Inom kursen behandlas svenska språkets grammatiska och fonetiska regelsystem ur ett funktionellt perspektiv. Studenterna studerar också skillnader och likheter mellan tal och skrift och de didaktiska konsekvenserna av dessa skillnader och likheter. Begreppet språklig medvetenhet problematiseras liksom också vad tal- och skriftspråklig kompetens innebär för individ och samhälle. Grammatikens vad, hur och varför diskuteras, varvid den skolgrammatiska traditionen ställs i belysning av de ämnesdidaktiska begreppen formaliserad och funktionaliserad undervisning.
Svenska och lärande: Att analysera, bedöma och stödja språkutveckling
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Svenska Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Svenska, 240 - 270 hp
Kursinnehåll
.
Med utgångspunkt i sina kunskaper om svenska språkets grammatiska regelsystem analyserar studenterna språket i elevers textproduktion samt använder dokumentation av elevers textproduktion som redskap för att bedöma hur långt elever hunnit i sin språkutveckling och hur stödet för elevers fortsatta språkutveckling kan utformas. I detta sammanhang diskuterar studenterna också elevtextanalysens funktion som grund för samtal mellan vårdnadshavare, lärare och elev samt reflekterar över bedömningen. I kursen behandlas också centrala lärandeteorier.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SL208C Svenska och lärande: Ungdomar, texter och lärande (genomgången)
Kurslitteratur
Brodow, Bengt, Nilsson, Nils-Erik & Ullström, Sten-Olof (2000). Retoriken kring grammatiken. Lund: Studentlitteratur (167 s.)
Josefsson, Gunlög (2010, 2 uppl.). Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Lund: Studentlitteratur (252 s.)
Lundin, Katarina (2017, 3 uppl.). Tala om språk. Lund: Studentlitteratur (198 s.)
Den skriftliga individuella utvecklingsplanen [Reviderad och utökad upplaga] (2017). Stockholm: Skolverket (32 s.) Tillgänglig via internet
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.) (2017). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur. (Kapitel 7, 27 s.)
Hirsch, Åsa (2011) A tool for learning? An analysis of targets and strategies in Swedish Individual Education Plans. Nordic Studies in Education vol 31, s.14-30, (16 s)
Jensen, Mikael (2016). Lärande och lärandeteorier: om den intentionella människan. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (344s)
Liberg, Caroline (2009). Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv. I: Juvonen P. (red). Språk och lärande. Rapport från ASLA:s höstsymposium, Stockholm, 7-8 november 2008. (Language and Learning. Papers from the ASLA Symposium in Stockholm, 7–8 November, 2008). ASLA, Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap. Stockholm (s. 11-25). Tillgänglig via internet
Nordenfors, Mikael (2017). Elevernas texter. Redskap för textanalys, textsamtal och bedömning. Lund: Studentlitteratur (273 s.).
Shepard, Lorrie A (2000). The role of Assessment in a Learning Culture. I: Educational Reseacher. 29 (s. 4-14) Tillgänglig via internet
Skar, Gustaf & Tengberg, Michael (red.) (2015). Bedömning i svenskämnet: årskurs 7-9. Stockholm: Natur och Kultur (s. 23-86. 129-160)
Kurs- och ämnesplaner i svenska. Skolverket (www.Skolverket.se)
Nationella prov för år 9 (7-9) respektive gymnasieskolan (gy) Tillgängliga via internet
Kurslitteratur inom delkurs
Grammatik och grammatikdidaktik
Brodow, Bengt, Nilsson, Nils-Erik & Ullström, Sten-Olof (2000). Retoriken kring grammatiken. Lund: Studentlitteratur (167 s.)
Josefsson, Gunlög (2010, 2 uppl.). Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Lund: Studentlitteratur (252 s.)
Lundin, Katarina (2017, 3 uppl.). Tala om språk. Lund: Studentlitteratur (198 s.)
Elevtextanalys, bedömning och lärande
Den skriftliga individuella utvecklingsplanen [Reviderad och utökad upplaga] (2017). Stockholm: Skolverket (32 s.) Tillgänglig via internet
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.) (2017). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur. (Kapitel 7, 27 s.)
Hirsch, Åsa (2011) A tool for learning? An analysis of targets and strategies in Swedish Individual Education Plans. Nordic Studies in Education vol 31, s.14-30, (16 s)
Jensen, Mikael (2016). Lärande och lärandeteorier: om den intentionella människan. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (344s)
Liberg, Caroline (2009). Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv. I: Juvonen P. (red). Språk och lärande. Rapport från ASLA:s höstsymposium, Stockholm, 7-8 november 2008. (Language and Learning. Papers from the ASLA Symposium in Stockholm, 7–8 November, 2008). ASLA, Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap. Stockholm (s. 11-25). Tillgänglig via internet
Nordenfors, Mikael (2017). Elevernas texter. Redskap för textanalys, textsamtal och bedömning. Lund: Studentlitteratur (273 s.).
Shepard, Lorrie A (2000). The role of Assessment in a Learning Culture. I: Educational Reseacher. 29 (s. 4-14) Tillgänglig via internet
Skar, Gustaf & Tengberg, Michael (red.) (2015). Bedömning i svenskämnet: årskurs 7-9. Stockholm: Natur och Kultur (s. 23-86. 129-160)
Kurs- och ämnesplaner i svenska. Skolverket (www.Skolverket.se)
Nationella prov för år 9 (7-9) respektive gymnasieskolan (gy) Tillgängliga via internet
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).