Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Adaptation of urban space through sustainable regeneration (ASSURE)
- ComBine
- Forskarskola: Grunder för likvärdig och engagerande läs- och skrivundervisning i tidigare skolår (FEELIT)
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik (FontD)
- Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Relevancing Mathematics and Science Education
- ROCIT
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök forskningspublikationer i Diva
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Institutionen för skolutveckling och ledarskap
och ledarskap
Institutionen erbjuder bland annat yrkeslärarprogram, specialpedagog- och speciallärarutbildningar, handledarutbildningar, utbildningar inom ledarskap och skolutveckling samt kurser inom utbildningsvetenskap. Våra forskare representerar olika vetenskapliga ämnen som pedagogik, specialpedagogik, yrkesdidaktik, folkhälsovetenskap, rättsvetenskap, statsvetenskap och historia. Forskningen organiseras genom den gemensamma forskningsmiljön för pedagogik och specialpedagogik Research Environment in Education and Special Education (RePESE).
Utbildning på SOL
Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL) ansvarar för speciallärar- och specialpedagogutbildningar där studenterna bland annat undervisas om matematikinlärning, skriv-, läs- och språkinlärning, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), inkludering, samtalsmetodik samt ett yrkeslärarprogram med yrkesdidaktik, yrkeskunnande, vuxnas lärande och konflikthantering som centrala teman. SOL har även omfattande uppdrag att undervisa inom den utbildningsvetenskapliga kärnan i utbildningarna
- Arbetsintegrerad lärarutbildning, AIU
- Kompletterande pedagogisk utbildning, KPU
- Vidareutbildning av lärare, VAL
Vidare ges fristående kurser med inriktning mot skolutveckling och ledarskap och samarbete med Regionalt utvecklingscentrum skräddarsyr vi uppdragsutbildningar, framför allt på uppdrag av skolor och Skolverket. Sedan flera år ansvarar SOL för Speciallärarutbildningen inom Lärarlyftet.
-
Program, avancerad nivå | 90 hpSpeciallärarprogrammet: Grav språkstörning
31 augusti 2026 - 3 juni 2029 -
Program, avancerad nivå | 90 hpSpeciallärarprogrammet: Matematikutveckling
31 augusti 2026 - 3 juni 2029 -
Program, avancerad nivå | 90 hpSpeciallärarprogrammet: Språk-, skriv- och läsutveckling
31 augusti 2026 - 3 juni 2029 -
Program, avancerad nivå | 90 hpSpecialpedagogprogrammet: Specialpedagogprogrammet, 90 hp
Flera start- och slutdatum -
Program, avancerad nivå | 90 hpSpecialpedagogprogrammet: profil språk- och kommunikationsutveckling, 90 hp
31 augusti 2026 - 16 januari 2028 -
Program, grundnivå | 90 hpYrkeslärarutbildning
19 januari 2026 - 16 januari 2028
Fristående kurser på SOL
Avancerad nivå
- Handledarutbildning II: Kollega- och studenthandledning i skolverksamhet
- Läs- och skrivsvårigheter, specialpedagogisk och språkvetenskaplig fördjupning
- Magister och masterutbildning inom specialpedagogik, pedagogik och ämnesdidaktik
- Masterprogram, Pedagogik och yrkeskunnande
- Specialpedagogisk påbyggnadsutbildning – språkutveckling
Grundnivå
Forskning på SOL
Institutionens forskningsprofil kännetecknas av tvärvetenskap, samhällsengagemang, aktiv teoriutveckling och stark förankring i utbildningspraktik. SOL:s forskning förenar kritiska, relationella och inkluderande perspektiv och fokus riktas särskilt mot skolutveckling, ledarskap, specialpedagogik och yrkeskunnande. Forskningen anknyter i hög utsträckning till institutionens utbildningar. Den sätter kunskap, samhälle och människa i centrum. Ett tydligt fokus på likvärdighet, demokrati och rättvisa präglar institutionens arbete.
Forskningsorganisationen leds av institutionens forskningsledare och bygger på kollegiala processer. Institutionens forskningsråd och det högre seminariet är nav för kritiskt tänkande, öppna samtal och akademiskt medborgarskap.Institutionens forskare samarbetar i föränderliga konstellationer- lokalt, nationellt och globalt. SOL:s forskningsmiljö präglas av nyfikenhet, öppenhet och engagemang.
Forskningen organiseras genom den gemensamma forskningsmiljön för pedagogik och specialpedagogik Research Environment in Education and Special Education (RePESE).
