Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Movement and Embodiment in Education and Society (MEES)
Forskargruppen inom idrottsvetenskap är tvärvetenskaplig och bedriver samhällsvetenskaplig forskning om undervisning och lärande i relation till rörelse, kropp, hälsa och hållbarhet. Studier bedrivs inom ett flertal områden såsom skolämnet idrott och hälsa, hållbar rörelseutbildning, lärarprofession, friluftsliv, artistiska och estetiska lärprocesser samt hälso- och hållbarhetsfrågor.
Vår forskning
MEES hämtar inspiration från olika tanke- och idétraditioner. Vår forskning karaktäriseras av att den kan hantera både sociala, psykologiska och materiella dimensioner av undervisning och lärande där rörelse, kropp, hälsa och hållbarhet är i fokus. Med det som grund används en rik flora av metoder och design för att genomföra empiriska undersökningar och utvecklingsprojekt.
Syfte
Verksamheten i forskningsgruppen bedrivs i linje med forskningsprofilen för idrottsvetenskap på Malmö universitet där forskningen är flervetenskaplig och nära knuten till samhället. Utifrån ett kollegialt organiserat sammanhang arbetar gruppen med att stärka institutionens forskningsmiljö när det gäller undervisning och lärande i relation till rörelse, kropp, hälsa och hållbarhet.
Gruppen arbetar med teoretisk, metodutvecklande och empirisk forskning, kvalitetsgranskning av forskning och forskningsansökningar, samverkansaktiviteter med lärare och skolor, samt forskningsförankring av undervisning. Vi driver ett flertal externfinansierade forskningsprojekt, är aktiva i två internationella forskarskolor, samt verkar för att stödja utbildning och kompetensutveckling.
Samarbetspartners
Genom olika projekt och förtroendeuppdrag har vi i MEES flera samarbetspartners både nationellt och internationellt.
Uppsala universitet
Särskilt samarbete när det gäller seminarieverksamhet och kvalitetsgranskning av forskning har vi med Laboratory for Teaching Practices (TepLab) på Uppsala universitet.
Laboratory for Teaching Practices (TepLab)
Oslo Met
Vi samarbetar med motsvarigheten till vår forskningsgrupp på Oslo Met, Kropp, læring og mangfold.
Kropp, læring og mangfold (OsloMet)
Publikationer
Forskningsprojekt
-
Forskningsprojekt
Studier i undervisning och lärande om handlingskompetens kopplat till hållbarhetsfrågor
hanna.hofverberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Hälsa kopplat till lärande och lärarutbildning
lisa.hellstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
Ämneskunskaper i rörelse i lärarutbildning i idrott och hälsa
jan-eric.ekberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Förflyttningar och förändringar i skolans vardag
joacim.andersson@mau.se -
Forskningsprojekt
Mistra Sport and Outdoors
susanna.hedenborg@mau.se
Aktiviteter
Idrottsseminariet
Movement and Embodiment in Education and Society, MEES, håller seminarier månadsvis på fredagar kl 10:15-12:00.
Kontaktperson: Joacim Andersson
Idrottsforum
Webbtidskriften idrottsforum.org publicerar vetenskapliga och populärvetenskapliga artiklar om sport studies och sport science-forskning, främst inom samhällsvetenskap och humaniora.
Externa gruppmedlemmar
Om forskargruppen
- Fakultet och Institution:
- Forskningsämne: