Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
-
- Akademisk högtid
- Akademisk högtid
- Akademiska traditioner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Movement and Embodiment in Education and Society (MEES)
Education and Society (MEES)
Forskargruppen inom idrottsvetenskap är tvärvetenskaplig och bedriver samhällsvetenskaplig forskning om undervisning och lärande i relation till rörelse, kropp, hälsa och hållbarhet. Studier bedrivs inom ett flertal områden såsom skolämnet idrott och hälsa, hållbar rörelseutbildning, lärarprofession, friluftsliv, artistiska och estetiska lärprocesser samt hälso- och hållbarhetsfrågor.
MEES hämtar inspiration från olika tanke- och idétraditioner. Vår forskning karaktäriseras av att den kan hantera både sociala, psykologiska och materiella dimensioner av undervisning och lärande där rörelse, kropp, hälsa och hållbarhet är i fokus. Med det som grund används en rik flora av metoder och design för att genomföra empiriska undersökningar och utvecklingsprojekt.
Syfte
Verksamheten i forskningsgruppen bedrivs i linje med forskningsprofilen för idrottsvetenskap på Malmö universitet där forskningen är flervetenskaplig och nära knuten till samhället. Utifrån ett kollegialt organiserat sammanhang arbetar gruppen med att stärka institutionens forskningsmiljö när det gäller undervisning och lärande i relation till rörelse, kropp, hälsa och hållbarhet.
Gruppen arbetar med teoretisk, metodutvecklande och empirisk forskning, kvalitetsgranskning av forskning och forskningsansökningar, samverkansaktiviteter med lärare och skolor, samt forskningsförankring av undervisning. Vi driver ett flertal externfinansierade forskningsprojekt, är aktiva i två internationella forskarskolor, samt verkar för att stödja utbildning och kompetensutveckling.
Publikationer
-
2024 | Doktorsavhandling, sammanläggning
Exploring ways of empowering pupils in physical education through circus: an action research project
Matilda Lindberg, Susanna Hedenborg, Kutte Jönsson, Torun Mattsson, Camilla Damkjær
-
2024 | Doktorsavhandling, sammanläggning
Likvärdighet i idrott och hälsa?
Alexander Jansson, Johan Norberg, Gunilla Brun Sundblad, Stefan Wagnsson
-
2024 | Rapport
Mindfulness inom idrottsforskning: En forskningsöversikt
Joacim Andersson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Knowledge contributions from different school subjects to cross-curricular didactics for Bildung and sustainability
Jesper Sjöström, Catarina Economou, Ann-Mari Edström, Jan-Eric Ekberg, Petra Svensson Källberg, Marie Larneby, Bodil Liljefors Persson, Ulrika Ryan, Per Schubert, Björn Wangen, David Örbring
-
2024 | Artikel i tidskrift
Creative dance - practising and improving … what?: A study in physical education teacher education
Håkan Larsson, Dean Barker, Jan-Eric Ekberg, Christopher Engdahl, Anders Frisk, Gunn Nyberg
-
2024 | Artikel i tidskrift
(How) should environmental sustainability be a part of physical education?: Analysing Swedish teachers' voices through a Bernsteinian perspective
Erik Backman, Marie Larneby, Robin Rudelius
-
2024 | Artikel i tidskrift
‘I did not know that the pupils loved dancing … until the projector came': constructions of dance as learning activity in school-age educare
Torun Mattsson, Märtha Pastorek Gripson
-
2024 | Artikel i tidskrift
A comparative analysis of movement and physical activity in early childhood teacher education policy in five Nordic countries
Lars Breum Christiansen, Jan-Eric Ekberg, Anne Soini, Robert Larsen, Gudrun Kristjansdottir, Karsten Froberg, Ann-Christin Sollerhed, Arja Sääkslahti, Ingunn Fjørtoft, Runar Vilhjalmsson, Line Grønholt Olesen
-
2024 | Artikel i tidskrift
“I Live With and By Nature”: Swedish Alpine Skiers Reflect on Professional and Lifestyle Skiing, Nature, and Snow, 1964–2023
Marie Larneby
-
2024 | Doktorsavhandling, monografi
Idrottsläraryrkets strävan efter mål och status
Sofia Sebelius, Joacim Andersson, Torun Mattsson, Jesper Andreasson
Forskningsprojekt
-
Forskningsprojekt
Hälsa kopplat till lärande och lärarutbildning
lisa.hellstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
Studier i undervisning och lärande om handlingskompetens kopplat till hållbarhetsfrågor
hanna.hofverberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Ämneskunskaper i rörelse i lärarutbildning i idrott och hälsa
jan-eric.ekberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Mistra Sport and Outdoors
susanna.hedenborg@mau.se -
Forskningsprojekt
Förflyttningar och förändringar i skolans vardag
joacim.andersson@mau.se
Samarbetspartners
Genom olika projekt och förtroendeuppdrag har vi i MEES flera samarbetspartners både nationellt och internationellt.
Uppsala universitet
Särskilt samarbete när det gäller seminarieverksamhet och kvalitetsgranskning av forskning har vi med Laboratory for Teaching Practices (TepLab) på Uppsala universitet.
Laboratory for Teaching Practices (TepLab)
Oslo Met
Vi samarbetar med motsvarigheten till vår forskningsgrupp på Oslo Met, Kropp, læring og mangfold.
Forskare
-
JA
Joacim Andersson - Docent/Universitetslektor
joacim.andersson@mau.se
-
Mikael Derakhti - Doktorand
mikael.derakhti@mau.se
-
JE
Jan-Eric Ekberg - Universitetslektor
jan-eric.ekberg@mau.se
-
Anna Fabri - Universitetslektor/Prefekt
anna.fabri@mau.se
-
Hanna Hofverberg - Universitetslektor, biträdande
hanna.hofverberg@mau.se
-
Maria Howding - Doktorand/Universitetsadjunkt
maria.howding@mau.se
-
Alexander Jansson - Doktorand/Universitetsadjunkt
alexander.jansson@mau.se
-
Veronica Jägerbrink - Doktorand
veronica.jagerbrink@mau.se
-
Marie Larneby - Lektor i idrottsvetenskap med inriktning idrottspedagogik
marie.larneby@mau.se
-
Matilda Lindberg - Doktorand
matilda.lindberg@mau.se
-
Torun Mattsson - Vicedekan/Universitetslektor
torun.mattsson@mau.se
-
Gunn Nyberg - Professor
gunn.nyberg@mau.se
-
Sofia Sebelius - Universitetsadjunkt
sofia.sebelius@mau.se
Externa gruppmedlemmar
Aktiviteter
MEES-seminariet
MEES-seminariet
Movement and Embodiment in Education and Society, MEES, håller seminarier månadsvis på fredagar kl 10:15-12:00..
Idrottsforum – nordisk idrottsforskning
Idrottsforum – nordisk idrottsforskning
Webbtidskriften idrottsforum.org publicerar vetenskapliga och populärvetenskapliga artiklar om sport studies och sport science-forskning, främst inom samhällsvetenskap och humaniora.