Ahlberg, Ann (2009). Specialpedagogisk forskning: en mångfasetterad utmaning. Lund: Studentlitteratur. (368 s.)
Barmark, Mimmi & Djurfeldt, Göran (2020). Statistisk verktygslåda 0 - - att förstå och förändra världen med siffror (Uppl. 2). Lund: Studentlitteratur.
Bryman, Alan (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Lund: Studentlitteratur (690 s).
Eriksson Barajas, Katarina, Forsberg, Christina & Wengström, Yvonne (2013). Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap – Vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar. Stockholm: Natur & Kultur (216 s.).
Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (red.) (2014). Handbok i kvalitativ analys. Stockholm: Liber. (236 s)
Helldin, Rolf & Sahlin, Birgitta (red.) (2010). Etik i specialpedagogisk verksamhet. Lund: Studentlitteratur. (219 s.)
Holmqvist, Mona (Red.) (2021). Teorier för undervisning och lärande. Malmö: Gleerups. (199 s.)
Kvale, Steinar & Brinkmann, Svend (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur. (370 s)
Serder, Margareta & Jobér, Anna (red.) (2021). Vetenskapliga teorier för lärare. (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. (valda delar ca 150 s)
Thurén, Torsten (2019) Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm: Liber. (144 s.)
Artiklar (ca 100 s.) enligt anvisningar från kursansvarig