von Ahlefeldt Nisser, Desirée (2021). Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skolkultur. Studentlitteratur: Lund (128 s)
Aspelin, Jonas (2013). Vad är relationell pedagogik? I: Jonas Aspelin (red.), Relationell specialpedagogik: I teori och praktik. Kristianstad: Kristianstad University Press (s. 179-189) (tillgänglig på internet) (10 s)
Edfelt, David (2019). Utmaningar i förskolan: att förebygga problemskapande beteende. Stockholm: Gothia Fortbildning (s 223)
Gäreskog, Petra (2020). Jurisdiktion och arbetsfördelning: Yrkesgruppers arbete med särskilt stöd i förskolan. Lic.-avh. Uppsala: Uppsala universitet (90s) (tillgänglig på internet)
Jakobsson, Inga-Lill & Lundgren, Marianne (2013). Samverkan kring barn och unga i behov av särskilt stöd: Viktigare än diagnos. Stockholm: Natur & Kultur (135 s)
Lutz, Kristian (2021). Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola. Möte med det som inte anses LAGOM. Stockholm: Liber (126 s)
Olsson, Staffan (2019). Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur (valda delar ur kap 3 samt kap 4) (80 s)
Palla, Linda (2021). Specialpedagogik i förskola: Grundläggande huvudsaker och reflekterande djupdykningar. Lund: Studentlitteratur (288 s)
Palla, Linda (2021). När barn blir till problem och belastning i svensk förskola: Om behov av särskilt stöd och resurser i ett pressat läge. Pedagogisk forskning i Sverige (20 s) (tillgänglig på internet)
Persson, Sven (2015). En likvärdig förskola för alla barn: innebörder och indikatorer. Vetenskapsrådet (s. 10-47) (37 s) (tillgänglig på internet)
Vallberg Roth, Ann-Christine & Palla, Linda (2020). Didaktisk (o)takt i förskolan – Exempel med didaktiskt ledarskap, didaktiska nätverk och specialpedagogisk didaktik. Lund: Studentlitteratur AB (192 s)
Valbar litteratur tillkommer. Utöver angiven litteratur söker studenten forskningsbaserad litteratur utifrån vald inriktning på examinationsuppgifter.