Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
matematik och samhälle
Naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS) är en flervetenskaplig institution vid lärarutbildningen där intresset riktas mot olika former av kultur- och samhällsperspektiv på undervisning, forskning och samverkan.
Utbildning och samverkan på NMS
NMS utbildar blivande lärare från förskoleklass till gymnasieskolan inom naturvetenskap och naturorienterande ämnen, teknik, matematik, naturkunskap och geografi. Ämnesstudier bygger på didaktik, ämneskunskap samt utbildningsvetenskap i samspel med verksamhetsförlagd utbildning vid partnerskolor.
Samverkan vid NMS kännetecknas av flervetenskapliga kompetenser och bedrivs såväl nationellt som internationellt. Genom utvecklings- och forskningsprojekt, nätverk och fortbildning utvecklas kunskaper och utbyten med institutioner, lärosäten, skolor och samhällsaktörer. Institutionens forskarutbildning sker i samverkan med ett antal nationella forskarskolor.
Utbildning - Fyra huvudsakliga ämnesområden
Utbildningen strävar efter att öka kunskaperna om undervisning och lärande i naturvetenskapliga ämnen och matematik, från förskola till lärarutbildning. Institutionen bedriver utbildning, både utbildningsprogram och fristående kurser, inom följande huvudsakliga ämnesområden:
- geografi
- matematik
- naturvetenskap
- teknik
Sök upp våra kurser i utbildningskatalogen
Vi ger också en rad kurser inom Lärarlyftet för verksamma lärare som vill komplettera behörighet inför ansökan om lärarlegitimation.
Läs mer om Lärarlyftet på Regionalt utvecklingscentrums webbsida
Samverka med NMS
Inom NMS utvecklas kunskap om hur matematiska, naturvetenskapliga och samhällsvetenskapliga studier samt samverkan mellan dessa områden, kan bidra till ökade möjligheter för människor att delta i och utveckla samhället. Det huvudsakliga arbetet för de olika ämnena vid NMS sker inom ramen för lärarutbildning som även innefattar verksamhetsförlagd utbildning (VFU) samt statliga och kommunala uppdrag. I projekt och partnerskap samverkar vi med skolor och lärosäten för att utveckla matematikundervisningen.
Centrum för samverkan
På uppdrag av skolor, kommuner och organisationer utvecklar vi lärande, pedagogik och ledarskap inom Centrum för samverkan på Fakulteten för lärande och samhälle. Vi skräddarsyr gärna efter behov.
Samverkansprojekt - Mattegymmet
Mattegymmet är ett initiativ riktat till gymnasieelever med stort intresse för matematik och dess tillämpningar. Under våren 2022 kommer vi att hålla workshops varannan vecka vid Malmö Universitet där vi gör djupdykningar inom ett antal olika matematiska områden.
Vi fokuserar på problem som är kopplade till djupare matematik som man kan läsa vid universitetskurser, men formulerade så att de är tillgängliga för gymnasieelever i alla årskurser. Inför varje träff publicerar vi ett fåtal uppvärmningsuppgifter som man kan försöka klura ut på egen hand, och under själva passet kommer vi att hålla en kortare föreläsning om materialet för att sedan jobba med ett antal problem relaterade till dagens tema.
Workshop med matematiska teman
Det är inte upplagt som en kurs, utan varje workshop har ett unikt matematiskt tema. Man behöver alltså inte komma på alla pass.Projektet är ett initiativ som ger möjlighet för matematikintresserade gymnasieelever att träffa likasinnade på andra skolor. Det är också tänkt att träna deltagarnas problemlösningsförmåga och att väcka intresse för framtida studier i ämnen relaterade till matematik och naturvetenskap.
Delta i mattegymmet
Första passet med tema Primtal: 8/3 17.00-19.00 i Orkanen sal F409.
Kontaktpersoner
Vi som arrangerar Mattegymmet heter Jonathan Nilsson och Magnus Jakobsson. Jonathan är lektor i matematik vid Malmö Universitet, han har bedrivit matematisk forskning och undervisning vid flera universitet. Magnus är adjunkt vid Malmö Universitet, han har stor erfarenhet av att undervisa inom matematik, både på universitets- och gymnasienivå.
Forskning
Forskningen vid institutionen är mångfacetterad och karakteriseras av de faktorer och relationer som påverkar undervisningens och lärandets villkor, med särskilt fokus på utbildning och skola. Ofta anlägger forskningen kulturella, samhälleliga och undervisningsnära perspektiv på kunskap, utbildning och lärande inom de ämnen vi utbildar lärare i. Några exempel på områden av specifikt intresse för vår forskning är: Språk och kommunikation, litteracitet och bildning, miljö- och hållbarhetsperspektiv, inkludering och likvärdighet i utbildning samt genus, identitet och sexualitetsstudier.