Forskare, publikationer och aktuella forskningsprojekt
-
ForskningsprojektDEPTH – Design av explicit språkljudsundervisning: Lärares multimodala strategier och elevers involvering
kim.ridell@mau.se -
ForskningsprojektSpecialpedagogiska processer i förskola: Kunskapsutveckling för ökad likvärdighet
linda.palla@mau.se -
ForskningsprojektEn studie om vägen till delaktighet och psykisk hälsa genom utbildning på folkhögskola bland unga vuxna med neuropsykiatriska...
madeleine.sjoman@mau.se -
ForskningsprojektMobilisering av välfärdspersonal för mänskliga rättigheter mot angiverilagen - argument, strategier och praktiker (HUMASP)
jacob.lind@mau.se -
ForskningsprojektLärares derasifierande praktiker – Hur kan lärare tillvarata sina antirasistiska ambitioner i sitt arbete?
sara.nilsson-mohammadi@mau.se -
ForskningsprojektHälsa i lärande och lärarutbildning (HILL)
lisa.hellstrom@mau.se -
ForskningsprojektGlobal bearbetning som en indikator på barns konceptuella subitiseringsförmåga i förskoleklass
damon.tutunjian@mau.se -
ForskningsprojektOrganisatoriskt och socialt säkerhetsklimat inom människovårdande organisationer
tuija.muhonen@mau.se
-
2025 | Artikel i tidskrift
110 forskare och universitetslärare inom specialpedagogik: Olika specialpedagogiska yrkesroller är nödvändiga
Palla Linda, Helena Andersson, Ann-Louise Silfver, Pia Thimgren, Madeleine Sjöman, Johanna Öhrn, Magnus Erlandsson, Monica Polverari, Lisa Hellström, Jessica Håkansson, Balli Lelinge, Eva Thomasson, Maria Rubin, Ann-Louise Ljungblad, Jeremias Rosenqvist-Aulin, Elsa Andersson, Ann Brovall, Git Blomberg, Roger Åkerman, Helena Roos, Thomas Barow, Charlotta Pettersson, Helena Yourston
-
2025 | Artikel i tidskrift
Ett samhällsproblem om yrkesrollen begränsas: 110 forskare och universitetslärare i upprop
Palla Linda, Helena Andersson, Ann-Louise Silfver, Pia Thimgren, Madeleine Sjöman, Johanna Öhrn, Magnus Erlandsson, Monica Polverari, Lisa Hellström, Jessica Håkansson, Balli Lelinge, Eva Thomasson, Maria Rubin, Ann-Louise Ljungblad, Jeremias Rosenqvist-Aulin, Elsa Andersson, Ann Brovall, Git Blomberg, Roger Åkerman, Helena Roos, Thomas Barow, Charlotta Pettersson, Helena Yourston
-
2025 | Konferensbidrag
Gender benders and invaders in Swedish educational institutions: Vulnerability, body-space and subversion in preschools and schools
Vanja Lozic
-
2025 | Rapport
Ökad attraktionskraft i bygg och anläggningsprogrammet: ett samverkansprojekt med Byggbranschens yrkesnämnd (BYN)
Maria C. Johansson
-
2025 | Konferensbidrag
Normativ svenskhet och rasism i skolan: Elevers erfarenheter och implicerade positioner
Sara Nilsson Mohammadi
-
2025 | Konferensbidrag
Disputable and Indisputable Swedes: Navigating Racism in Swedish Secondary School
Sara Nilsson Mohammadi
-
2025 | Artikel i tidskrift
Performing systematic quality work in Sweden: Frontstage and backstage practices in local education authorities
Anders Edvik, Magnus Erlandsson, Tuija Muhonen, Margareta Serder
-
2025 | Konferensbidrag
Place, Class, Gender and Attractiveness of the Building and Construction Program in Sweden
Maria C. Johansson
-
2025 | Konferensbidrag
Gender benders and invaders in Swedish educational institutions: Emotions, body-space and subversion in preschools and schools
Vanja Lozic
-
2025 | Artikel i tidskrift
Lärare på bygg- och anläggningsprogrammet och balansakten att utbilda för kritiskt tänkande och anställningsbarhet
Mikael Larsson, Maria C. Johansson
Forskningsämne och forskningsområde
Högre seminarier
Forskningsmiljöns högre seminarier är öppna för alla som är intresserade av utbildningsvetenskapliga frågor inom för-, grund-, gymnasieskola och högre utbildning samt icke-institutionaliserat lärande.
Samverkan på SOL
SOL samverkar med olika aktörer i samhället inom uppdragsutbildningar, verksamhetsförlagd utbildning och forskning.
Kontakta oss
-
Ann-Louise Silfver - Docent/Prefekt/Universitetslektor
Prefekt
ann-louise.silfver@mau.se
-
Jessica Håkansson - Bitr/vice prefekt/Universitetsadjunkt
jessica.hakansson@mau.se
-
Linda Palla - Docent/Professor
Forskningsledare
linda.palla@mau.se
-
Maria Rubin - Universitetslektor
Programsamordnare Specialpedagog- och speciallärarprogrammen
maria.rubin@mau.se
-
Ola Fransson - Prefekt
Programsamordnare Kompletterande pedagogisk utbildning
ola.fransson@mau.se
-
Peter Koudahl - Docent/Universitetslektor
Programsamordnare Yrkeslärarutbildningen
peter.koudahl@mau.se
-
Monica Cojanu - Administratör
monica.cojanu@mau.se