Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Institutionen för kultur, språk och medier
språk och medier
Institutionen för kultur, språk och medier (KSM) arbetar med hur barn och ungdomar använder språk, litteratur och andra medier som redskap.
Utbildning vid Kultur, språk och medier
Utbildningarna vid KSM fördjupar kunskaper om olika sätt att kommunicera – tala, läsa, skriva, lyssna samt gestalta genom bild, drama och musik.
Utbildning mot grundskolan och gymnasieskolan
På KSM erbjuder vi utbildning mot grundskolan och gymnasieskolan i följande ämnen:
- Svenska
- Engelska
- Bild
- Svenska som andraspråk
Grundutbildning
Behörighetsgivande kurser
- Musik
- Arabiska
Forskning vid Kultur, språk och medier
På KSM finns en aktiv multidisciplinär forskningsmiljö med språk, estetiska uttrycksformer, språkutvecklande undervisning, academic literacy, bedömning och medier i fokus.
Forskningsfält
Forskningen har två huvudfält. Den ena inriktningen rör lärares och blivande lärares egna lärande med inslag av ämnesdidaktiska och ämneskonceptionella frågor. Den andra inriktningen behandlar barns, ungdomars och vuxnas meningsskapande och lärande utifrån ett utvidgat textbegrepp. Forskningen rör frågor inom språk- och litteraturpedagogik, textdidaktik, receptionsteori samt kultur- och mediepedagogik.
Svenska med didaktisk inriktning
Forskningen i Svenska med didaktisk inriktning har två huvudspår – språk och litteraturvetenskap. Forskningen berör lingvistik, kultur och medier, sociologi och pedagogik.
Svenska som andraspråk och flerspråkighet
Forskning inom svenska som andraspråk och flerspråkighet har en inriktning på både språk- och litteraturdidaktik. Forskningen rör texter, litteracitet, språk- och kunskapsutveckling, interaktion och flerspråkigt lärande, i skolämnet svenska som andraspråk och andra skolämnen, samt forskning om språksystemet och bedömning i svenska som andraspråk. Mer om forskningen
Engelska
I Engelska studeras språk, litteratur/kultur och språkundervisning. Gällande språk fokuseras på lingvistik, semantik och studier om skrivande. Forskningen inom litteratur och kultur handlar delvis om barnbokslitteratur kopplat till kultur.
Estetiska kunskapsområdet
Forskningen i det Estetiska kunskapsområdet – bild, drama och musik – befinner sig i en nyorienteringsfas. I nuläget dominerar högskolepedagogik och praxisnära skolforskning.
Forskare, publikationer och forskningsprojekt
Catarina Economou
Anna-Lena Godhe
Chrysogonus Siddha Malilang
Malin Reljanovic Glimäng
Kim Ridell
Anette Svensson
Eva Wennås Brante
-
2024 | Konferensbidrag
The art of collaborative writing: exploring the dynamics of academic co-authoring among higher education students.
Dennis Augustsson, Eva Wennås Brante
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Collaborative writing
Eva Wennås Brante
-
2024 | Artikel i tidskrift
Critical Views on Values Clarification in School – A Knowledge Overview
Sofia Cedervall, Anneli Einarsson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Teachers’ use of inquiry and language scaffolding questions when preparing an experiment
Anne Bergliot Øyehaug, Maria Kouns, Elwin. R. Savelsbergh
-
2024 | Artikel i tidskrift
”Står det liksom huller om buller, ja, men hur ska jag kunna bedöma den här texten då?”: Lågstadielärares konstruktion av diskursiva regler för narrativt skrivande
Kim Ridell, Robert Walldén
-
2024 | Doktorsavhandling, monografi
När blir flerspråkighet en resurs? En aktionsforskningsstudie om pedagogiskt transspråkande i ämnesundervisning
Cristina Nordman
-
2024 | Doktorsavhandling, sammanläggning
Navigating complexities in thesis supervision: a multi-case study of perceptions, interactions and draft revisions in EAL contexts
Musrifatun Nangimah
-
2024 | Övrigt
Vad kan du om att lära sig svenska som andraspråk?: Bildningsquizet
Anders Agebjörn, Robert Walldén
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Kvalitativ textanalys
Pär Widén
-
2024 | Samlingsverk (redaktörskap)
A companion to “Jabberwocky” in translation
Anna Kérchy, Kit Kelen, Björn Sundmark
-
Forskningsprojekt
Förutsättningar för läs- och skrivutveckling? Samverkan mellan skolor och bibliotek i socialt utsatta områden
robert.wallden@mau.se -
Forskningsprojekt
Ordlösa bilderböcker och deras didaktiska potential i heterogena klassrum
robert.wallden@mau.se -
Forskningsprojekt
Skolbakgrund, språkinlärningsstrategier och språkutveckling hos vuxna inlärare av svenska
robert.wallden@mau.se -
Forskningsprojekt
Läromedelsbruk i bildundervisningen – policy, diskurs och materialitet på högstadiet
annika.hellman@mau.se -
Forskningsprojekt
Sagan om Saga: ett barnboksförlags redaktionella praktiker
bjorn.sundmark@mau.se -
Forskningsprojekt
Drama och poesi i engelskundervisning i grundskola.
