Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram))
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Forskarskola: Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
- EURAXESS
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Kontakta Malmö universitet
- Kontakta Malmö universitet
- För media
- Karta över byggnader (Google maps)
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
På sidan
Språk och litteratur
Språk och litteratur vid Malmö universitet är inriktat på litteraturvetenskap, engelsk litteratur och lingvistik, litteracitet, barn- och ungdomslitteratur, översättningsstudier, kreativt skrivande, serier, muntlig historia, ämnesdidaktik och visualitetsstudier.
Språk och litteratur i olika kontexter
Forskningen vid Institutionen för konst, kultur och kommunikation, K3, behandlar just nu bland annat representations- och berättandestrategier inom serier, det litterära livet i svenska fackföreningar under den andra halvan av 1900-talet, ideofoner – också kallade expressiva eller mimetiska ord och uttryck – det vill säga markerade ord som målande avbildar sinnesintryck, och den roll intellektuella spelade i det svenska samhället mellan 1960 och 2020.
Inom detta forskningsområde är språk och litteratur fenomen som är intressanta i egen rätt, men de analyseras också i olika historiska, sociala, politiska, estetiska och pedagogiska kontexter. Inom området finns ett brett och inkluderande synsätt på språk och litteratur, vilket gör det möjligt att utforska nya studieobjekt (både historiska och samtida). Det flervetenskapliga perspektivet leder också till att nya teoretiska och metodologiska angreppssätt kan utvecklas.
Språk, litteratur och språk- och litteraturdidaktik
Forskningen vid Institutionen för Kultur, språk och medier fokuserar på frågor om språkanvändning och språkutveckling, litteratur och barnlitteratur, akademisk litteracitet, språkinlärning, lärande i medielandskapet, litteratur- och mediereception, språk i relation till ämneslärande samt flerspråkighet. Viktiga inslag i utbildningen är studier av barns, ungdomars och vuxnas språk i olika situationer – muntliga såväl som skriftliga – och i olika mediala former.
Engelska och lärande
I fokusområdet Engelska och lärande integreras och samverkar humanistiska och pedagogiska synsätt. Det betyder att litterära, kulturella och språkliga företeelser definierar ämnet. Det betyder samtidigt att Engelska och lärande har en lärandekontext, som i sin tur kan vara institutionell (i skola och annan utbildning) eller informell (i fritids- och yrkesliv). Forskning i Engelska och lärande handlar om engelsk ämnesdidaktik, akademiskt skrivande, litteracitet, översättningsstudier, barn- och ungdomslitteratur, kulturstudier, lingvistik, språkutveckling, bedömning och andraspråksinlärning.
Forskning om litteracitet
Litteracitet kan förstås som förmågan att skapa, förstå och tolka texter i olika former, medier och kontexter. Inom det tvärvetenskapliga forskningsämnet språk- och litteraturdidaktik utgör forskning i litteracitet ett centralt område med olika teoretiska, metodologiska och empiriska ingångar. Litteracitetsstudier anknyter till ett aktuellt forskningsfält och flera samarbeten pågår på nationell och internationell nivå. Forskare vid KSM studerar litteracitet inom skola, högre utbildning och i samhället. Projekten beforskar skrivande, talande, lyssnande och läsande i formella och informella sammanhang. Ett viktigt fokus i denna forskning är akademisk litteracitet och särskilt akademiskt skrivande. Centrala begrepp är digital litteracitet, multimodalitet, mediereception, interkulturell och visuell litteracitet.
Svenska med didaktisk inriktning
Svenska med didaktisk inriktning är ett tvärvetenskapligt forskningsfält vars två hörnpelare är språkdidaktik och litteraturdidaktik, ofta i samverkan. Forskningen är praktiknära och fokuserar på språk och litteratur i bruk, i och utanför skola och högre utbildning. Vi undersöker bland annat ämneskonceptioner och normer knutna till svenskundervisning, retorik och muntlighet, språkets och litteraturens förändrade villkor i en ny medieekologi, grammatikdidaktik, passionerad läsning, svenska språkets användning i andra skolämnen än svenska och litteraturhistorieundervisningens utmaningar i en globaliserad värld. Vi arbetar med ett brett spektrum av teorier och metoder, från text- och receptionsanalys till läroplansteori, aktionsforskning och etnografi.
Svenska som andraspråk och flerspråkighet
Forskning inom svenska som andraspråk och flerspråkighet rör texter, litteracitet, kunskapsutveckling, lärande och interaktion i andraspråksundervisning med inriktning på både språk- och litteraturdidaktik. Den omfattar även ett fokus på dels elevers utveckling och användning av svenska språket, dels flerspråkiga elevers övriga språkliga resurser för lärande. Därutöver rör forskningen integrationsfrågor och nyanländas lärande ur ett bredare samhälleligt perspektiv. En central inriktning är dessutom forskning om flerspråkighet, text, språk och lärande i andra skolämnen än svenska som andraspråk. Denna forskning rör särskilt undervisning och lärande i naturvetenskapliga och samhällsorienterande klassrum, och bedrivs i första hand inom forskningsfältet Disciplinary literacy (ämneslitteracitet) och forskningsprogrammet Literacy and Inclusive Teaching (LIT).
