Alvén, Fredrik & Bohlin, Senait (2021). På väg mot läraryrket. En handbok för den verksamhetsförlagda utbildningen. Stockholm: Liber. (kap. 3, 4 och 7) (70s.)
Bornemark, Jonna (2020). Horisonten finns alltid kvar. Om det bortglömda omdömet. Stockholm: Volante. (207 s.)
Bunar, Nihad (2016). Hållbar skolutveckling för lärande och hälsa – likvärdighet och kvalitet genom stödjande skolkultur och stödbaserad inkludering. Socialmedicinsk tidskrift. 93(5), 564-573. (10 s.)
Elvstrand, Helene (2009). Delaktighet i skolans vardagsarbete. Linköping: Linköpings universitet. Elektronisk resurs. Kap. 1, 2, 3, 7, 8 och 11. (129 s.)
Franck, Olof, Johansson, Anette, Lillienstam, Anna-Lena & Pettersson, Anna (2021). SO för lärare 4–6. Malmö: Gleerups (230 s.)
Hult, Agneta & Olofsson, Anders (red.) (2017). Utvärdering och bedömning i skolan: för vem och varför? (2:a utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. ”Introduktion” samt kap. 5. (24 s.)
Lindblad Petersen, Lena & Pettersson Berggren, Gunilla (2021). Lärardriven skolutveckling – undervisning på vetenskaplig grund. Stockholm: Lärarförlaget. (122 s.)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger och Liberg, Caroline (2020). Lärande, skola, bildning. Stockholm: Natur & Kultur (urval i samråd med lärare, 100 s.)
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. [Elektronisk resurs]
Stymne, Anna Karin (2020). Att bli lärare i SO. Stockholm: Liber (266 s.)
I övrigt tillkommer diverse artiklar samt litteratur om ca 200 sidor som väljs i samråd med lärare.