psarri.chrysiida@mau.se -
Forskningsprojekt
Multimodala Litterära Texter i Mellanstadiets Engelska Klassrummet: Möjligheter och Begränsningar
edith.fon@mau.se -
Forskningsprojekt
Teacher Research Literacy (TREL): Comparative Trajectories in the Nordic-Baltic Region
shaun.nolan@mau.se -
Forskningsprojekt
Digitalt som default? Äldre medborgare och välfärdens gränssnitt
tobias.olsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Reflekterande digitalt och online-skrivande inom högre utbildning och livslångt lärande.
eva.wennas-brante@mau.se -
Forskningsprojekt
Att lära svenska på svenska: Ämnesspecifika textpraktiker i mellanstadiets sva-undervisning
robert.wallden@mau.se -
Forskningsprojekt
Utrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Från ord till siffror. Hur läsning blir ett samhälleligt och didaktiskt problem
magnus.persson@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Grafiska modeller och agentskapen runt dem: Att designa och re-designa narrativ text i grundskolans tidigaste år
kim.ridell@mau.se -
Forskningsprojekt
Att stötta skrivande med fokus på vuxna andraspråksinlärare
hanna.sandgaard-ekdahl@mau.se
Forskningsnätverk
Litteraturdidaktiskt nätverk (LDN)
Litteraturdidaktiskt nätverk (LDN) riktar sig till forskare och lärare från landets lärosäten och har som syfte att synliggöra och stärka litteraturdidaktik i skola, akademi och samhälle inom såväl forskning som praktik.
Forskarutbildning
Forskarutbildningsämne är Språk- och litteraturdidaktik (SLDI).
Forskningsämnen
Student vid KSM
Du som är student på ett program eller kurs vid Institutionen för kultur, språk och medier hittar information specifik för ditt program eller kurs i Canvas. Annan studentrelaterad information hittar du på Studentwebben.
Omtentamen salstentamen
För studenter som är registrerade på program eller kurser ska anmälan till salstentamen ske via Kronox. På Studentwebben finns mer information om hur du anmäler dig till omtentamen för salstentamen.
Information om salstentamen på Studentwebben
Länk till schema för omtentamen
Anmälan till omtentamen för hemtentamen
Anmälan till omtentamen vid KSM för digital tentamen, hemtentamen och andra examinationsformer görs via webbformulären nedanför. Formuläret används också för anmälan till salstentamen för studenter som inte längre är registrerade.
Kom ihåg att anmälan till både salstentamen som övriga omtentamen ske senast en vecka innan omtentamenstillfället.
För frågor om anmälan till omtentamenstillfällen, kontakta Anna-Karin Eklund-Signell.
Kontakta oss
-
Tanja von Dahlern - Prefekt/Universitetsadjunkt
tanja.von-dahlern@mau.se
040-665 88 28
-
Charlotte Rosenkvist - Bitr/vice prefekt/Universitetsadjunkt
charlotte.rosenkvist@mau.se
076-255 70 82
-
Maria Kouns - Universitetslektor/Bitr/vice prefekt
maria.kouns@mau.se
040-665 86 63
-
AE
Anna-Karin Eklund-Signell - Administratör
anna-karin.eklund-signell@mau.se
040-665 82 03
-
Björn Sundmark - Professor
Forskningsledare
bjorn.sundmark@mau.se
040-665 82 69
-
Anna Wärnsby - Docent/Universitetslektor
Studierektor – Språk- och litteraturdidaktik (SLDI)
anna.warnsby@mau.se
040-665 80 72