Forskare, publikationer och projekt
Martin Cathcart Fröden
Jakob Friedrich Dittmar
Adrian Lundberg
Chrysogonus Siddha Malilang
Pia Nygård Larsson
Anette Svensson
Robert Walldén
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Comics since the late 1960s
Martin Lund
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
When the Parents Play: A Deviant Family in the Face of Indonesian State Ibuism
Chrysogonus Siddha Malilang
-
2024 | Artikel i tidskrift
A playground between words and images
Chrysogonus Siddha Malilang
-
2024 | Artikel, recension
Representations of Children and Success in Asia : Dream Chaser edited by Shih-Wen Sue Chen and Sin Wen Lau
Chrysogonus Siddha Malilang
-
2024 | Konferensbidrag
From Migrants to Unicorn: Wordless Picturebooks and the Rise of Collective Creativity
Chrysogonus Siddha Malilang
-
2024 | Konferensbidrag
Kontextualiserad grammatik i arbete med muntliga presentationer på svenska för invandrare
Robert Walldén, Eli Anne Eiesland, Signe Laake
-
2024 | Konferensbidrag
Några, ena eller ∅?: Obestämda artiklar i plurala, beskrivande predikativer
Anders Agebjörn, Philippe Collberg
-
2024 | Övrigt
Judisk-kodade superhjältar: Några tankar om klassifikation
Martin Lund
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Läsning, ekologi och siffror: Sanningspraktiker hos en läsfrämjande aktör
Elin Sundström Sjödin, Magnus Persson, Daniel Pettersson
-
2024 | Artikel i tidskrift
History in Person: Intergenerational Memory in Young Literary Life Writing
Anders Høg Hansen
-
Forskningsprojekt
Sagan om Saga: ett barnboksförlags redaktionella praktiker
bjorn.sundmark@mau.se -
Forskningsprojekt
Autografisk dubbelexponering – den tuschade svarta linjens narrativa egenskaper i tecknade serier
gunnar.krantz@mau.se -
Forskningsprojekt
Drama och poesi i engelskundervisning i grundskola.
psarri.chrysiida@mau.se -
Forskningsprojekt
Multimodala Litterära Texter i Mellanstadiets Engelska Klassrummet: Möjligheter och Begränsningar
edith.fon@mau.se -
Forskningsprojekt
Teacher Research Literacy (TREL): Comparative Trajectories in the Nordic-Baltic Region
shaun.nolan@mau.se -
Forskningsprojekt
Prekariat, prekaritet och prekära liv i skandinavisk litteratur efter välfärdsstatens epok
-
Forskningsprojekt
Sveriges Riksdag 1867–2022: Ett ekosystem av länkad öppen data
fredrik.noren@mau.se -
Forskningsprojekt
Utrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Från ord till siffror. Hur läsning blir ett samhälleligt och didaktiskt problem
magnus.persson@mau.se -
Forskningsprojekt
Uruguayansk exil i Sverige. Att spåra det nuvarande förflutna i tre generationer
pal.brunnstrom@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Grafiska modeller och agentskapen runt dem: Att designa och re-designa narrativ text i grundskolans tidigaste år
kim.ridell@mau.se -
Forskningsprojekt
Att stötta skrivande med fokus på vuxna andraspråksinlärare
hanna.sandgaard-ekdahl@mau.se -
Forskningsprojekt
Välfärdsstaten analyserad: Textanalys och modellering av svensk politik, media och kultur, 1945-1989
fredrik.noren@mau.se
Forskarutbildning inom språk- och litteraturdidaktik
Malmö universitet har forskarutbildning inom språk- och litteraturdidaktik.
Inom detta forskarutbildningsämne är frågor om språkutveckling, lärande i medielandskapet, litteratur- och mediereception, språk i relation till ämneslärande samt flerspråkighet centrala. Viktiga inslag i utbildningen är studier av barns, ungdomars och vuxnas möten med och produktion av texter i olika situationer, muntliga såväl som skriftliga i olika mediala former. Villkoren för språkutveckling studeras i ett vidare perspektiv och inbegriper skolämnena svenska, svenska som andra språk och engelska, och dessa språks användning i andra skolämnen, i högre utbildning samt i kontexter där lärandet inte är institutionellt inramat.
Villkoren för språkutveckling studeras i ett vidare perspektiv och inbegriper skolämnena svenska, svenska som andra språk och engelska, och dessa språks användning i andra skolämnen, i högre utbildning samt i kontexter där lärandet inte är institutionellt inramat. Forskarutbildningen ges av Fakulteten för lärande och samhälle.