Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Institutionen för skolutveckling och ledarskap
och ledarskap
Institutionen erbjuder bland annat yrkeslärarprogram, specialpedagogutbildningar, handledarutbildningar, utbildningar inom ledarskap och skolutveckling samt kurser inom utbildningsvetenskap. Våra forskare representerar olika vetenskapliga ämnen som pedagogik, specialpedagogik, yrkesdidaktik, folkhälsovetenskap, rättsvetenskap, statsvetenskap, logopedi och historia. Forskningen organiseras genom forskningsplattformen Research Platform of Education and Special Education (RePESE).
Utbildning på SOL
Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL) ansvarar för speciallärar- och specialpedagogutbildningar där studenterna bland annat undervisas om matematikinlärning, skriv-, läs- och språkinlärning, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), inkludering, samtalsmetodik samt ett yrkeslärarprogram med yrkesdidaktik, yrkeskunnande, vuxnas lärande och konflikthantering som centrala teman. SOL har även omfattande uppdrag att undervisa inom den utbildningsvetenskapliga kärnan i utbildningarna
- Arbetsintegrerad lärarutbildning, AIU
- Kompletterande pedagogisk utbildning, KPU
- Vidareutbildning av lärare, VAL
Vidare ges fristående kurser med inriktning mot skolutveckling och ledarskap och samarbete med Regionalt utvecklingscentrum skräddarsyr vi uppdragsutbildningar, framför allt på uppdrag av skolor och Skolverket. Sedan flera år ansvarar SOL för Speciallärarutbildningen inom Lärarlyftet.
-
Program och kurser
Kompletterande pedagogisk utbildning, 60 hp
Har du en akademisk examen från högskola eller universitet sedan...
-
Program och kurser
Kompletterande pedagogisk utbildning, 75 hp
Har du en akademisk examen från högskola eller universitet sedan...
-
Program och kurser
Kompletterande pedagogisk utbildning, 90 hp
Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) 90 högskolepoäng...
-
Program, avancerad nivå | 90 hp
Speciallärarprogrammet: Grav språkstörning
Flera start- och slutdatum -
Program, avancerad nivå | 90 hp
Speciallärarprogrammet: Matematikutveckling
Flera start- och slutdatum -
Program, avancerad nivå | 90 hp
Speciallärarprogrammet: Språk-, skriv- och läsutveckling
Flera start- och slutdatum -
Program, avancerad nivå | 90 hp
Specialpedagogprogrammet: Specialpedagogprogrammet, 90 hp
Flera start- och slutdatum -
Program, avancerad nivå | 90 hp
Specialpedagogprogrammet: profil språk- och kommunikationsutveckling, 90 hp
Flera start- och slutdatum -
Program, grundnivå | 90 hp
Yrkeslärarutbildning
Flera start- och slutdatum
Fristående kurser på SOL
Avancerad nivå
- Magister och masterutbildning inom specialpedagogik, pedagogik och ämnesdidaktik
- Masterprogram, Pedagogik och yrkeskunnande
- Specialpedagogisk påbyggnadsutbildning – språkutveckling
- Förändringsledarskap i skolan
- Läs- och skrivsvårigheter, specialpedagogisk och språkvetenskaplig fördjupning
- Atypiskt lärande i matematikundervisning
- Handledarutbildning II: Kollega- och studenthandledning i skolverksamhet
Grundnivå
- Handledarutbildning I: Handledning och bedömning av lärarstudenters yrkeslärande i verksamhetsförlagd utbildning
- Pedagogik: Pedagogik med inriktning mot undervisning, lärande och pedagogiskt ledarskap
- Rekryteringsutbildning för blivande rektorer
- Special needs education, introductory course
- Att möta barn och elever i behov av stöd
Samverkan på SOL
SOL samverkar med olika aktörer i samhället inom uppdragsutbildningar, verksamhetsförlagd utbildning och forskning.
Forskning
Forskarna vid institutionen representerar olika vetenskapliga ämnen som pedagogik, specialpedagogik, yrkesdidaktik, folkhälsovetenskap, rättsvetenskap, statsvetenskap, logopedi och historia. Forskningen organiseras genom forskningsplattformen Research Platform of Education and Special Education (RePESE). På plattformen finns olika forskargrupper som bland annat undersöker ledarskap, inlärningsprocesser, vuxnas lärande, undervisning och mångfald i skolan samt demokrati och likvärdighet.
