Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Adaptation of urban space through sustainable regeneration (ASSURE)
- ComBine
- Forskarskola: Grunder för likvärdig och engagerande läs- och skrivundervisning i tidigare skolår (FEELIT)
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik (FontD)
- Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Relevancing Mathematics and Science Education
- ROCIT
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök forskningspublikationer i Diva
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
Literacy and Inclusive Teaching
Forskningscentrum för litteracitet och inkluderande undervisning (LIT) bedriver tvärvetenskaplig forskning om litteracitet och inkluderande undervisning i olika skolämnen och i högre utbildning. Vi driver och deltar i nationella och internationella forskningsprojekt, ofta i nära samarbete med lärare och skolor. Vi bidrar också med forskningsbaserad kunskap i lärarutbildningen, för skolprofessionen, och i det offentliga samtalet.
Vår tvärvetenskapliga forskning är samhällsrelevant och praktiknära. Vårt forskningscentrum vill på ett integrerat och flerdimensionellt sätt bidra med fördjupad kunskap om litteracitet och språkets viktiga roll i undervisning och lärande.
Pia Nygård Larsson och Anders Jakobsson, centrumledare för LIT
Vår forskning
Forskningscentrum LIT (Litteracitet och inkluderande undervisning) syftar till att bidra med fördjupad och vidgad kunskap om språkets roll för lärande och de litteraciteter som elever och studenter möter i olika skolämnen och i högre utbildning. Forskningen vid LIT är tvärvetenskaplig och adresserar samhällsutmaningar relaterade till skolframgång, likvärdighet, hållbarhet och inkludering.
Forskningen vid centrumet bedrivs inom åtta temaområden. Inom det första temat samarbetar alla deltagande forskare kring gemensamma frågor och begrepp som rör litteracitet och inkluderande undervisning i teori och praktik. I fokus är bland annat ämneslitteracitet, flerspråkighet, språk- och kunskapsutveckling, kritisk litteracitet, multimodalitet, social rättvisa och hållbarhet.
Till stor del bedrivs forskningen vid LIT inom de övriga sju temaområdena där flera forskare samarbetar inom ramen för olika projekt. Dessa temaområden är
- Matematisk litteracitet
- Litteracitet i NO-ämnena och teknikämnet
- Litteracitet i SO-ämnena
- Litteracitet i svenska och svenska som andraspråk samt flerspråkig litteracitet
- Akademisk litteracitet i högre utbildning
- Hållbarhet, handlingskompetens och klimatlitteracitet
- Digital litteracitet, media litteracitet och AI-litteracitet
LIT är ett utbildningsvetenskapligt forskningscentrum med hemvist på fakulteten för lärande och samhälle vid Malmö universitet. Vid centrumet bedrivs ämnesdidaktisk forskning av hög nationell och internationell relevans.
Forskare, publikationer och forskningsprojekt
-
Maaike Hajer
professor emerita
Utrecht University of Applied Sciences, Netherlands
-
Kinda Jeddsson
lärare
Burlövs kommun
-
Sofie Johansson
lektor/docent
Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi, Göteborgs universitet
-
Johan Lind
fil dr, lektor/lärare
Burlövs kommun
-
Cristina Nordman
fil dr, forsknings-och utvecklingsledare
Malmö stad
-
Maria Söderling
fil dr, lektor/lärare och skolutvecklare
Burlöv kommun
-
2025 | Konferensbidrag
A crafting pedagogy for “mattering” STEM
Hanna Hofverberg, Hinda Mandell, Eva Davidsson
-
2025 | Konferensbidrag
The craft and design of future cloth—an opening and exploration in recrafting for regenerative design
Donna Maione, Hanna Hofverberg
-
2025 | Kapitel i bok, del av antologi
Att främja litterär förståelse och språkutveckling – en dubbel uppgift i svenska som andraspråk
Anna Lindholm, Robert Walldén, Anna Winlund
-
2025 | Övrigt
Språkpraktik i svenska för invandrare – en väg till inkludering och språkutveckling?
Robert Walldén
-
2025 | Rapport
Förutsättningar för läs- och skrivutveckling? Samverkan mellan skolor och bibliotek i socialt utsatta områden.: Slutrapport från projekt finansierat av Nationellt FoU-nätverk för skolverksamheter med stora utmaningar.
