Delkursen visar hur skönlitteratur kan användas för att stödja läs, lyss- och skrivutveckling vid andraspråksinlärning. Kursen ger därtill redskap för att kunna diskutera, analysera och värdera olika skönlitterära texter med hjälp av litteraturvetenskapliga begrepp. Slutligen kopplar kursen samman teoretisk kunskap om litteratur och språk med praktiskt-kreativt skönlitterärt skrivande i grupp, och visar därigenom hur olika creative writing-tekniker kan användas för att befrämja språklig och litterär kompetens.
Engelska och lärande: Språk, text och kultur
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Svenska som andraspråk, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Bild, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Svenska som andraspråk Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Historia Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Idrott Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Matematik Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Religion Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Samhällskunskap Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Svenska Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Historia, 240 hp Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Idrott, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Matematik, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Religion, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Samhällskunskap, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Svenska, 240 - 270 hp
Kursinnehåll
.
Delkursen fokuserar begreppen interkulturalitet och medborgerlig bildning i förhållande till skolans och engelskämnets roll i ett mångkulturellt samhälle. Språk, kulturer och identitet behandlas ur ett intersektionellt perspektiv där faktorer som genus, sexualitet, etnicitet och klass samverkar med varandra. Dessutom behandlas engelska som globalt språk utifrån både maktperspektiv och historiska kontexter samt utifrån vad språkundervisning innebär i en skola som präglas av kulturell heterogenitet.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN415C Engelska och lärande: Språk och skrivande (genomgången)
Kurslitteratur
Gaiman, Neil. The Graveyard Book. London: Bloomsbury, 2011. (304 pages)
Pullman, Philip. Northern Lights. London: Scholastic (448 pages)
Kompendietext (ca 200 s)
Lundahl, Bo. Engelsk språkdidaktik: Texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur, 2021. 546 s
Seargeant, Philip & Swann, Joan (red.) (2012). English in the World: History, Diversity, Change. New York: Routledge (416 s).
Siqueira, Sávio (2017) ”Intercultural language educators for an intercultural world: action upon reflection.” (12 s). Tillgänglig via Internet.
Skolverket. Läroplan och kursplan i engelska för grundskolan samt kommentarmaterial för engelska. Tillgänglig via internet.
Aktuella vetenskapliga artiklar (totalt c:a 100 sidor) samt digitalt material såsom Ted Talks etc tillkommer.
Kurslitteratur inom delkurs
Text och förståelse
Gaiman, Neil. The Graveyard Book. London: Bloomsbury, 2011. (304 pages)
Pullman, Philip. Northern Lights. London: Scholastic (448 pages)
Kompendietext (ca 200 s)
Engelskundervisning i en global kontext
Lundahl, Bo. Engelsk språkdidaktik: Texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur, 2021. 546 s
Seargeant, Philip & Swann, Joan (red.) (2012). English in the World: History, Diversity, Change. New York: Routledge (416 s).
Siqueira, Sávio (2017) ”Intercultural language educators for an intercultural world: action upon reflection.” (12 s). Tillgänglig via Internet.
Skolverket. Läroplan och kursplan i engelska för grundskolan samt kommentarmaterial för engelska. Tillgänglig via internet.
Aktuella vetenskapliga artiklar (totalt c:a 100 sidor) samt digitalt material såsom Ted Talks etc tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).