ca 200 sidor.