Forskningsmiljön RePESE är placerad vid institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL).

Forskningsprojekt

Forskningen inom miljön finansieras av både Malmö universitet och externa finansiärer eller nationella forskarskolor.

Forskargrupper och doktorander

Research on Diversity in Education and Society (ReDES)

ReDES forskningsgrupp består av forskare, lärare och doktorander företrädesvis från institutionen för Skolutveckling och ledarskap, men även från andra institutioner på fakulteten för Lärande och samhälle. Mångfald är ett centralt tema för gruppens forskning, vilket studeras i relation till frågor om undervisning, lärande, språk/flerspråkighet, kommunikation, profession, etik, hälsa och samarbete. Resultaten av den forskning som bedrivs kan framförallt gynna blivande och yrkesverksamma speciallärare, specialpedagoger, elevhälsa och lärare på olika nivåer i utbildningssystemet.

Alla med intresse för mångfald, pedagogik/specialpedagogik och folkhälsa i ett samhällsperspektiv är välkomna att delta i gruppens aktiviteter och arbete. Forskningsgruppens gemensamma arbete sker genom seminarieverksamhet där syftet framförallt är att läsa och kritiskt granska varandras framväxande texter, skriva forskningsansökningar och förbereda konferensdeltagande.

Forskargruppen leds av

Research on Educational Leadership and Development in Schools and Preschools (ELD)

ELD är en institutions- och fakultetsövergripande forskargrupp som samordnas av SOL. Forskare inom ELD bedriver flervetenskaplig forskning om ledarskap och utveckling i förskolor, skolor, vuxenutbildning och akademi. Forskningen syftar till att problematisera och skapa förståelse för ledarskapets roll i förändringar av aktörer, strukturer, kulturer och praktiker. Den utgörs bland annat av kritisk organisationsforskning om hur företag och näringsliv engagerar sig i svensk skola, samt om hur skolutveckling drivs av olika intressen och idéer. Den utgörs även av praktikutvecklande forskning ur kritiska perspektiv med fokus på att stärka ledarskap samt organisatoriska och relationella förutsättningar för utveckling. Ytterligare fokusområden i forskningen är ledarskap i förhållande till professionellt lärande, tvärsektoriell samverkan, arbetsmiljö och självreflexivitet.

ELD:s forskning bygger på olika organisations-, praktik- och ledarskapsteorier, liksom på utbildningshistoria och utbildningsfilosofi. Den beaktar även olika perspektiv, såsom specialpedagogik, hälsa, likvärdighet, makt, social bakgrund och etnicitet.

Alla med intresse för ledarskap och skolutveckling är välkomna att delta i gruppens aktiviteter och arbete. Arbetet sker främst genom seminarieverksamhet där gruppens forskare dels vidgar sin förståelse om forskningsområdet, dels är varandras kritiska vänner i utvecklingen av idéer för forskning samt vid skrivandet av forskningsansökningar och vetenskapliga texter.

Forskargruppen leds av

  • Jaana Nehez

  •  
  • Ta kontakt med forskargruppens ledare om du önskar ta del av kallelser till kommande seminarium.
  •  

Research on Phenomenography, Variation Theory and Learning Study (PeVALS)

Forskargruppen samlar forskare från alla institutioner vid Fakulteten för lärande och samhälle. Gemensam nämnare är forskning om fenomenografi, variationsteori som teoretiska perspektiv på lärande och modellerna aktionsforskning, improvement science, lesson study och learning study som  modeller för praktikutvecklande skolforskning. Forskningen är kollegial och bedrivs tillsammans med lärare, med ett starkt fokus på barns eller elevers perspektiv. Genom att studera lärandeprocesser genereras resultat som ligger till grund för nya undervisningsmodeller. Forskningen ligger i linje med vad som lyfts fram i betänkandet SOU 2018:19: “Forska tillsammans – samverkan för lärande och förbättring“, där även exempel från forskargruppen lyfts fram.

Forskargruppen leds av

  • Balli Lelinge

  • Ta kontakt med forskargruppens ledare om du önskar ta del av kallelser till kommande seminarium.

