Ammert, Niklas (2011). Att spegla världen. Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Kap. 1, 3–5, 7, 9–10. (144s)
Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2020).Naturvetenskapens bärande idéer - för lärare F-6 (3.e uppl.). Malmö: Gleerups. Kap. 3–4. (80s)
Areskoug, Mats & Eliasson, Per (2017). Energi för hållbar utveckling. Lund: Studentlitteratur. Kap. 3–5. (70s)
Helldén, Gustav, Högström, Per, Jonsson, Gunnar, Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2015). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Liber. Kap. 4. (15s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2022). Undervisa i teknik. För lärare i grundskolan (3:e uppl.). Malmö: Gleerups utbildning. Kap. 1, 5. (41s)
Kungliga Vetenskapsakademin (2011). Kemi – den gränslösa vetenskapen. (112 s) Tillgänglig på internet.
Åkerfeldt, Anna, Källander, Susanne & Selander, Staffan (2018). Programmering: Introduktion till digital kompetens i grundskolan. Stockholm: Liber. (150s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 150s)