Ammert, Niklas (2011). Att spegla världen: Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. (360 s.)
Andersson, Daniel och Sander, Åke (2015). (red.) Det mångreligiösa Sverige: Ett landskap i förändring. 3. uppl. Lund: Studentlitteratur. s. 135–280. (145 s.)
Ewen, Shane (2016). What is Urban History? Cambridge: Polity Press. Kap. 1, 2 & 5. (51 s.)
Forsell, Håkan (2022). “Stad: Från förhistoriska bosättningar till globala megaregioner”, ur Natur & kulturs globalhistoria 1, redigerad av Klas-Göran Karlsson. Stockholm: Natur och kultur. (50 s.)
Franck, Olof och Löfstedt, Malin (2015). Etikdidaktik: Grundbok om etikundervisning i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. s. 75–126. (51 s.)
Götlind, Anna (2018). Källor & källkritik: Hur det var att vara ung förr. Stockholm: Natur och kultur. (96 s.)
Harvey, David (1979). “Monument and Myth.” Annals of the Association of American Geographers 69 (no. 3, 1979): 362–381. Tillgänglig via internet. (19 s.)
Liljefors-Persson, Bodil (2020). ”Det mångreligiösa Malmö”, ur: Malmö stads historia, nionde delen: 1990–2020: Band 1. Redigerad av Roger Johansson. Malmö: Kira förlag. 201–232. (31 s.)
Sanderoth, Ingrid, Båth, Sten och Werner, Margit (2020). Plats – identitet – lärande: Närområden och känsla av sammanhang. 3 uppl. Lund: Studentlitteratur. (332 s.)
Sawyer, Lena och Kamali, Masoud (red.) (2006). Utbildningens dilemma: Demokratiska ideal och andrafierande praxis. Rapport av Utredningen om makt, integration och strukturell diskriminering. SOU 2006:40. Kap. 1. Tillgänglig via internet. (38 s.)
Stolare, Martin och Wendel, Joakim (red.) (2023). Historiedidaktik i praktiken: För lärare 4–9. 2 uppl. Malmö: Gleerups. Kap. 3, 4, 7 och 8. (70 s.)
Wedin, Åsa (2017). Arbete med identitetstexter: Flerspråkigt skrivande för identitetsförhandling och engagemang. Nordand 12, no. 1, 2017: 45–61. Tillgänglig via internet. (16 s.)
I övrigt tillkommer artiklar och litteratur om ca 400 sidor, som väljs i samråd med lärare.