Forskningscentrum, program samt forskarskolor i samverkan
Forskare, publikationer och forskningsprojekt
Huda Alhadi Alhasani
Christian Andersson
Peter Bengtsson
Sanne Björklund
Lisa Björklund Boistrup
Eva Davidsson
Lucely Figueroa Suarez
Rebecka Fingalsson
Pernilla Granklint Enochson
Helen Hasslöf
Hanna Hofverberg
Ingvar Holm
Anders Jakobsson
Irina Johansson Carlén
Annika Karlsson
Mats Lundström
Johan Nelson
Jöran Petersson
Valentina Pivotti
Agneta Rehn
Ulrika Ryan
Per Schubert
Margareta Serder
Marie Sjöblom
Jesper Sjöström
Petra Svensson Källberg
-
Forskningsprojekt
Studier i undervisning och lärande om handlingskompetens kopplat till hållbarhetsfrågor
hanna.hofverberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Bedömning i matematik med fokus på digitala resurser och elevers identitetsskapande
maria.silwer@mau.se -
Forskningsprojekt
Idrottens återstart efter Coronapandemin
susanna.hedenborg@mau.se -
Forskningsprojekt
Accelerating Teaching - Approaching particle accelerators and new scientific research through online professional development
eva.davidsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Hälsa kopplat till lärande och lärarutbildning
lisa.hellstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
Utrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Matematikundervisning för Inkludering och Likvärdighet - MIL
helena.roos@mau.se -
Forskningsprojekt
Hur påverkar samskapande processer elevernas naturvetenskaps- och hållbarhetskapital samt tankar inför framtiden?
vildana.basic@mau.se -
Forskningsprojekt
Att göra natur och förskola i antropocen
sanne.bjorklund@mau.se -
Forskningsprojekt
Kritiskt tänkandediskurser i matematikundervisning om big data
christian.hans.andersson@mau.se -
Forskningsprojekt
Critical mathematics education i en kontext av klimatförändring
magnus.odmo@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Erfarenheter och minnen av sexualundervisning i skolan
rebecka.fingalsson@mau.se
-
2024 | Rapport
Studenter som resurser för varandras lärande: En följeforskningsstudie av peer learning som handledningsmodell i lärarutbildningarnas vfu
Margareta Serder
-
2024 | Konferensbidrag
Utveckling av språkligt inkluderande strategier för NTA-undervisning: En interventionsstudie för att främja alla elevers lärande i naturvetenskap
Annika Karlsson, Helena Holmström
-
2024 | Konferensbidrag
Internationellt nätverk främjar hybrida inlärningsmoment för skolungdomar: Lärarstudenter modellerar didaktiskt kraftfull hållbarhetskunskap via naturvetenskapernas didaktik och pågående verklighet (Ongoing Realities)
Birgitta Nordén
-
2024 | Konferensbidrag
Europeiskt samordningsnätverk och aktiviteter för att anamma ett hållbart och inkluderande STEAM-utbildningssystem: blandningen av konstnärliga och kreativa tillvägagångssätt inom STEM-utbildning,forskning och innovation
Birgitta Nordén
-
2024 | Konferensbidrag
Utveckling av språkligt inkluderande strategier för NTA-undervisning: en interventionsstudie för att främja alla elevers lärandei naturvetenskap
Annika Karlsson, Helena Holmström
-
2024 | Artikel i tidskrift
Specifika matematiksvårigheter – diagnos och pedagogiska och didaktiska anpassningar
Helena Roos, Ann-Louise Ljungblad, Jonas Walfridsson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Inkludering och likvärdighet i och genom matematikundervisning
Anette Bagger, Helena Roos
-
2024 | Artikel, forskningsöversikt
Vision III of scientific literacy and science education: an alternative vision for science education emphasising the ethico-socio-political and relational-existential
Jesper Sjöström
-
2024 | Artikel i tidskrift
Critical Chemical Literacy as a Main Goal of Chemistry Education Aiming for Climate Empowerment and Agency
Jesper Sjöström, Merve Yavuzkaya, Gonzalo Guerrero, Ingo Eilks
-
2024 | Artikel i tidskrift
Understanding students’ learning of technology through interaction supported by virtual reality
Johan Lind
Forskningsämnen
Sök stipendium för matematikundervisning
Arbetar du inom förskola, grundskola, gymnasium och/eller vuxenutbildning? Vill du bedriva forskningsbaserade projekt som bidrar till matematikundervisningens utveckling? Då kan du söka stipendium ur Gudrun Malmers stiftelse.
Kontakta NMS
-
IH
Ingvar Holm - Professor, biträdande/Prefekt
ingvar.holm@mau.se
040-665 79 83
-
Lena Andersson - Universitetsadjunkt/Bitr/vice prefekt
lena.andersson@mau.se
040-665 81 27
-
HA
Haddel Ali Shoker - Laboratorieingenjör
haddel.shoker@mau.se
040-665 74 78
-
Ingemar Einarsson - Servicetekniker
ingemar.einarsson@mau.se
040-665 84 26