Ammert, Niklas (2011). Att spegla världen. Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. Kap. 1, 3–5, 7, 9–10. (144s)
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2020). Naturvetenskapens bärande idéer: För lärare F-6 (3:e uppl.). Malmö: Gleerups utbildning. Kap. 3. (45s)
Areskoug Mats & Eliasson, Per (2017). Energi för hållbar utveckling. Lund: Studentlitteratur. Kap. 1, 3–6. (156s)
Helldén, Gustav; Högström, Per; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2015). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Liber. Kap. 14. (15s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2022). Undervisa i teknik. För lärare i grundskolan (3:e uppl.). Malmö: Gleerups utbildning. Kap. 1, 5. (41s)
Kungliga Vetenskapsakademin (2011). Kemi – den gränslösa vetenskapen. (112 s). Tillgänglig via internet.
Åkerfeldt, Anna; Källander, Susanne & Selander, Staffan (2018). Programmering: Introduktion till digital kompetens i grundskolan. Stockholm: Liber. (150 s)
Åkesson Nilsson, Gunilla (2021). Våra byggstenar: grundläggande kemi för grundlärare f-6. Gunilla Åkesson Nilsson förlag. Kap. 14–15. (50s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 150s)