Research in Vocational Education and Training (ReVET)

Forskargruppen "Yrkesdidaktik"

I forskargruppen ReVET samlas forskare, lärare,studenter och andra med kunskap om och intresse för yrkesutbildning eller som är verksamma inom det yrkesdidaktiska fältet och relaterade områden. Seminarierna inom forskargruppen är ett forum för att presentera och diskutera aktuella frågor inom forskning och utbildning på området, både inom Malmö universitet och utanför. Målet är att skapa en bas där den grundläggande akademiska tanken, att forskning och undervisning tillsammans med det omgivande samhället bildar en enhet, och blir till praktisk handling. Forskargruppen och dess seminarier öppnar alltså också mot yrkesdidaktikens omvärld, det vill säga yrkesverksamma personer och branscherna.

Denna grundtanke speglar sig i seminarieserien struktur, där de olika delarna är tematiskt representerade. Själva seminarierna är öppna för alla intresserade, oberoende roll eller yrke.

För vårens seminarieprogram och övrig information se Forum för pedagogik och yrkeskunnandes webbplats.

Forum för pedagogik och yrkeskunnandes webbsida (Linnéuniversitetets webbplats)

Forskargruppen leds av

Jakob Billmayer
Maria Johansson
Ta kontakt med forskargruppens ledare om du önskar ta del av kallelser till kommande seminarium.

RePESE högre seminarier

Varmt välkomna till våra seminarier! 

Seminarier vårtermin 2026

Motivation och lärande – perspektiv från kognitionsvetenskap 
Föreläsare: Anna Funke, universitetsadjunkt och doktorand i psykologi, IDV, Mau.
Presentationen ger en översikt över centrala motivationsteorier med relevans för undervisning, med särskilt fokus på hur dessa kan förstås och tillämpas inom ramen för lärarutbildning. Utgångspunkten är ett tillämpat arbete med motivation i en ny kurs i kognitionsvetenskap för högstadielärare. Seminariet avslutas med en diskussion om hur kognitionsvetenskap – och särskilt motivation – kan integreras i en reformerad lärarutbildning. 
Datum och tid:  27 januari, kl. 13.15-15.00
Var: OR:D477 alt Zoom 
 
 
School segregation in Sweden: A study through the lens of Racial Capitalism
Doktorand Florencia Fernandez 50%-seminarium.
Läsare: René León-Rosales, fil.dr i etnologi, forskare vid Mångkulturellt centrum i Stockholm.
Datum och tid: 30 januari, kl. 13.15-15.00
Var: OR:D477 alt Zoom 
 
 
Hälsofrämjande och brottsförebyggande arbete i skolan
Föreläsare: Lisa Hellström (docent och universitetslektor, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Mau) samt Anna-Karin Ivert (biträdande professor, Institutionen för kriminologi, Mau) presenterar delar av sin forskning om hälsofrämjande och brottsförebyggande arbete i skolan.
Datum och tid: 3 februari, kl. 13.15-16.00
Var: OR:D477 alt Zoom 
 
 
I think they should be involved in some capacity: An interview study about perceptions of children’s possibilities and abilities for democratic participation and influence
Föreläsare: Jessica Eng, fil.dr. och adjunkt, BUS, MaU.
Jessica som disputerade vid Glasgows universitet, juni 2025 berättar om sin avhandling ’I think they should be involved in some capacity.’ An interview study about perceptions of children’s possibilities and abilities for democratic participation and influence.. Avhandlingen utforskar, med hjälp av Wall’s childism begrepp, tidigare children’s rights studenters uppfattningar om barns möjligheter till demokratiskt deltagande och inflytande. Syftet är att belysa stora frågor som barn och demokrati samt att kritiskt granska synen på dessa. 
Datum och tid: 24 februari, kl. 13.15-15.00
Var: OR:D477 alt Zoom 
 
 
Smash the Formula: Punking Up Academic Writing
Föreläsare: Sara Nilsson Mohammadi, Tuija Muhonen, Vanja Lozic

Forget the straitjacket of IMRaD—Introduction, Methodology, Results, Discussion. It’s time to rip it up and start again. During this seminar, we dive headfirst into rebellious alternatives that kick academic writing out of its comfort zone. Inspired by three articles, we explore auto-, duo-, and collective ethnography mashed up with punk-rock attitude, raw dialogues, and unapologetic visuals. Together, we’ll consider how these methods open space for voice, creativity, and deeper engagement. Let’s make scholarship loud, messy, and alive.
Datum och tid: 10 mars, kl. 13.15-15.00
Var: OR:D477
 