Forskare, publikationer och aktuella forskningsprojekt
-
Forskningsprojekt
Lärares derasifierande praktiker – Hur kan lärare tillvarata sina antirasistiska ambitioner i sitt arbete?
sara.nilsson-mohammadi@mau.se -
Forskningsprojekt
Hälsa kopplat till lärande och lärarutbildning
lisa.hellstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
Global bearbetning som en indikator på barns konceptuella subitiseringsförmåga i förskoleklass
-
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Skolchefen i brytningspunkten: Begränsningar, hot och möjligheter med skolans demokratiska uppdrag
martin.lantz-ekstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
Tidiga interventioner i förskolan – engagemang och kognitiv självreglering hos barn med autism spektrum tillstånd
madeleine.sjoman@mau.se -
Forskningsprojekt
Organisatoriskt och socialt säkerhetsklimat inom människovårdande organisationer
tuija.muhonen@mau.se
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Kollaborativ professionsutveckling med fokus på innehållsinkluderande undervisning utifrån elevens behov
Balli Lelinge
-
2024 | Artikel i tidskrift
Specifika matematiksvårigheter – diagnos och pedagogiska och didaktiska anpassningar
Helena Roos, Ann-Louise Ljungblad, Jonas Walfridsson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Higher Education Teaching Quality in the Aftermath of the Double Disruption
Adrian Lundberg, Martin Stigmar
-
2024 | Artikel i tidskrift
The transformative power of practitioner inquiry: collaborative autoethnography, norm critique and research circles in Swedish education
Vanja Lozic
-
2024 | Artikel i tidskrift
Career pathways in teaching in Sweden
Jakob Billmayer, Jan Perselli
-
2024 | Konferensbidrag
Travelling agents of change: Shifting practice theory o overcome past failures
Vanja Lozic
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Australian-Korean multicultural family members' emotions about their family language policy
Nicola Fraschini, Adrian Lundberg
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Conclusion: Thoughts on the contribution of Q methodology to language research and looking forward
Nicola Fraschini, Adrian Lundberg, Renata Aliani
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Introduction: Q methodology, subjectivity and language research
Nicola Fraschini, Adrian Lundberg, Renata Aliani
-
2024 | Konferensbidrag
Independent and Combined Effects of Experienced and Witnessed Workplace Bullying on Psychological Well-Being: A Person-Centered Analysis in the Swedish Healthcare Sector
Kristoffer Holm, Sandra Jönsson, Tuija Muhonen
Helena Andersson
Jakob Billmayer
Magnus Erlandsson
Lisa Hellström
Maria Johansson
Ann-Louise Ljungblad
Vanja Lozic
Adrian Lundberg
Jeremias Rosenqvist-Aulin
Madeleine Sjöman
Forskningsämne och forskningsområde
Forskargrupper
Forskningsplattformen Research Platform for Education and Special Education (RePESE) samlar flera forskargrupper. Forskningsplattformen är öppen för alla som är intresserade av utbildningsvetenskapliga frågor inom för-, grund-, gymnasieskola och högre utbildning samt icke-institutionaliserat lärande.
Forskningens fokus är bildning, utbildning och innovativa läroprocesser. Syftet är att ge samhällsmedborgare förutsättningar att lösa samhällsutmaningar. Forskningen har sin grund i utbildningsvetenskap, pedagogik och specialpedagogik men är även flervetenskaplig, till exempel genom praxisnära skolforskningsprojekt om ämnesinnehåll på olika utbildningsnivåer.
RePESE har flera undergrupper som ingår i plattformen som studerar bland annat ledarskap, fenomenografi, vuxnas lärande, undervisning och mångfald samt demokrati och likvärdighet.
Kontakt
-
Ola Fransson - Prefekt
ola.fransson@mau.se
-
Jessica Håkansson - Bitr/vice prefekt/Universitetsadjunkt
jessica.hakansson@mau.se
-
Lisa Hellström - Docent/Universitetslektor
Forskningsledare för RePESE
lisa.hellstrom@mau.se
-
Pia Thimgren - Universitetsadjunkt, senior
Programansvarig Specialpedagog- och speciallärarprogrammen
pia.thimgren@mau.se
-
Peter Koudahl - Universitetslektor
Programansvarig Yrkeslärarutbildningen
peter.koudahl@mau.se
-
JN
Johan Nelson - Universitetslektor
Programansvarig Kompletterande pedagogisk utbildning
johan.nelson@mau.se
-
Monica Cojanu - Administratör
monica.cojanu@mau.se