Ahrne, Göran & Svensson, Peter. 2015. Handbok i kvalitativa metoder. Stockholm: Liber. (275 s.)
Andreasson, Jesper & Johansson, Thomas. 2020. Vetenskapsteori: Grunder och tillämpning. Lund: Studentlitteratur. (223 s.)
Bimrose, Jenny & Brown, Alan. 2015. Forskning om studie- och yrkesvägledning. I Anders Lovén (red.). Karriärvägledning: En forskningsöversikt. Lund: Studentlitteratur, 49-62. (14 s.)
Christensen, Gerd & Søgaard Larsen, Michael. 2011. Evidence on Guidance and Counseling. Copenhagen: Danish Clearinghouse for Educational Research. Tillgänglig på Internet: http://edu.au.dk/fileadmin/www.dpu.dk/aboutdpu/clearinghouse/UK_viden_om_vejledning.pdf (29 s.)
Ejlertsson, Göran. 2019. Enkäten i praktiken: en handbok i enkätmetodik. Lund: Studentlitteratur. (176 s.)
Fekjær, Silje Bringsrud. 2016. Att tolka och förstå statistik. Malmö: Gleerups. (96 s.)
Harling, Martin. 2017. Välja vara: en studie om gymnasieval, mässor och kampen om framtiden. Diss. Linköping: Linköpings universitet. Tillgänglig på internet: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1089139/FULLTEXT01.pdf (127 s.)
Hooley, Tristram. 2014. The evidence base on lifelong guidance: A guide to key findings for effective policy and practice. ELPGN Tools no. 3. Tillgänglig på Internet: http://www.elgpn.eu/publications/browse-by-language/english/elgpn-tools-no-3.-the-evidence-base-on-lifelong-guidance/ (76 s.)
Kullberg, Christian & Brunnberg, Elinor. 2007. Vinjetter som verktyg i studier a välfärdsstatens professioner: exemplet socialt arbete. I Brunnberg, Elinor & Cedersund, Elisabet (red). Välfärdspolitik i praktiken: Om perspektiv och metoder i forskning. Aarhus: Aarhus University Press, 175-195. (21 s.)
Lindblad, Michael. 2016. "De förstod aldrig min historia": Unga vuxna med migrationsbakgrund om skolmisslyckande och övergångar mellan skola och arbete. Diss. Umeå: Umeå universitet. Tillgänglig på internet: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:927700/FULLTEXT02 (200 s.)
Olofsson, Jonas, Lovén, Anders & Deliér, Erik. 2017. Styrning och organisation av den breda studie- och yrkesvägledningen – en bakgrund och tre fallstudier. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Internet: http://muep.mau.se/bitstream/handle/2043/24012/Styrning%20och%20organisation.pdf?sequence=2 (40 s.)
Plant, P., Vilhjalmsdottir, G., Dofradottir, A.G., Kjartansdottir, G.B., Lovén, A., Jessing, C.T., Haug, E.H., Koivunen, M.,Vuorinen, R. and Mjörnheden, T. 2011. Voice of users: Promoting quality of guidance for adults in the Nordic countries. Nordiskt Nätverk för Vuxnas Lärande (NVL). Tillgänglig på Internet: https://www.uhr.se/globalassets/syv/webbibliotek/metoder-och-begrepp/voice_of_users.pdf (Läs sid 1-29 och 78-114) (66 s.)
Rienecker, Lotte. 2016. Problemformulering. Malmö: Liber. (64 s.)
Sundelin, Åsa. 2015. Att skapa framtid: En analys av interaktionen i studie- och yrkesvägledande samtal med unga i migration. Diss. Stockholm: Stockholms universitet. Tillgänglig på Internet: http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:878363/FULLTEXT01.pdf (264 s.)
Söderberg, Elisabet. 2014. Grynnor och farleder i karriärvalsprocessen: Unga med rörelsehinder och deras handlingsutrymme. Diss. Stockholm: Stockholms universitet. Tillgänglig på Internet: http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:757865/FULLTEXT03.pdf (271 s.)
Vetenskapsrådet. 2002. Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: HSFR, Vetenskapsrådet. Tillgänglig på Internet: