Alatalo, Tarja (red.) (2019). Läsundervisningens grunder, 2 uppl. Malmö: Gleerups. (ca 200 s i samråd med kursläraren)
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2021) Akademiskt läsande och skrivande,2 uppl. Lund: Studentlitteratur. (ca 100 s.)
Ehrlin, Anna (red.) (2020). Estetiska uttrycksformer i teori och praktik: bild-, drama- och musikdidaktik. (Första upplagan). Stockholm: Liber. (158 s.)
Fast, Carina (2007). Sju barn lär sig läsa och skriva: familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola. Diss. Uppsala: Uppsala universitet. (tillgänglig via internet) (ca 100 s i samråd med kursläraren)
Jönsson, Karin (2007). Litteraturarbetets möjligheter. En studie av barns läsning i årskurs F-3. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola. (tillgänglig via internet) (ca 100 s i samråd med kursläraren)
Kulturrådet (senaste utgåvan). Barnbokskatalogen. (tillgänglig via internet).
Liberg, Caroline (2003). Flerstämmighet, skolan och samhällsuppdraget. Utbildning och demokrati, 2, 13-29. (16 s.)
Liberg, Caroline (2020). Att vara lärare - den didaktiska reliefen. I Lundgren, Ulf. P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) Lärande, skola och bildning, kap 9 (5:e utgåvan). Stockholm: Natur och Kultur. (c:a 20 sidor, i samråd med kursledare)
Liberg, Caroline (2020). Grundläggande färdigheter- att bli medborgare:I Lundgren, Ulf. P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) Lärande, skola och bildning, kap 10 (5:e utgåvan). Stockholm: Natur och Kultur. (c:a 20 sidor, i samråd med kursledare)
Liberg, Caroline & Smidt, Jon (red.) (2019). Att bli lärare i svenska. Stockholm: Liber. (206 s.)
Lindenbaum, Pija (2016). Pudlar och Pommes. Stockholm: Lilla Piratförlaget. (34 s.)
Malmgren, Lars-Göran (1996). Svenskundervisning i grundskolan. Lund. Studentlitteratur (s. 54-91)
Myndigheten för skolutveckling (2007). Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. (finns tillgänglig via internet) (120 s.)
Skantz Åberg, Eva (2018). Children's collaborative technology-mediated storymaking: intructional challenges in early childhood education. Diss. Göteborg : Göteborgs universitet. (finns tillgänglig via internet). (ca 30 s i samråd med kursläraren)
Skolverket (senaste utgåvan). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr22. Stockholm: Skolverket. (Finns tillgänglig via internet)
Wennås Brante, Eva & Godhe, Anna-Lena (2021). Digitala aktiviteter som stöd för literacyutveckling. Viden om Literacy, 29, 48-56. (8 s.)
Öberg, Helena & Lidström, Kristina (2015). Din tur, Adrian. Stockholm: Mirando. (64 s.)
Aktuella vetenskapliga uppsatser och artiklar samt skönlitteratur tillkommer.