Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram))
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Forskarskola: Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
-
- Plattformar, nätverk och projekt
- Plattformar, nätverk och projekt
- Malmöungdomars väg till arbete genom högre utbildning
- Kultursamverkan
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Kontakta Malmö universitet
- Kontakta Malmö universitet
- Karta över byggnader (Google maps)
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Flerstämmig didaktisk modellering? Undervisning och sambedömning i förskola
Fakta
- Kontaktperson:
- Catrin Stensson
- Finansiär:
-
- Malmö universitet och Ifous
- Ansvarig vid Mau:
- Ann-Christine Vallberg Roth
- Projektmedlemmar vid Mau:
- Projektperiod:
- 01 juli 2018 - 31 december 2023
- Fakultet/institution:
Om projektet
FoU-programmet Flerstämmig undervisning i förskola genomförs i samverkan mellan det fristående institutet för Innovation, Forskning och Utveckling i Skola och förskola (Ifous), åtta kommuner och Malmö universitet. FoU-programmet tar avstamp i utmaningar, behov och förändrade förutsättningar som dagens förskola står inför genom ambitionshöjning i förskolans uppdrag. Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Undervisning i förskola ska utgöras av målstyrda processer som leder till utveckling och lärande hos varje enskilt barn.
Utifrån dialog med deltagare från kommunerna kan önskemål spåras som tar upp behov av redskap för undervisning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Vidare uttrycks behov av kunskap för programmering och digital tekniktråd. Sambedömning är ett begrepp som prövas som stöd för beprövad erfarenhet med strävan efter vetenskapligt grundat förhållningssätt i förskolors pedagogiska processer. Detta kan ske både i och mellan förskolor från olika delar av kommuner och mellan kommuner i projektet.
Syfte
I projektet studeras övergripande dels vad som kan känneteckna undervisning och sambedömning i medverkandes texter, dels vad som kan känneteckna samhandlingar i undervisning och sambedömning utifrån teoriinformerade undervisningsupplägg. Vidare belyses vilka spår av didaktiska modeller som kan uttolkas i medverkandes texter och dokumenterade samhandlingar.
Mer specifikt studeras dels vad som kan känneteckna undervisning med musik, motorik-rörelse, matematik, naturvetenskap, teknik och värden i fokus. Dels belyses vad som kan känneteckna ledarskap och organisation, samt bedömning och sambedömning i relation till undervisning i förskola.
Med medverkande avses förskollärare, rektorer, biträdande rektorer och förvaltningsrepresentanter. Medverkandes texter avser samplaneringar, samvärderingar och skriftliga beskrivningar av vad som kan känneteckna undervisning och sambedömning. Begreppet ”samhandling” avser handling mellan minst två aktörer, som exempelvis handling mellan barn-förskollärare, eller barn-förskollärare-material, eller förskollärare-rektor-dokument. Handling avser något som utförs och innebär aktion. Att handla inbegriper aktivering – att vara aktiv. Vidare belyser vi återkoppling och gensvar i samhandlingar som framträder i filmad undervisning.
I projektet kan alla involverade: barn, förskollärare, rektorer, biträdande rektorer, förvaltningsrepresentanter och forskare med sina mångskiftande och flerspråkiga bakgrunder och erfarenheter, ses som kunskapsbärare, kunskapsbrukare och potentiella kunskapsutvecklare.
På Ifous webbplats kan du läsa mer om FoU-programmet och ta del av rapporter och publikationer som är publicerade inom projektet.
Doktorand
Catrin Stensson är doktorand i projektet. På hennes sida hittar du publikationer och pågående forskningsprojekt.
Forskarna i projektet
Fr. v. Catrin Stensson, Sverker Aasa, Ann-Christine Vallberg Roth, Jan-Eric Ekberg, Ylva Holmberg och Jesper Sjöström. Bild: Håkan Röjder.
Etikprövning
Forskningsetiskt följer projektet Vetenskapsrådets riktlinjer. Forskningsprojektet har godkänts av regionala etikprövningsnämnden i Lund (2018-01-10).
Mau Play
Webbseminarium
Den 22 april 2021 presenterades resultatet och rapporten Flerstämmig undervisning i förskolan – En förskola i takt med tiden.
https://play.mau.se/id/0_ios4as5x?width=400&height=285&playerId=23452644?enablejsapi=1