Bruce, Barbro; Rubin, Maria; Thimgren, Pia & Åkerman, Roger (2016). Specialpedagogik i professionellt lärarskap - synsätt och förhållningssätt. Malmö: Gleerups. (168 s.)
Lutz, Kristian (2021). Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola: Möte med det som inte anses LAGOM. 2.a uppl. Stockholm: Liber AB (176 s)
McMaster, Christopher (2015). “Where is _?”: Culture and the process of change. International Journal of Whole Schooling, 11(1), 16-34.
Roos, Helena (2020). Inkluderande matematikundervisning. Stockholm: Natur & Kultur. (111 s)
Runström Nilsson, Petra (2019). Pedagogisk utredning och kartläggning: Att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd. 4.uppl. Malmö: Gleerup (159 s)
Sjölund, Anna, Jahn, Cajsa, Lindgren, Ann, Reuterswärd, Malin (2017). Autism och ADHD i skolan: handbok i tydliggörande pedagogik. Stockholm: Natur & Kultur. (180 s)
Skolverket. (2014). Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram www.skolverket.se (82 s.)
Skolverket (2014). Stödinsatser i utbildningen - Om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd. http://www.skolverket.se/publikationer?id=3362 (64 s.)
Specialpedagogiska skolmyndigheten. Läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Tillgänglig via internet.
Wengelin, Åsa & Nilholm, Claes (2013). Att ha eller sakna verktyg: om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva. Lund: Studentlitteratur. (188 s.)
Fritidshem
Karlsson, Annelie (2020). Specialpedagogik för fritids: en grundbok. Lund: Studentlitteratur. (117 s)
Därtill kan tillkomma aktuella vetenskapliga artiklar och avhandlingar.