Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram))
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Forskarskola: Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningsprogram
- Forskningsprogram
- Foresight
- Institute for Urban Research
- Data Society
- Disciplinary literacy and inclusive teaching
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
- EURAXESS
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Kontakta Malmö universitet
- Kontakta Malmö universitet
- För media
- Karta över byggnader (Google maps)
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
På sidan
Disciplinary literacy and inclusive teaching
inclusive teaching
Forskningsprogrammet Disciplinary literacy and inclusive teaching (LIT) undersöker språkets flerdimensionella karaktär i undervisning och lärprocesser.
Vår forskning
Vi lever i ett växande flerspråkigt och mångkulturellt samhälle som påverkar utbildning på alla nivåer. Forskningsprogrammet Litteracitet och inkluderande ämnesundervisning i ett flerspråkigt samhälle (LIT) vill bidra med en djupare förståelse för hur språket inom olika ämnesområden påverkar och driver elevers och studenters lärande.
Programmet vill också bidra till ökad kvalitet i undervisningen genom att tillhandahålla praktiska verktyg för lärare i skolan och inom högre utbildning, som kan integreras i lärsituationer för att förstärka och stödja elevers och studenters litteracitet i relation till lärande inom olika skolämnen.
Programmet består av åtta fokusområden:
Litteracitet, flerspråkighet och inkluderande undervisning i alla ämnen
Detta fokusområde ger en övergripande bild och de teoretiska och praktiska förutsättningarna utvecklas i relation till och för de andra områdena. Här samarbetar alla de deltagande forskarna.
Litteracitet i NO-undervisningen
Vilka aktiviteter i NO-klassrummen skapar förutsättningar för inkluderande undervisning i flerspråkiga kontexter?
Litteracitet i matematik-undervisningen
Här undersöks hur dagens matematikundervisning återspeglar förändringar i samhället däribland migration och globalisering.
Litteracitet i SO-undervisningen
Detta fokusområde undersöker hur elevers litteracitet utvecklas, samtidigt som eleverna utvecklar sin ämnesförståelse.
Språk, litteracitet och flerspråkighet
Här undersöks litteracitetsutmaningar i språkligt heterogena klassrum med fokus på litteracitet i språkundervisningen alternativt litteracitetsutmaningar i flera olika skolämnen.
Akademisk litteracitet
Detta område fokuserar lärarstudenters akademiska litteracitet och hur de utvecklar sitt akademiska skrivande i förhållande till olika ämneskurser.
Digital litteracitet
Här fokuseras digital litteracitet inklusive utvecklingen av praktiska klassrumsapplikationer och språkstödjande redskap i olika ämnen.
Litteracitet, hållbarhet och klimat
Detta område undersöker hur miljökommunikation i olika samhälls- och utbildningskontexter får betydelse för kunskapsproduktion och handling för klimatomställning.
Forskare, publikationer och forskningsprojekt
Inom programmet samarbetar flera forskare från olika discipliner, bland annat pedagogik, ämnesdidaktik, utbildningsvetenskap och datavetenskap.
![](https://idservice.mau.se/Photos/ae3115.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Huda Alhadi Alhasani
![](https://idservice.mau.se/Photos/lufral.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Fredrik Alvén
![](https://idservice.mau.se/Photos/aj3212.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Christian Andersson
![](https://idservice.mau.se/Photos/luevda.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Eva Davidsson
![](https://idservice.mau.se/Photos/luhelha.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Helen Hasslöf
![](https://idservice.mau.se/Photos/luanja.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Anders Jakobsson
![](https://idservice.mau.se/Photos/ag6381.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Irina Johansson Carlén
Annika Karlsson
![](https://idservice.mau.se/Photos/lubodli.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Bodil Liljefors-Persson
![](https://idservice.mau.se/Photos/aj2339.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Janna Lundberg
![](https://idservice.mau.se/Photos/lupiny.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Pia Nygård Larsson
![](https://idservice.mau.se/Photos/ac3031.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Ulrika Ryan
![](https://idservice.mau.se/Photos/lumrsj.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Marie Sjöblom
![](https://idservice.mau.se/Photos/lupesv.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Petra Svensson Källberg
![](https://idservice.mau.se/Photos/af2319.jpg?w=575&h=357&mode=crop)
Robert Walldén
I forskningsprogrammet ingår även:
-
2024 | Artikel i tidskrift
The Use of ChatGPT in Source-Based Writing Tasks
Christian Tarchi, Alessandra Zappoli, Lidia Casado Ledesma, Eva Wennås Brante
-
2024 | Konferensbidrag
Kontextualiserad grammatik i arbete med muntliga presentationer på svenska för invandrare
Robert Walldén, Eli Anne Eiesland, Signe Laake
-
2024 | Konferensbidrag
Kraftfull kunskap och epistemisk kvalitet i integrerad svenskundervisning i årskurs 6
Anna Lindholm, Anna Winlund, Robert Walldén
-
2024 | Konferensbidrag
Technological and Mathematical literacies in times of change
Jordan T. Register, Christian H. Andersson, Marie Sjöblom
-
2024 | Konferensbidrag
Effekten av språkpraktik på sfi-elevers utveckling av kommunikativ språkförmåga
Anders Agebjörn, Robert Walldén
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Att främja elevers språkliga deltagande genom skrivande och litteraturarbete
Robert Walldén
-
2024 | Artikel i tidskrift
Students' reading in higher education: Challenges and ways forward
Lotta Bergman
-
2024 | Artikel i tidskrift
A long-term shift to include students’ first language in the mathematics teaching practice: socialization events and learning opportunities
Elahe Aminifar, Mohsen Malaki, Ulrika Ryan, Hamid Mesgarani
-
2024 | Konferensbidrag
Investigating Teachers’ Talk: Challenges of Classroom Language Data Generation
Irina Johansson Carlén
-
2024 | Artikel i tidskrift
Narrativt skrivande i årskurs 1: En fallstudie om elevers re-design av berättelseelement
Kim Ridell