Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
- Alumni & vänner
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
Literacy and Inclusive Teaching
Forskningscentrum för litteracitet och inkluderande undervisning (LIT) bedriver tvärvetenskaplig forskning om litteracitet och inkluderande undervisning i olika skolämnen och i högre utbildning. Vi driver och deltar i nationella och internationella forskningsprojekt, ofta i nära samarbete med lärare och skolor. Vi bidrar också med forskningsbaserad kunskap i lärarutbildningen, för skolprofessionen, och i det offentliga samtalet.
Vår tvärvetenskapliga forskning är samhällsrelevant och praktiknära. Vårt forskningscentrum vill på ett integrerat och flerdimensionellt sätt bidra med fördjupad kunskap om litteracitet och språkets viktiga roll i undervisning och lärande.
Pia Nygård Larsson och Anders Jakobsson, centrumledare för LIT
Vår forskning
Forskningscentrum LIT (Litteracitet och inkluderande undervisning) syftar till att bidra med fördjupad och vidgad kunskap om språkets roll för lärande och de litteraciteter som elever och studenter möter i olika skolämnen och i högre utbildning. Forskningen vid LIT är tvärvetenskaplig och adresserar samhällsutmaningar relaterade till skolframgång, likvärdighet, hållbarhet och inkludering.
Forskningen vid centrumet bedrivs inom åtta temaområden. Inom det första temat samarbetar alla deltagande forskare kring gemensamma frågor och begrepp som rör litteracitet och inkluderande undervisning i teori och praktik. I fokus är bland annat ämneslitteracitet, flerspråkighet, språk- och kunskapsutveckling, kritisk litteracitet, multimodalitet, social rättvisa och hållbarhet.
Till stor del bedrivs forskningen vid LIT inom de övriga sju temaområdena där flera forskare samarbetar inom ramen för olika projekt. Dessa temaområden är
- Matematisk litteracitet
- Litteracitet i NO-ämnena och teknikämnet
- Litteracitet i SO-ämnena
- Litteracitet i svenska och svenska som andraspråk samt flerspråkig litteracitet
- Akademisk litteracitet i högre utbildning
- Hållbarhet, handlingskompetens och klimatlitteracitet
- Digital litteracitet, media litteracitet och AI-litteracitet
LIT är ett utbildningsvetenskapligt forskningscentrum med hemvist på fakulteten för lärande och samhälle vid Malmö universitet. Vid centrumet bedrivs ämnesdidaktisk forskning av hög nationell och internationell relevans.
Forskare, publikationer och forskningsprojekt

