Andersson, Sara. m fl. (2004). Skidåskådning – Att leda är att lära. Stockholm: SISU Idrottsböcker. (76s.)
Bentsen,Peter. Andkjaer, Sören. Ejby-Ernst, Niels. (2009). Friluftsliv- natur, samfund og
paedagogik. Munksgaard, Danmark. (kap. 11) (12s)
Brugge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas (2018). Friluftslivets pedagogik – för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB. s. 49-78, 165-174, 263-268 (40 s)
Hallén, Jostein och Ronglan, Lars-Tore (2011). Träningslära för idrotterna. Stockholm: SISU
Idrottsböcker. (368 s)
Henderson, Bob & Vikander, Nils (red.) (2007). Nature first outdoor life the Friluftsliv way. Toronto:Dundurn (kap. 23, 24 och 25) (40s)
Kenney, W. Larry, Wilmore, Jack, H & Costill, David, L. (2015) Physiology of Sport and Exercise. 6th edition. Leeds, England: Human Kinetics(kap. 2-12, 17, 19, 20) (312 s)
Ljung, Lars (2015). Grunder i längdskidåkning- klassiskt och skejt. SISU Idrottsböcker. (42 s).
Mikaels, Jonas (2018). Becoming a place-responsive practitioner. Exploration of an alternative
conception of friluftsliv in the Swedish physical education and health curriculum. Journal of Outdoor recreation, education and leadership. 10:1, 3-19
Sjödin, Carola (2016). Simlärarboken. 3. uppl. Stockholm: SISU idrottsböcker
(kap. 1-3) (86 s)
Svenska Skidförbundet (2014). Bygg din egen skidlekplats. SISU Idrottsböcker. (16 s).
Kompendier och artiklar om ca 200 sidor.