Aspelin, J. (2018). Lärares relationskompetens – Vad är det? Hur kan den utvecklas? (1. uppl.) Stockholm: Liber (160s)
Björkman, Lotta. & Bromseth, Janne. (red.) (2019). Normkritisk pedagogik - Perspektiv, utmaningar och möjligheter. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur AB. (Kap. 2–7, 11, 13) (187s.)
Friesen, Norm &, Osguthorpe, Richard (2018) ‘Tact and the pedagogical triangle: The authenticity of teachers in relation’ Teaching and Teacher Education, 70: 255-264.
Hakvoort, Ilse. & Friberg, Birgitta. (red.) (2020), Konflikthantering i professionellt lärarskap. Stockholm: Gleerups. (250 s)
Hakvoort, Ilse & Lundström, Agneta (2019). Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus. Malmö: Gleerups. (173 s.)
Jensen, Mikael. (2012). Kommunikation i klassrummet. Lund: Studentlitteratur. (226 s)
Styrdokument och lagar tillkommer.