Huda Alhadi Alhasani

Fredrik Alvén

Christian Andersson

Eva Davidsson

Helen Hasslöf

Hanna Hofverberg

Anders Jakobsson
Annika Karlsson

Bodil Liljefors-Persson

Janna Lundberg

David Rosenlund

Ulrika Ryan

Marie Sjöblom

Petra Svensson Källberg

Eva Wennås Brante
-
Maaike Hajer
professor emerita
Utrecht University of Applied Sciences, Netherlands
-
Kinda Jeddsson
lärare
Burlövs kommun
-
Sofie Johansson
lektor/docent
Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi, Göteborgs universitet
-
Cristina Nordman
fil dr, forsknings-och utvecklingsledare
Malmö stad
-
Maria Söderling
fil dr, lektor/lärare och skolutvecklare
Burlöv kommun
-
2025 | Artikel i tidskrift
Designing schools and situating future pedagogies - how visions are transformed and materialised in school architecture
Hanna Hofverberg
-
2025 | Kapitel i bok, del av antologi
Plats rit och meningsskapande
Emma Hall, Bodil Liljefors Persson
-
2025 | Kapitel i bok, del av antologi
Identitet i skolans religionsundervisning
Emma Hall
-
2025 | Artikel i tidskrift
Second-language writing development of adult immigrants following three study paths reflecting their varying levels of prior education
Anders Agebjörn, Robert Walldén
-
2025 | Artikel, forskningsöversikt
Meaning(s) of a student perspective in mathematics education research
Petra Svensson Källberg, Helena Roos
-
2025 | Kapitel i bok, del av antologi
Indigenous spirituality with a focus on Maya religion and ritual practices in connection with Education on sustainable development
Bodil Liljefors Persson
-
2025 | Doktorsavhandling, sammanläggning
Design för berättelseundervisning i tidiga skolår: grafiska modeller och ämnesspecifikt metaspråk
Kim Ridell
-
2024 | Konferensbidrag
Creating agency and values for students in co-creation processes
Vildana Bašić, Eva Davidsson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Dimensioner av flerspråkighetsutveckling i praktikrelaterad undervisning på sfi
Robert Walldén, Anna Winlund
-
2024 | Artikel i tidskrift
Historiska perspektiv på judiska kvinnors berättelser om erfarenheter av antisemitism i Sverige under 1900-talet och 2000-talet
Malin Thor Tureby, Emma Hall
-
Forskningsprojekt
Historieundervisning som främjar elevers hantering av historiska framställningar - En interventionsstudie i samverkan mellan lärare och...
david.rosenlund@mau.se -
Forskningsprojekt
Studier i undervisning och lärande om handlingskompetens kopplat till hållbarhetsfrågor
hanna.hofverberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Förutsättningar för läs- och skrivutveckling? Samverkan mellan skolor och bibliotek i socialt utsatta områden
robert.wallden@mau.se -
Forskningsprojekt
Ordlösa bilderböcker och deras didaktiska potential i heterogena klassrum
robert.wallden@mau.se -
Forskningsprojekt
Skolbakgrund, språkinlärningsstrategier och språkutveckling hos vuxna inlärare av svenska
robert.wallden@mau.se -
Forskningsprojekt
Internationella samarbete för klimatförändring aktion på frontlinjerna
josepha.wessels@mau.se -
Forskningsprojekt
Multimodala Litterära Texter i Mellanstadiets Engelska Klassrummet: Möjligheter och Begränsningar
edith.fon@mau.se -
Forskningsprojekt
Doing School, Doing Mathematics
irina.johansson-carlen@mau.se -
Forskningsprojekt
Att tillgängliggöra matematikundervisningen: en studie om hur lärarutbildningen förbereder blivande lärare för undervisning i flerspråkiga...
huda.alhadi-alhasani@mau.se -
Forskningsprojekt
Att lära svenska på svenska: Ämnesspecifika textpraktiker i mellanstadiets sva-undervisning
robert.wallden@mau.se -
Forskningsprojekt
Accelerating Teaching - Approaching particle accelerators and new scientific research through online professional development
eva.davidsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Utrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Hur påverkar samskapande processer elevernas naturvetenskaps- och hållbarhetskapital samt tankar inför framtiden?
vildana.basic@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Grafiska modeller och agentskapen runt dem: Att designa och re-designa narrativ text i grundskolans tidigaste år
kim.ridell@mau.se -
Forskningsprojekt
Landsbygdens vardagsliv, arbete och utbildning
janna.lundberg@mau.se
Samverkan
Forskningscentrum LIT har ett nära samarbete med lärare, skolor och andra intressenter. Samverkan i olika projekt är ofta en förutsättning för vår forskning. Våra forskare samverkar även med aktörer på nationell, regional och lokal nivå genom en rad olika aktiviteter, uppdrag och föreläsningar.
Organisation
Den rådgivande gruppen har till uppgift att bistå LIT med kompetens, goda råd och vägledning. Gruppen består av ledamöter som är experter inom områden med relevans för forskningen vid centrumet.
-
Monica Axelsson
(ordförande), professor emerita
Institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet
-
Erik Knain
professor
Institutet för lärarutbildning och skolforskning, prodekan för forskning vid den utbildningsvetenskapliga fakulteten, Universitetet i Oslo
-
Olof Franck
professor
Avdelningen ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen, Göteborgs universitet
-
Helena Holmström
utvecklingssekreterare, NTA-samordnare
Grundskoleförvaltningen, Stöd- och Utvecklingsavdelningen, Malmö stad
-
Lotta Bergman
docent
Institutionen för kultur, språk och medier, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö universitet
Blogg med nyheter
Kontakt
-
Pia Nygård Larsson - Professor
Föreståndare för Literacy and Inclusive Teaching
pia.nygard-larsson@mau.se
040-665 83 25Institutionen för kultur, språk och medier
-
Anders Jakobsson - Professor
Biträdande föreståndare och forskningsledare
anders.jakobsson@mau.se
040-665 80 16Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle