Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Forskning i fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
utbildning och samhälle
Här finns en av landets största förskollärarutbildningar, samt grundlärarutbildning med inriktning mot fritidshem.
Utbildning och samverkan på BUS
Utbildningarna vid Institutionen för Barndom, utbildning och samhälle fördjupar kunskaperna om barns lärande med betoning på lek, utveckling och meningsskapande.
Institutionen samverkar med andra lärosäten, kommuner, enskilda förskolor och fritidshem genom forskningsprojekt och fortbildningskurser inom ramen för barndomsstudier och professionellt arbete i förskola och fritidshem.
-
Program, master’s level | 120 credits
Education: Educational Theory, Master's Programme (Two-Year)
Flera start- och slutdatum -
Program, grundnivå | 210 hp
Förskollärarutbildning: Flexibel variant
19 januari 2026 - 3 juni 2029Öppen för anmälan -
Program, grundnivå | 210 hp
Förskollärarutbildning: Förskollärarutbildning
31 augusti 2026 - 20 januari 2030 -
Program, grundnivå | 210 hp
Förskollärarutbildning: Musikprofil
31 augusti 2026 - 20 januari 2030 -
Program, grundnivå | 180 hp
Grundlärarutbildning: Fritidshem
31 augusti 2026 - 3 juni 2029
Barndom och lärande
Fördjupningsämnet Barndom och Lärande innebär studier i barndom och yngre barns lärande och levnadsvillkor. Förskolans didaktik med betoning på barns lek, utveckling och meningsskapande utgör en viktig del av ämnet, liksom utvecklande av förskolans lärmiljöer. Förskolans kvalitet, pedagogisk utveckling och en utbildningsfilosofiskt grundad förståelse för verksamheten och dess förutsättningar är områden som institutionen arbetar med i både utbildning och forskning.
Fritidspedagogik
Inom utbildningen för grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem studeras fördjupningsämnet Fritidspedagogik i kombination med ett av följande ämnen: bild, idrott och hälsa eller musik.
Samverkansprojekt
Klang - Musik i förskola
Klang - Musik i förskola
Klang – musik i förskola vill visa vägar till ett berikande och inspirerande utvecklingsarbete med fokus på barns sång och musik. Klang arbetar för att lyfta både musikens egenvärde och musikens möjlighet att stärka arbetet med olika läroplansområden. Klang är ett samarbete mellan Malmö universitet och Malmö stads förskoleförvaltning.
Forskning
Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS) har en forskningsprofil som kombinerar akademisk fördjupning med nära koppling till praktik. Forskningen bygger dels på att utveckla ämnesspecifik kunskap inom de perspektiv som finns vid BUS och i studiet av frågor i skärningspunkten mellan barndom, utbildning och samhälle, dels på att vara relevant för och ha en nära relation till utbildningspraktik på alla nivåer – inklusive de utbildningar vi själva ger vid institutionen.
Forskningsgrupper, forskare, publikationer och projekt
Institutionens forskargrupper
Vid institutionen finns fyra aktivt arbetande forskargrupper:
Historiska-politiska studier av barndom, utbildning och samhälle (HPS)
Vid institutionen utgör historiska-politiska studier ett kunskapsområde som behandlar historiska och politiska frågor rörande utbildning och fostran i vid bemärkelse. Teoretiskt intresserar vi oss för den samhällsvetenskapliga kritikens villkor och möjligheter med fokus på fenomen som medborgarfostran, utbildningsinstitutioner, pedagogiskt ledarskap, pedagogiska program, elevhälsa och digitalisering.
Kontakt: Jonas Qvarsebo
Pedagogiska-filosofiska studier av barndom, utbildning och samhälle (PFS)
Vid institutionen utgör pedagogiska-filosofiska studier ett kunskapsområde som behandlar frågor om utbildning och pedagogik i sin vidaste bemärkelse. Genom arbete i skärningspunkten mellan idéhistoria, filosofi och pedagogik, med såväl analytiska som kontinentala förtecken, så utforskas de metaforer, exempel och det vokabulär som finns tillgängliga för verksamma pedagoger och utbildningsforskare. Även om forskningen omfattar en bredd av metodologiska och teoretiska utgångspunkter så är fokus inte sällan på utforskandet och prövandet av de begreppsliga och idémässiga fundamenten för utbildningstänkandet.
Kontakt: Johan Dahlbeck
Sociologiska-barndomssociologiska studier av barndom, utbildning och samhälle (SBS)
Vid institutionen utgör sociologiska och barndomssociologiska studier ett kunskapsområde som behandlar frågor om barns liv och barndom i och utanför förskola, fritidshem och skola. Forskningen fokuserar hur diskurser, aktörer och institutioner bidrar till att forma barndomar och livsvillkor utifrån begrepp som klass, genus, etnicitet, ålder, plats/rum och kultur. Forskningsprofilen omfattar ett brett spektrum av teorier och metoder från human- och samhällsvetenskaperna.
Kontakt: Anne Harju
Didaktiska studier av barndom, utbildning och samhälle (DS)
Vid institutionen utgör didaktiska studier ett kunskapsområde som behandlar frågor rörande relationer mellan barn, lärare och innehåll i utbildning. Forskningen fokuserar undervisning och bildningsprocesser i skärningspunkten mellan barndom, utbildning och samhälle. Didaktiken präglas här av såväl praktiknärhet som teorinärhet, vilket inkluderar vetenskapliga grunder och beprövade erfarenheter i samverkansforskning. Vidare präglas forskningsprofilen av en ”flerstämmig didaktik”, vilken inkluderar allmän didaktik, innehållsfokuserad didaktik/ämnesdidaktik och specialpedagogisk didaktik.
Kontakt: Ann-Christine Vallberg Roth
Om forskargrupperna
Forskargrupperna bedriver både grundforskning och tillämpad forskning. De bidrar med aktuell forskning i undervisningen och i samverkan med externa aktörer. Grupperna är aktiva i nationella och internationella nätverk, konferenser och publikations-forum, diskuterar vetenskapliga texter, söker forskningsfinansiering och stöder gruppmedlemmarnas meriteringsprocesser och doktorandprojekt. Arbetet sker genom seminarier och forskardagar på institutionen.
Forskningsledning vid institutionen: Liselott Mariett Olsson

Caroline Adolfsson
Thom Axelsson

Jutta Balldin

Carina Berkhuizen

Johan Dahlbeck

Jessica Eng

Helena Hansen

Anne Harju

Ylva Holmberg

Kristine Hultberg Ingridz

Peter Lilja

Therese Lindgren

Caroline Ljungberg

Erika Lundell

Camilla Löf

Carolina Martinez

Emelie Madeleine Charlotte Nilsson

Christian Norefalk
Liselott Mariett Olsson

Jonas Qvarsebo

Hanna Sjögren

Magdalena Sjöstrand Öhrfelt

Catrin Stensson
Despina Tzimoula
-
2025 | Konferensbidrag
Against ‘Non-Functionalist’ Education: The Telic and Deontic Function(s) and (Non)Instrumental Value(s) of Education
Christian Norefalk
-
2025 | Kapitel i bok, del av antologi
Omsorg vid matbordet
Jutta Balldin, Caroline Ljungberg
-
2025 | Artikel i tidskrift
Skärpt skolplikt hotar barns rätt till utbildning
Hanna Sjögren, Christian Norefalk
-
2025 | Konferensbidrag
Constructing competition: How municipalities handle non-choice in local school choice systems
Hanna Sjögren, Sara Carlbaum, Caroline Adolfsson
-
2025 | Doktorsavhandling, sammanläggning
"Vi måste kunna dansa i ramen": en multietnografisk studie om vad undervisning kan bli i förskola
Kristine Hultberg Ingridz
-
2025 | Konferensbidrag
Meanings of snow and winter in a warmer climate
Erika Lundell
-
2025 | Artikel i tidskrift
Ovinter: en ny årstid i ett varmare klimat?
Matilda Marshall, Erika Lundell
-
2025 | Konferensbidrag
Expanding communication practitioners' learning to promote children’s right to public sector digital communication
Ulrika Sjöberg, Carolina Martinez
-
2025 | Artikel i tidskrift
The will to collaboration–shaping leaders for schools of the future
Felicia Daudi
-
2025 | Konferensbidrag
Teoriers funktion i flerstämmig didaktik
Ann-Christine Vallberg Roth, Åsa Delblanc, Johan Deltner, Helena Hansen, Ylva Holmberg, Kristine Hultberg Ingridz, Camilla Löf, Jessica Eng, Carolina Martinez, Catrin Stensson
-
Forskningsprojekt
Praktisera hopp: Att utmana myter och förändra berättelser om ungdomar i urban superdiversitet (YouHope)
jacob.lind@mau.se -
Forskningsprojekt
Grundskoleplacering genom skolval: Hur kommunala tjänstemän organiserar för valfrihet och lika möjligheter
hanna.sjogren@mau.se -
Forskningsprojekt
Skolhälsovårdens psykokultur 1940–1990: Mellan skolutbildning och sjukvård
thom.axelsson@mau.se
Forskningsämnen
-
Forskargrupp
Barnets Bästa: välfärdssektorers strategiska kommunikation med barn
Barnkonventionen, inklusive barns digitala rättigheter, utgör...
-
Forskargrupp
Historiska-politiska studier av barndom, utbildning och samhälle (HPS)
Forskningsgruppen Historiska-politiska studier bedriver...
-
Forskargrupp
Pedagogiska-filosofiska studier av barndom, utbildning och samhälle
Forskargruppen Pedagogiska-filosofiska studier av barndom,...
Nuvarande student
Du som är student på ett program eller en kurs vid Institutionen för barndom, utbildning och samhälle hittar information om din utbildning i Canvas. Annan studentrelaterad information hittar du på Studentwebben.
Omtentamen (ej salstentamen)
