Delkursen behandlar engelskans ljudsystem (fonetik och fonologi), samt ordkunskap (morfologi) med fokus på ordinlärning. Genom språkstudiet, som både har ett praktiskt och ett teoretiskt ändamål, ges studenten möjlighet att skaffa sig kunskap om relevanta begrepp och strukturer i det engelska språket. En viktig del av kursen är att studenten fördjupar sin förståelse för hur medvetenhet om engelskans ljudsystem kan förbättra elevers reception och produktion av tal, hur ordinlärning kan stimuleras i klassrummet, samt hur olika korpusar kan användas för att undersöka ord och ordanvändning.
Engelska och lärande: Engelskans ljud, ord och ekokritik
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Bild, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Historia Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Idrott Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Matematik Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Religion Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Samhällskunskap Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Svenska Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Historia, 240 hp Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Idrott, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Matematik, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Religion, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Samhällskunskap, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Svenska, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Svenska som andraspråk, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Svenska som andraspråk
Kursinnehåll
.
Kursen introducerar hur globala utmaningar och hållbar utveckling står i relation till skola, utbildning och engelskundervisning. Begreppet hållbar utveckling belyses ur olika ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv. Särskilt fokus läggs vid hur komplexa hållbarhetsfrågor tar sig i uttryck i olika texter och genrer såsom skönlitteratur, film, TV-serier och dataspel. Kursen är uppdelad på fyra sammanflätade hållbarhetsteman: miljö, människa, teknologi, ideologi. Det första av dessa fokuserar texter som gestaltar miljöförändringar och de utmaningar som klimatpåverkan och miljögifter har på vår värld. Det andra temat belyser vad som har kallats existentiell hållbarhet – det vill säga faktorer som spelar in för att människor ska ha framtidshopp och vilja bygga en bättre framtid. Det tredje temat tar upp teknologiutvecklingens möjligheter att leda rätt – mot ett hållbart samhälle och en hållbar värld – men också vilka risker som finns, och hur denna teknologi kan leda fel. Det fjärde temat tar upp ideologiernas och politikens roll i hållbarhetsdiskursen. Upplägget synliggör dels studentens egen intellektuella utveckling och kritiska förhållningssätt, dels förmågan att omsätta frågor kring hållbar utveckling i didaktiska uppgifter och textanvändning för årskurs 7-9 och gymnasiet.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN417C Engelska och lärande: Språkutveckling och språkundervisning (genomgången)
Kurslitteratur
Tritch Yoshida, Maria. (2016). Beyond Repeat After Me: Teaching Pronunciation to English Learners. Tesol International Association. (194 s.)
Quigley, Alex. (2018). Closing the Vocabulary Gap. Routledge. (204 s.)
Applegate, Katherine. The one and only Ivan. London: HarperCollins, 2012. 256 s
Donaldson, P. (1988). Eva. London: Laurel. 224 s
Garrard, G (2016). Teaching Ecocriticism and Green Cultural Studies. Sydney: Palgrave. 194 s
Hartnett, Sonya. The Midnight Zoo. Sommerville: Candlewick. 224 s
Higson, C. (2014). The Enemy. London: Hyperion. 440 s
Teller, J. (2016). WAR What if it were here? London: Simon & Schuster Ltd. 63 s.
Kurslitteratur inom delkurs
Engelska och lärande: Engelskans byggstenar: Ljud och ord
Tritch Yoshida, Maria. (2016). Beyond Repeat After Me: Teaching Pronunciation to English Learners. Tesol International Association. (194 s.)
Quigley, Alex. (2018). Closing the Vocabulary Gap. Routledge. (204 s.)
Ekokritiska perspektiv på engelskans litteraturundervisning
Applegate, Katherine. The one and only Ivan. London: HarperCollins, 2012. 256 s
Donaldson, P. (1988). Eva. London: Laurel. 224 s
Garrard, G (2016). Teaching Ecocriticism and Green Cultural Studies. Sydney: Palgrave. 194 s
Hartnett, Sonya. The Midnight Zoo. Sommerville: Candlewick. 224 s
Higson, C. (2014). The Enemy. London: Hyperion. 440 s
Teller, J. (2016). WAR What if it were here? London: Simon & Schuster Ltd. 63 s.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).