Ammert, Niklas (2011). Att spegla världen. Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Kap. 1-4, 7, 10-11, 13-15. (210s)
Bråting, Kajsa; Sollervall, Håkan & Stadler, Erika (2019). Sannolikhet och statistik för lärare. Lund: Studentlitteratur. (104s)
Grevholm, Barbro (red) (2012). Lära och undervisa matematik: från förskoleklass till åk 6. Stockholm: Norstedt. Kap. 7, 10 och 11. (50s)
Roos, Helena (2020). Inkluderande matematikundervisning. Stockholm: Natur & Kultur. Kap. 1, 3–8. (75s)
Solem Heiberg, Ida; Alseth, Björnar; Eriksen, Elisabeta & Smestad, Björn (2019). Tal och tanke: matematikundervisning från årskurs 4 till 6.(Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur AB. Kap. 1,2 och 9. (110s)
Statens offentliga utredningar (2021). Läromedelsutredningen – böckernas betydelse och elevernas tillgång till kunskap (SOU 2021:70) Stockholm: Elanders. Sid. 63-214, samt 297-330. (184s)
Utöver ovanstående litteratur tillkommer artiklar, ca 200 sidor.