Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
Literacy and Inclusive Teaching
Forskningscentrum LIT bedriver tvärvetenskaplig forskning om litteracitet och inkluderande undervisning i olika skolämnen och i högre utbildning. Vi driver och deltar i nationella och internationella forskningsprojekt, ofta i nära samarbete med lärare och skolor. Vi bidrar också med forskningsbaserad kunskap i lärarutbildningen, för skolprofessionen, och i det offentliga samtalet.
Vår tvärvetenskapliga forskning är samhällsrelevant och praktiknära. Vårt forskningscentrum vill på ett integrerat och flerdimensionellt sätt bidra med fördjupad kunskap om litteracitet och språkets viktiga roll i undervisning och lärande.
Pia Nygård Larsson och Anders Jakobsson, centrumledare för LIT
Vår forskning
Forskningscentrum LIT (Litteracitet och inkluderande undervisning) syftar till att bidra med fördjupad och vidgad kunskap om språkets roll för lärande och de litteraciteter som elever och studenter möter i olika skolämnen och i högre utbildning. Forskningen vid LIT är tvärvetenskaplig och adresserar samhällsutmaningar relaterade till skolframgång, likvärdighet, hållbarhet och inkludering.
Forskningen vid centrumet bedrivs inom åtta temaområden. Inom det första temat samarbetar alla deltagande forskare kring gemensamma frågor och begrepp som rör litteracitet och inkluderande undervisning i teori och praktik. I fokus är bland annat ämneslitteracitet, flerspråkighet, språk- och kunskapsutveckling, kritisk litteracitet, multimodalitet, social rättvisa och hållbarhet.
Till stor del bedrivs forskningen vid LIT inom de övriga sju temaområdena där flera forskare samarbetar inom ramen för olika projekt. Dessa temaområden är
- Matematisk litteracitet
- Litteracitet i NO-ämnena och teknikämnet
- Litteracitet i SO-ämnena
- Litteracitet i svenska och svenska som andraspråk samt flerspråkig litteracitet
- Akademisk litteracitet i högre utbildning
- Hållbarhet, handlingskompetens och klimatlitteracitet
- Digital litteracitet, media litteracitet och AI-litteracitet
LIT är ett utbildningsvetenskapligt forskningscentrum med hemvist på fakulteten för lärande och samhälle vid Malmö universitet. Vid centrumet bedrivs ämnesdidaktisk forskning av hög nationell och internationell relevans.
Forskare, publikationer och forskningsprojekt
Huda Alhadi Alhasani
Fredrik Alvén
Christian Andersson
Eva Davidsson
Helen Hasslöf
Hanna Hofverberg
Anders Jakobsson
Annika Karlsson
Bodil Liljefors-Persson
Janna Lundberg
Kim Ridell
Ulrika Ryan
Marie Sjöblom
Petra Svensson Källberg
-
Maaike Hajer
professor emerita
Utrecht University of Applied Sciences, Netherlands
-
Cristina Nordman
fil dr, forsknings-och utvecklingsledare
Malmö stad
-
Maria Söderling
fil dr, lektor/lärare och skolutvecklare
Burlöv kommun
-
2024 | Artikel i tidskrift
‘Run three laps around the house’: a bricolage of rural ideals and co-parenting practices
Janna Lundberg, Elin Ennerberg
-
2024 | Artikel i tidskrift
”Tankar från styrelsen”: I Religion och livsfrågor, Tema: Islamofobi
Bodil Liljefors Persson, Emma Hall
-
2024 | Konferensbidrag
Meaning Making Of Words In Multilingual School Science Settings
Clas Olander, Sofie Johansson
-
2024 | Konferensbidrag
Pupils display pre-knowledge and exercise agency making meaning with the tablet camera
Johan Lind, Maria Söderling
-
2024 | Övrigt
Undervisning i flerspråkiga matematikklassrum
Petra Svensson Källberg, Ulrika Ryan
-
2024 | Artikel i tidskrift
Spaces for multilingualism in mathematics classrooms? – teachers’ perceptions and experiences
Petra Svensson Källberg, Annika Karlsson, Pia Nygård Larsson
-
2024 | Artikel i tidskrift
The Gatekeeping Role of Mathematics Education in Migration Contexts – A Visit to Malmö: Three Snapshots To Illustrate The Opening Or Closing Of The Gate To Mathematics Learning
