Alinia, Minoo & Berggren, Kalle (2023). BeGreppbart - Intersektionalitet. Stockholm: Liber (128 s)
Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter.(2009). Stockholm: UNICEF Sverige (64 s) (tillgänglig på internet)
Dahlstedt, Magnus & Olson, Maria (2019). Utbildning, demokrati, medborgarskap. 2. uppl. Malmö: Gleerups (160 sidor)
Edling, Silvia (2021). Läroplansteori för lärare: en introduktion. Lund: Studentlitteratur (142 s)
FN:s konventioner om mänskliga rättigheter.(2011). Stockholm: Regeringskansliet (147 s) (tillgänglig på internet)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2020). Lärande, skola, bildning. 5. uppl. Stockholm: Natur och Kultur (kap 19) (19 s)
McCowan, Tristan (2010).Reframing the universal right to education. Comparative Education, 46(4),?509-525 (20 s) (tillgänglig på internet)
Taefi, Nura (2009). The Synthesis of Age and Gender: Intersectionality, International Human Rights Law and the Marginalisation of the Girl-Child. The International Journal of Children’s Rights 17(3), 345-376 (31 s) (tillgänglig på internet)
Wahlström, Ninni (2021). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups (s. 67–90) (33 s)
Därutöver tillkommer litteratur som väljs i samråd med kursens lärare (ca 200 s).