Forskningscentrum LIT bedriver tvärvetenskaplig forskning om litteracitet och inkluderande undervisning i olika skolämnen och i högre utbildning. Vi driver och deltar i nationella och internationella forskningsprojekt, ofta i nära samarbete med lärare och skolor. Vi bidrar också med forskningsbaserad kunskap i lärarutbildningen, för skolprofessionen, och i det offentliga samtalet.

Vår tvärvetenskapliga forskning är samhällsrelevant och praktiknära. Vårt forskningscentrum vill på ett integrerat och flerdimensionellt sätt bidra med fördjupad kunskap om litteracitet och språkets viktiga roll i undervisning och lärande.

Pia Nygård Larsson och Anders Jakobsson, centrumledare för LIT

Vår forskning

Forskningscentrum LIT (Litteracitet och inkluderande undervisning) syftar till att bidra med fördjupad och vidgad kunskap om språkets roll för lärande och de litteraciteter som elever och studenter möter i olika skolämnen och i högre utbildning.  Forskningen vid LIT är tvärvetenskaplig och adresserar samhällsutmaningar relaterade till skolframgång, likvärdighet, hållbarhet och inkludering.

Forskningen vid centrumet bedrivs inom åtta temaområden. Inom det första temat samarbetar alla deltagande forskare kring gemensamma frågor och begrepp som rör litteracitet och inkluderande undervisning i teori och praktik. I fokus är bland annat ämneslitteracitet, flerspråkighet, språk- och kunskapsutveckling, kritisk litteracitet, multimodalitet, social rättvisa och hållbarhet.

Till stor del bedrivs forskningen vid LIT inom de övriga sju temaområdena där flera forskare samarbetar inom ramen för olika projekt. Dessa temaområden är

  • Matematisk litteracitet
  • Litteracitet i NO-ämnena och teknikämnet
  • Litteracitet i SO-ämnena
  • Litteracitet i svenska och svenska som andraspråk samt flerspråkig litteracitet
  • Akademisk litteracitet i högre utbildning
  • Hållbarhet, handlingskompetens och klimatlitteracitet
  • Digital litteracitet, media litteracitet och AI-litteracitet

LIT är ett utbildningsvetenskapligt forskningscentrum med hemvist på fakulteten för lärande och samhälle vid Malmö universitet. Vid centrumet bedrivs ämnesdidaktisk forskning av hög nationell och internationell relevans.

Forskare, publikationer och forskningsprojekt

Totalt antal träffar: 26
  • Maaike Hajer

    professor emerita

    Utrecht University of Applied Sciences, Netherlands

  • Cristina Nordman

    fil dr, forsknings-och utvecklingsledare

    Malmö stad

  • Maria Söderling

    fil dr, lektor/lärare och skolutvecklare

    Burlöv kommun

Totalt antal träffar: 13

Samverkan

Forskningscentrum LIT har ett nära samarbete med lärare, skolor och andra intressenter. Samverkan i olika projekt är ofta en förutsättning för vår forskning. Våra forskare samverkar även med aktörer på nationell, regional och lokal nivå genom en rad olika aktiviteter, uppdrag och föreläsningar.

Organisation

Den rådgivande gruppen har till uppgift att bistå LIT med kompetens, goda råd och vägledning. Gruppen består av ledamöter som är experter inom områden med relevans för forskningen vid centrumet.

  • Monica Axelsson

    (ordförande), professor emerita

    Institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet

  • Erik Knain

    professor

    Institutet för lärarutbildning och skolforskning, prodekan för forskning vid den utbildningsvetenskapliga fakulteten, Universitetet i Oslo

  • Olof Franck

    professor

    Avdelningen ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen, Göteborgs universitet

  • Helena Holmström

    utvecklingssekreterare, NTA-samordnare

    Grundskoleförvaltningen, Stöd- och Utvecklingsavdelningen, Malmö stad

  • Lotta Bergman

    docent

    Institutionen för kultur, språk och medier, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö universitet