Axelsson, Thom & Qvarsebo, Jonas (2022). Skola och medborgarfostran: mellan pedagogik, vetenskap och moral. Upplaga 1:1 Lund: Studentlitteratur (173 s)
Aytar, Osman och Orlando Mella (2012) Bortom skolframgång: En analys av PISA 2006 ur ett intersektionellt perspektiv. Sociologisk Forskning, 2012, Vol. 49, No. 1 (2012), pp. 45-65
Fröman, Hans (2015) Arbetslaget – samverkan eller teamutveckling, sid. 135 – 149, i Pihlgren, Ann S (red) Fritidshemmet och skolan – det gemensamma uppdraget. Studentlitteratur. (14 s)
Hägglund, Solveig, Quennerstedt, Ann, & Thelander, Nina. (2020). Barns och ungas rättigheter i utbildning. Lund: Gleerups. (154 s)
Landahl, Joakim. & Lundahl, Christian. (2017). Bortom PISA. Stockholm: Natur och kultur. (303 s)
Martinsson, Lena. & Reimers, Eva (red) (2020). Skola i normer. Malmö: Gleerups förlag. (174 s)
Qvarsebo, Jonas (2019) The moral regime of norm critical pedagogics – new ways of governing the Swedish pre-school child, Critical Studies in Education. 1-15 (15 s)
Skollag (2010:800). Stockholm: Regeringskansliet.
Skolverket. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.
Sundberg, Daniel (2021). Svenska läroplaner: läroplansteori för de pedagogiska professionerna. Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur
Ytterligare litteratur kan tillkomma i samband med kursstart.