 
Om värdet av kritisk forskning och oförutsägbar forskningsnytta inom utbildningsvetenskap
Föreläsare: Hanna Sjögren, docent, BUS, Malmö universitet
Samtida svensk finansiering av utbildningsforskning tenderar att i allt högre utsträckning främja tillämpad och praktiknära forskning, där forskningsfrågor initieras genom samarbeten mellan praktiker och forskare. Även om det finns ett värde i sådan forskning kan tillämpad forskning framför allt kan bidra med kunskap som inte utmanar den nuvarande ordningen. Jag menar att kritisk forskning däremot har potential att bidra till oförutsägbara resultat och värden som inte kan definieras eller fastställas innan forskningen genomförts. På så sätt har kritisk forskning potential att bidra med nytta som går utöver det som på förhand tas för givet, vilket kan öppna för kunskap om underliggande, överraskande och undantryckta aspekter av olika sociala praktiker. Jag argumenterar för den kritiska utbildningsforskningens existensberättigande och nytta genom att introducera och förespråka begreppet oförutsägbar forskningsnytta, som ställs i kontrast till begreppet förutbestämd forskningsnytta.
Datum och tid: 24 mars, kl. 13.15-15.00
Var: OR:D477 alt Zoom 
 
 
 
Specialpedagogik och yrkeslärares praktik
Doktorand Christina Linderos presenterar en del av resultatet i sitt avhandlingsarbete.
Avhandlingens fokus är yrkeslärares perspektiv på stödinsatser och hur yrkeslärare möter elevers olikheter i den pedagogiska praktiken. Ambitionen är att kombinera yrkeskunnande och specialpedagogik. Yrkeslärarna i avhandlingen pekar på elevers olikheter som naturlig variation som kräver att yrkesläraren "gör olika". Det innebär att yrkeslärare behöver balansera krav från bland annat styrdokument, verksamhet och bransch i mötet med elevers olikheter. Teoretiskt ramverk är bland annat Bourdieus begrepp habitus som hjälper till att förklara hur yrkeslärarens erfarenheter från grundyrket bidrar med såväl möjligheter som hinder i den pedagogiska praktiken.
Datum och tid: 21 april, kl. 13.15-15.00
Var: OR:D477 alt Zoom 
 
 
Pedagogiskt ledarskap
Doktorand Felicia Daudi (BUS) och docent Jaana Nehez (SOL) presenterar varsin pågående studie om pedagogiskt ledarskap. 
Datum och tid: 5 maj, kl. 13.15-16.00
Var: OR:D477 alt Zoom 
 
 
 
Kvalitetsutvärdering av forskning: ERA 26
Linda Palla, Lisa Hellström och Ann-Louise Silfver m fl presenterar resultatet av den interna kvalitetsutvärderingen ERA 26 inför inlämning av rapport. Endast för SOL:s personal.
Datum och tid: 19 maj, 13.15-15.00
Var: OR:D477  
 
 
Att ha prestation som centralt för hur nöjd man är med sig själv som person – när och under vilka omständigheter blir det ett problem? 
Anna Funke, universitetsadjunkt och doktorand i psykologi, IDV, Mau.
Anna presenterar delar av sitt avhandlingsarbete som handlar om personer med prestation som viktigt för hur nöjda de är med sig själva som person (prestationsbaserad självkänsla). Forskningen riktar sig mot elitidrottare, men nästan all tidigare forskning hämtas huvudsakligen från skolkontext. Flera mönster i forskningen tycks vara gemensamma över kontextgränser, vilket öppnar för bredare tillämpning och förståelse.Presentationens fokus är en pågående analys inom avhandlingsarbetet, där frågan ställs om en viss typ av gruppklimat kan fungera skyddande för individer med höga nivåer av prestationsbaserad självkänsla. Diskussionen relateras till forskning från skolkontext. 
Datum och tid: 16 juni, 13.15-15.00
Var: OR:D477 alt Zoom 
 
Varmt välkomna!