Anna Lindholm, Robert Walldén
-
2025 | Konferensbidrag
Disturbing the Giant of Design Based Research: Developing a Desire Inspired Methodologic
Ulrika Ryan, Viktoria Sjöblom
-
2025 | Övrigt
Vad betyder "transspråkande"?: Om termens framväxt och dess relation till kodväxling
Anders Agebjörn
-
2025 | Artikel i tidskrift
Definitioner och beskrivningar av translanguaging i svensk forskning – en litteraturöversikt
Frida Splendido, Anders Agebjörn
-
2025 | Kapitel i bok, del av antologi
Mellan idyll och elände
Janna Lundberg, Elin Ennerberg
-
2025 | Artikel i tidskrift
Historical thinking and historical consciousness competencies in Lukio (Finland) and Högstadiet (Sweden) national exams
Sergio Tirado-Olivares, Ainoa Escribano-Miralles, Juan Ramón Moreno-Vera, Fredrik Alvén
-
ForskningsprojektDEPTH – Design av explicit språkljudsundervisning: Lärares multimodala strategier och elevers involvering
kim.ridell@mau.se -
ForskningsprojektFEELIT – Grunder för likvärdig och engagerande läs- och skrivundervisning i tidigare skolår
eva.wennas-brante@mau.se -
ForskningsprojektHistorieundervisning som främjar elevers hantering av historiska framställningar - En interventionsstudie i samverkan mellan lärare och...
david.rosenlund@mau.se -
ForskningsprojektStudier i undervisning och lärande om handlingskompetens kopplat till hållbarhetsfrågor
hanna.hofverberg@mau.se -
ForskningsprojektOrdlösa bilderböcker och deras didaktiska potential i heterogena klassrum
robert.wallden@mau.se -
ForskningsprojektSkolbakgrund, språkinlärningsstrategier och språkutveckling hos vuxna inlärare av svenska
robert.wallden@mau.se -
ForskningsprojektInternationella samarbete för klimatförändring aktion på frontlinjerna
josepha.wessels@mau.se -
ForskningsprojektMultimodala Litterära Texter i Mellanstadiets Engelska Klassrummet: Möjligheter och Begränsningar
edith.fon@mau.se -
ForskningsprojektDoing School, Doing Mathematics
irina.johansson-carlen@mau.se -
ForskningsprojektAtt tillgängliggöra matematikundervisningen: en studie om hur lärarutbildningen förbereder blivande lärare för undervisning i flerspråkiga...
huda.alhadi-alhasani@mau.se -
ForskningsprojektDesign av rörlig bild i skolan
dennis.augustsson@mau.se -
ForskningsprojektUtrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
ForskningsprojektNaturvetenskapens relevans för lärande och aktivt medborgarskap
vildana.basic@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKTGrafiska modeller och agentskapen runt dem: Att designa och re-designa narrativ text i grundskolans tidigaste år
kim.ridell@mau.se
Samverkan
Forskningscentrum LIT har ett nära samarbete med lärare, skolor och andra intressenter. Samverkan i olika projekt är ofta en förutsättning för vår forskning. Våra forskare samverkar även med aktörer på nationell, regional och lokal nivå genom en rad olika aktiviteter, uppdrag och föreläsningar.
Organisation
Den rådgivande gruppen har till uppgift att bistå LIT med kompetens, goda råd och vägledning. Gruppen består av ledamöter som är experter inom områden med relevans för forskningen vid centrumet.
-
Monica Axelsson
(ordförande), professor emerita
Institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet
-
Erik Knain
professor
Institutet för lärarutbildning och skolforskning, prodekan för forskning vid den utbildningsvetenskapliga fakulteten, Universitetet i Oslo
-
Olof Franck
professor
Avdelningen ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen, Göteborgs universitet
-
Helena Holmström
utvecklingssekreterare, NTA-samordnare
Grundskoleförvaltningen, Stöd- och Utvecklingsavdelningen, Malmö stad
-
Lotta Bergman
docent
Institutionen för kultur, språk och medier, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö universitet
Blogg med nyheter
Kontakt
-
Pia Nygård Larsson - Professor
Föreståndare för Literacy and Inclusive Teaching
pia.nygard-larsson@mau.se
040-665 83 25Institutionen för kultur, språk och medier
-
Anders Jakobsson - Professor
Biträdande föreståndare och forskningsledare
anders.jakobsson@mau.se
040-665 80 16Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle