Tyngdpunkten i delkursen ligger på grundläggande studier av det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv. Områden som behandlas är fonologi, morfologi, syntax, lexikon och semantik. Fokus ligger på sådant som brukar innebära en utmaning för andraspråksinlärare. Studenterna tillämpar sina kunskaper om svenskans språkliga strukturer i analys och bedömning av andraspråksinlärares muntliga och skriftliga språkproduktion.
Svenska som andraspråk och lärande: Språkstruktur och andraspråksinlärning
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Bild, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Engelska, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Engelska Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Historia Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Idrott Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Matematik Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Religion Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Samhällskunskap Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Svenska Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Historia, 240 hp Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Idrott, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Matematik, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Religion, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Samhällskunskap, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Svenska, 240 - 270 hp
Kursinnehåll
.
Delkursen handlar om andraspråksinlärning av det svenska språksystemet: ordförråd, grammatik och uttal. Syftet är att ge studenten möjlighet att utveckla en fördjupad förståelse för hur språkinlärning går till. Fokus i delkursen ligger på vanliga inlärningsmönster och på de kognitiva processer genom vilka inlärningen sker. Bland annat behandlas betydelsen av ålder, språklig processning, tvärspråkligt inflytande, inflöde och utflöde, språkbegåvning, personlighet, motivation och attityd. Studenten får också verktyg för att bedöma hur långt en inlärare har kommit i sin språkutveckling och vad nästa steg är.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: AS231C Svenska som andraspråk och lärande: Skrivande och kultur (genomgången)
Kurslitteratur
Ekerot, Lars-Johan (2011). Ordföljd, tempus, bestämdhet: föreläsningar om svenska som andraspråk. Senaste upplagan. Malmö: Gleerups (167 s.)
Enström, Ingegerd (2016). Ordens värld. Svenska ord – struktur och inlärning. Senaste upplagan. Stockholm: Hallgren & Fallgren (130 s.)
Flyman Mattsson, Anna (2021). Andraspråkets grammatik. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (216 s.)
Flyman Mattsson, Anna (2021). Andraspråkets grammatik: övningsbok. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (58 s.)
Olofsson, Mikael och Sjöqvist, Lena (2013). Bedömning i svenska som andraspråk. I: Hyltenstam, Kenneth och Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (37 s.)
Philipsson, Anders (2013). Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv. I: Hyltenstam, Kenneth och Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (29 s.)
Rosenqvist, Håkan (2007). Uttalsboken: svenskt uttal i praktik och teori. Senaste upplagan. Stockholm: Natur & kultur (206 s.)
Thorén, Bosse (2023). Svensk fonetik för andraspråksundervisningen. Senaste upplagan. Umeå: Bosse Thorén (133 s.)
Viberg, Åke, Ballardini, Kerstin & Stjärnlöf, Sune (1986). Svensk grammatik på svenska. Senaste upplagan. Stockholm: Natur & kultur (183 s.)
Abrahamsson, Niclas (2009). Andraspråksinlärning. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (253 s.)
Andersson, Lars-Gunnar (2001). Språktypologi och språksläktskap. Senaste upplagan. Stockholm: Skriptor (77 s.)
Håkansson, Gisela (2013). Utveckling och variation – en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk. I: Hyltenstam, Kenneth och Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (16 s.)
Källström, Roger (2012). Svenska i kontrast. Tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (200 s.)
Zetterholm, Elisabeth & Tronnier, Mechtild (2017). Perspektiv på svenskt uttal: fonologi, brytning och didaktik. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (176 s.)
Artiklar om sammantaget högst 100 sidor tillkommer.
Kurslitteratur inom delkurs
Det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv
Ekerot, Lars-Johan (2011). Ordföljd, tempus, bestämdhet: föreläsningar om svenska som andraspråk. Senaste upplagan. Malmö: Gleerups (167 s.)
Enström, Ingegerd (2016). Ordens värld. Svenska ord – struktur och inlärning. Senaste upplagan. Stockholm: Hallgren & Fallgren (130 s.)
Flyman Mattsson, Anna (2021). Andraspråkets grammatik. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (216 s.)
Flyman Mattsson, Anna (2021). Andraspråkets grammatik: övningsbok. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (58 s.)
Olofsson, Mikael och Sjöqvist, Lena (2013). Bedömning i svenska som andraspråk. I: Hyltenstam, Kenneth och Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (37 s.)
Philipsson, Anders (2013). Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv. I: Hyltenstam, Kenneth och Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (29 s.)
Rosenqvist, Håkan (2007). Uttalsboken: svenskt uttal i praktik och teori. Senaste upplagan. Stockholm: Natur & kultur (206 s.)
Thorén, Bosse (2023). Svensk fonetik för andraspråksundervisningen. Senaste upplagan. Umeå: Bosse Thorén (133 s.)
Viberg, Åke, Ballardini, Kerstin & Stjärnlöf, Sune (1986). Svensk grammatik på svenska. Senaste upplagan. Stockholm: Natur & kultur (183 s.)
Andraspråksinlärning i ett kognitivt perspektiv
Abrahamsson, Niclas (2009). Andraspråksinlärning. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (253 s.)
Andersson, Lars-Gunnar (2001). Språktypologi och språksläktskap. Senaste upplagan. Stockholm: Skriptor (77 s.)
Håkansson, Gisela (2013). Utveckling och variation – en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk. I: Hyltenstam, Kenneth och Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (16 s.)
Källström, Roger (2012). Svenska i kontrast. Tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (200 s.)
Zetterholm, Elisabeth & Tronnier, Mechtild (2017). Perspektiv på svenskt uttal: fonologi, brytning och didaktik. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (176 s.)
Artiklar om sammantaget högst 100 sidor tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).