Omtentamenstillfälle 1 och 2 genomförs inom ett år på samma sätt som ordinarie tentamenstillfälle på den kursspecifika Canvassidan, där kursansvarig även informerar om datum och tillvägagångssätt.
Senare omtentamenstillfällen, alltså sådana som genomförs senare än ett år efter att du gått kursen, sker via en särskild Canvassida för omtentamen. Här publiceras även all information som du behöver om uppgiften i god tid före omtentamenstillfället. Dessa omtentamenstillfällen ligger företrädesvis i andra halvan av februari och andra halvan av augusti, under så kallade omtentamensveckor.
Du blir automatiskt inbjuden/tillagd på Canvassidan för omtentamen, om du har prov kvar att genomföra, efter de två omtentamenstillfällena som sker på den kursspecifika Canvassidan. Anmälan behöver generellt inte göras i förväg, utan uppgifter som är inlämnade i tid kommer att bedömas. Om anmälan behöver göras, exempelvis vid muntlig examination, finns information om detta i god tid på Canvassidan för omtentamen.
Om du redan har avslutat utbildningen och inte längre har tillgång till Canvas, ska du kontakta helene.henriksson@mau.se för att tillfälligt återaktivera ditt datorid.
Denna information gäller Förskollärarutbildning, Förskollärarutbildning Musikprofil och Förskollärarutbildning Flexibel variant.
För frågor om omtentamen, kontakta kursansvarig.
Omtentamen salstentamen
På Studentwebben finns information om hur du anmäler dig till omtentamen för salstentamen.
Kontakta oss
-
Martin Harling - Universitetslektor/Prefekt
martin.harling@mau.se
-
AA
Ann-Sofie Almquist - Bitr/vice prefekt/Universitetsadjunkt
ann-sofie.almquist@mau.se
-
Peter Lilja - Universitetslektor
peter.lilja@mau.se
-
LO
Liselott Mariett Olsson - Professor
Forskningsledning vid institutionen
liselott-mariett.olsson@mau.se
-
Ylva Holmberg - Universitetslektor
Programsamordnare förskollärarprogrammet (ordinarie inriktning samt musikprofil)
ylva.holmberg@mau.se
-
Mikael Björk - Universitetsadjunkt
Programsamordnare förskollärarprogrammet (ordinarie inriktning samt musikprofil)
mikael.bjork@mau.se
-
Catrin Stensson - Universitetsadjunkt
Programsamordnare förskollärarprogrammet (flexibel variant)
catrin.stensson@mau.se
-
Helena Hansen - Universitetsadjunkt/Doktorand
Programsamordnare förskollärarprogrammet (flexibel variant)
helena.hansen@mau.se
-
Caroline Ljungberg - Universitetslektor
Programsamordnare grundlärarprogrammet (inriktning fritidshem)
caroline.ljungberg@mau.se
-
Johan Dahlbeck - Docent/Universitetslektor
Programsamordnare Educational Theory
johan.dahlbeck@mau.se
-
Liselotte Sterner - Högskoleadministratör
Grundlärarprogrammet (inriktning fritidshem)
liselotte.sterner@mau.se
-
Heléne Henriksson - Studieadministratör
Förskollärarprogrammen, Educational Theory, övriga fristående kurser
helene.henriksson@mau.se
-
AB
Ann Kristina Brovall - Universitetsadjunkt
VFU-koordinator förskollärarprogrammet
ann.brovall@mau.se
-
Sara Berglund - Universitetslektor
Studentärendeansvarig
sara.berglund@mau.se