Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskarskolan ASSURE - Adaptation of urban space through sustainable regeneration
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Forskning i fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Salutogent centrum för oral hälsa
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Institutionen för skolutveckling och ledarskap
och ledarskap
Institutionen erbjuder bland annat yrkeslärarprogram, specialpedagogutbildningar, handledarutbildningar, utbildningar inom ledarskap och skolutveckling samt kurser inom utbildningsvetenskap. Våra forskare representerar olika vetenskapliga ämnen som pedagogik, specialpedagogik, yrkesdidaktik, folkhälsovetenskap, rättsvetenskap, statsvetenskap, logopedi och historia. Forskningen organiseras genom forskningsplattformen Research Platform of Education and Special Education (RePESE).
Utbildning på SOL
Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL) ansvarar för speciallärar- och specialpedagogutbildningar där studenterna bland annat undervisas om matematikinlärning, skriv-, läs- och språkinlärning, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), inkludering, samtalsmetodik samt ett yrkeslärarprogram med yrkesdidaktik, yrkeskunnande, vuxnas lärande och konflikthantering som centrala teman. SOL har även omfattande uppdrag att undervisa inom den utbildningsvetenskapliga kärnan i utbildningarna
- Arbetsintegrerad lärarutbildning, AIU
- Kompletterande pedagogisk utbildning, KPU
- Vidareutbildning av lärare, VAL
Vidare ges fristående kurser med inriktning mot skolutveckling och ledarskap och samarbete med Regionalt utvecklingscentrum skräddarsyr vi uppdragsutbildningar, framför allt på uppdrag av skolor och Skolverket. Sedan flera år ansvarar SOL för Speciallärarutbildningen inom Lärarlyftet.
-
Program och kurserKompletterande pedagogisk utbildning, 60 hp
Har du en akademisk examen från högskola eller universitet sedan...
-
Program och kurserKompletterande pedagogisk utbildning, 75 hp
Har du en akademisk examen från högskola eller universitet sedan...
-
Program och kurserKompletterande pedagogisk utbildning, 90 hp
Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) 90 högskolepoäng...
-
Program, avancerad nivå | 90 hpSpeciallärarprogrammet: Grav språkstörning
31 augusti 2026 - 3 juni 2029 -
Program, avancerad nivå | 90 hpSpeciallärarprogrammet: Matematikutveckling
31 augusti 2026 - 3 juni 2029 -
Program, avancerad nivå | 90 hpSpeciallärarprogrammet: Språk-, skriv- och läsutveckling
31 augusti 2026 - 3 juni 2029 -
Program, avancerad nivå | 90 hpSpecialpedagogprogrammet: Specialpedagogprogrammet, 90 hp
Flera start- och slutdatum -
Program, avancerad nivå | 90 hpSpecialpedagogprogrammet: profil språk- och kommunikationsutveckling, 90 hp
31 augusti 2026 - 16 januari 2028 -
Program, grundnivå | 90 hpYrkeslärarutbildning
19 januari 2026 - 16 januari 2028
Fristående kurser på SOL
Avancerad nivå
- Magister och masterutbildning inom specialpedagogik, pedagogik och ämnesdidaktik
- Masterprogram, Pedagogik och yrkeskunnande
- Specialpedagogisk påbyggnadsutbildning – språkutveckling
- Förändringsledarskap i skolan
- Läs- och skrivsvårigheter, specialpedagogisk och språkvetenskaplig fördjupning
- Atypiskt lärande i matematikundervisning
- Handledarutbildning II: Kollega- och studenthandledning i skolverksamhet
Grundnivå
- Handledarutbildning I: Handledning och bedömning av lärarstudenters yrkeslärande i verksamhetsförlagd utbildning
- Pedagogik: Pedagogik med inriktning mot undervisning, lärande och pedagogiskt ledarskap
- Rekryteringsutbildning för blivande rektorer
- Special needs education, introductory course
- Att möta barn och elever i behov av stöd
Samverkan på SOL
SOL samverkar med olika aktörer i samhället inom uppdragsutbildningar, verksamhetsförlagd utbildning och forskning.
Forskning
Forskarna vid institutionen representerar olika vetenskapliga ämnen som pedagogik, specialpedagogik, yrkesdidaktik, folkhälsovetenskap, rättsvetenskap, statsvetenskap, logopedi och historia. Forskningen organiseras genom forskningsplattformen Research Platform of Education and Special Education (RePESE). På plattformen finns olika forskargrupper som bland annat undersöker ledarskap, inlärningsprocesser, vuxnas lärande, undervisning och mångfald i skolan samt demokrati och likvärdighet.