Petra Svensson Källberg, Ulrika Ryan
-
2024 | Artikel i tidskrift
Tensions in combining two practices: promoting mathematical dialogue using digital tools
Marie Sjöblom, Lisa Björklund Boistrup, Jens Ideland, Karin Ollinen
-
2024 | Konferensbidrag
The art of collaborative writing: exploring the dynamics of academic co-authoring amonghigher education students
Eva Wennås Brante, Dennis Augustsson
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Collaboration
Eva Wennås Brante
-
Forskningsprojekt
Förutsättningar för läs- och skrivutveckling? Samverkan mellan skolor och bibliotek i socialt utsatta områden
robert.wallden@mau.se -
Forskningsprojekt
Ordlösa bilderböcker och deras didaktiska potential i heterogena klassrum
robert.wallden@mau.se -
Forskningsprojekt
Skolbakgrund, språkinlärningsstrategier och språkutveckling hos vuxna inlärare av svenska
robert.wallden@mau.se -
Forskningsprojekt
Internationella samarbete för klimatförändring aktion på frontlinjerna
josepha.wessels@mau.se -
Forskningsprojekt
Multimodala Litterära Texter i Mellanstadiets Engelska Klassrummet: Möjligheter och Begränsningar
edith.fon@mau.se -
Forskningsprojekt
Doing School, Doing Mathematics
irina.johansson-carlen@mau.se -
Forskningsprojekt
Reflekterande digitalt och online-skrivande inom högre utbildning och livslångt lärande.
eva.wennas-brante@mau.se -
Forskningsprojekt
Att lära svenska på svenska: Ämnesspecifika textpraktiker i mellanstadiets sva-undervisning
robert.wallden@mau.se -
Forskningsprojekt
Accelerating Teaching - Approaching particle accelerators and new scientific research through online professional development
eva.davidsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Utrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Hur påverkar samskapande processer elevernas naturvetenskaps- och hållbarhetskapital samt tankar inför framtiden?
vildana.basic@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Grafiska modeller och agentskapen runt dem: Att designa och re-designa narrativ text i grundskolans tidigaste år
kim.ridell@mau.se -
Forskningsprojekt
Landsbygdens vardagsliv, arbete och utbildning
janna.lundberg@mau.se
Samverkan
Forskningscentrum LIT har ett nära samarbete med lärare, skolor och andra intressenter. Samverkan i olika projekt är ofta en förutsättning för vår forskning. Våra forskare samverkar även med aktörer på nationell, regional och lokal nivå genom en rad olika aktiviteter, uppdrag och föreläsningar.
Organisation
Den rådgivande gruppen har till uppgift att bistå LIT med kompetens, goda råd och vägledning. Gruppen består av ledamöter som är experter inom områden med relevans för forskningen vid centrumet.
-
Monica Axelsson
(ordförande), professor emerita
Institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet
-
Erik Knain
professor
Institutet för lärarutbildning och skolforskning, prodekan för forskning vid den utbildningsvetenskapliga fakulteten, Universitetet i Oslo
-
Olof Franck
professor
Avdelningen ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen, Göteborgs universitet
-
Helena Holmström
utvecklingssekreterare, NTA-samordnare
Grundskoleförvaltningen, Stöd- och Utvecklingsavdelningen, Malmö stad
-
Lotta Bergman
docent
Institutionen för kultur, språk och medier, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö universitet
Blogg med nyheter
Kontakt
-
Pia Nygård Larsson - Professor
Föreståndare för Literacy and Inclusive Teaching
pia.nygard-larsson@mau.se
040-665 83 25Institutionen för kultur, språk och medier
-
Anders Jakobsson - Professor
Biträdande föreståndare och forskningsledare
anders.jakobsson@mau.se
040-665 80 16Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle