Hirsh, Åsa (2018). Dokumentation i enlighet med lärares pedagogiska uppdrag och juridiska skyldigheter. Skolverket. (13 s.)
Hirsh, Åsa (2018). Effektiva former för dokumentation i enlighet med regelverk och forskning om lärande. Skolverket. (15 s.)
Hägglund, Solveig, Quennerstedt, Ann, & Thelander, Nina. (2020). Barns och ungas rättigheter i utbildning. Lund: Gleerups. (154 s)
Jönsson, Anders & Thornberg, Pia (2014). Samsyn eller samstämmighet? En diskussion om sambedömning som redskap för likvärdig bedömning i skolan. Pedagogisk forskning i Sverige, 19(4-5), 386–402. (16 s.)
Klapp, Alli (2018). Betyg – deras funktioner och vad de mäter. Skolverket. (13 s.)
Korp, Helena (2011). Kunskapsbedömning – vad, hur och varför? Stockholm: Skolverket och Fritzes. (133 s.)
Martinsson, Lena. & Reimers, Eva (red) (2020). Skola i normer. Malmö: Gleerups förlag. (174 s)
Sundberg, Daniel (2021). Svenska läroplaner: läroplansteori för de pedagogiska professionerna. Upplaga 1. Lund: Studentlitteratur (311 s)
Skollag (2010:800)
Skolverket (2021). Att planera, bedöma och ge återkoppling. Stöd för undervisning. Stockholm: Skolverket. (66 s.)
Skolverket (2022). Betyg och prövning. Skolverkets allmänna råd om betyg och prövning. Stockholm: Skolverket. (60 s.)
Skolverket (2023). Kartläggning av nyanlända elevers kunskaper. Tillgänglig på Skolverkets hemsida.
Skolverket (2022). Grundskolans läroplan (Lgr22)
Skolverket (2022). Läroplan för gymnasieskolan (Lgy11)
Skolverket (2022). Läroplan för vuxenutbildningen (Lvux12)
Dessutom tillkommer litteratur anpassad för studentens examen och inriktning. Denna litteratur väljs i samråd med kursledaren.