Forskare, publikationer och aktuella forskningsprojekt
-
ForskningsprojektMobilisering av välfärdspersonal för mänskliga rättigheter mot angiverilagen - argument, strategier och praktiker (HUMASP)
jacob.lind@mau.se -
ForskningsprojektLärares derasifierande praktiker – Hur kan lärare tillvarata sina antirasistiska ambitioner i sitt arbete?
sara.nilsson-mohammadi@mau.se -
ForskningsprojektHälsa i lärande och lärarutbildning (HILL)
lisa.hellstrom@mau.se -
ForskningsprojektGlobal bearbetning som en indikator på barns konceptuella subitiseringsförmåga i förskoleklass
damon.tutunjian@mau.se -
ForskningsprojektOrganisatoriskt och socialt säkerhetsklimat inom människovårdande organisationer
tuija.muhonen@mau.se
-
2025 | Konferensbidrag
Disputable and Indisputable Swedes:: Navigating Racism in Swedish Secondary School
Jin Hui Li, Sara Nilsson Mohammadi
-
2025 | Konferensbidrag
Normativ svenskhet och rasism i skolan: Elevers erfarenheter och implicerade positioner
Sara Nilsson Mohammadi
-
2025 | Artikel i tidskrift
Performing systematic quality work in Sweden: Frontstage and backstage practices in local education authorities
Anders Edvik, Magnus Erlandsson, Tuija Muhonen, Margareta Serder
-
2025 | Konferensbidrag
Gender benders and invaders in Swedish educational institutions: Emotions, body-space and subversion in preschools and schools
Vanja Lozic
-
2025 | Konferensbidrag
Place, Class, Gender and Attractiveness of the Building and Construction Program in Sweden
Maria Johansson
-
2025 | Artikel i tidskrift
Lärare på bygg- och anläggningsprogrammet och balansakten att utbilda för kritiskt tänkande och anställningsbarhet
Mikael Larsson, Maria C. Johansson
-
2025 | Artikel i tidskrift
Exploring citizenship education and social action: Towards emancipatory education
Vanja Lozic, Saila Poulter
-
2025 | Konferensbidrag
Bringing together university educators' and students' perspectives on teaching quality
Martin Stigmar, Adrian Lundberg
-
2025 | Kapitel i bok, del av antologi
Skolutveckling genom lärarledare - en fråga om samspel och översättningskompetens
Jaana Nehez
-
2025 | Artikel i tidskrift
Middle leaders’ communicative practices: qualitative differences formed by distinct practice architectures
Jaana Nehez, Veronica Sülau
Helena Andersson
Jakob Billmayer
Magnus Erlandsson
Lisa Hellström
Maria Johansson
Christina Johnsson
Peter Koudahl
Ann-Louise Ljungblad
Vanja Lozic
Adrian Lundberg
Jeremias Rosenqvist-Aulin
Ann-Louise Silfver
Madeleine Sjöman
Forskningsämne och forskningsområde
Forskargrupper
Forskningsplattformen Research Platform for Education and Special Education (RePESE) samlar flera forskargrupper. Forskningsplattformen är öppen för alla som är intresserade av utbildningsvetenskapliga frågor inom för-, grund-, gymnasieskola och högre utbildning samt icke-institutionaliserat lärande.
Forskningens fokus är bildning, utbildning och innovativa läroprocesser. Syftet är att ge samhällsmedborgare förutsättningar att lösa samhällsutmaningar. Forskningen har sin grund i utbildningsvetenskap, pedagogik och specialpedagogik men är även flervetenskaplig, till exempel genom praxisnära skolforskningsprojekt om ämnesinnehåll på olika utbildningsnivåer.
RePESE har flera undergrupper som ingår i plattformen som studerar bland annat ledarskap, fenomenografi, vuxnas lärande, undervisning och mångfald samt demokrati och likvärdighet.
Kontakta oss
-
Ann-Louise Silfver - Docent/Prefekt/Universitetslektor
Prefekt
ann-louise.silfver@mau.se
-
Jessica Håkansson - Bitr/vice prefekt/Universitetsadjunkt
jessica.hakansson@mau.se
-
Linda Palla - Docent/Professor
Forskningsledare
linda.palla@mau.se
-
Maria Rubin - Universitetslektor
Programsamordnare Specialpedagog- och speciallärarprogrammen
maria.rubin@mau.se
-
Ola Fransson - Prefekt
Programsamordnare Kompletterande pedagogisk utbildning
ola.fransson@mau.se
-
Peter Koudahl - Docent/Universitetslektor
Programsamordnare Yrkeslärarutbildningen
peter.koudahl@mau.se
-
Monica Cojanu - Administratör
monica.cojanu@mau.se