Institutionen erbjuder bland annat yrkeslärarprogram, specialpedagog- och speciallärarutbildningar, handledarutbildningar, utbildningar inom ledarskap och skolutveckling samt kurser inom utbildningsvetenskap. Våra forskare representerar olika vetenskapliga ämnen som pedagogik, specialpedagogik, yrkesdidaktik, folkhälsovetenskap, rättsvetenskap, statsvetenskap och historia. Forskningen organiseras genom den gemensamma forskningsmiljön för pedagogik och specialpedagogik Research Environment in Education and Special Education (RePESE).

Utbildning på SOL

Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL) ansvarar för speciallärar- och specialpedagogutbildningar där studenterna bland annat undervisas om matematikinlärning, skriv-, läs- och språkinlärning, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), inkludering, samtalsmetodik samt ett yrkeslärarprogram med yrkesdidaktik, yrkeskunnande, vuxnas lärande och konflikthantering som centrala teman. SOL har även omfattande uppdrag att undervisa inom den utbildningsvetenskapliga kärnan i  utbildningarna

  • Arbetsintegrerad lärarutbildning, AIU
  • Kompletterande pedagogisk utbildning, KPU
  • Vidareutbildning av lärare, VAL

Vidare ges fristående kurser med inriktning mot skolutveckling och ledarskap och samarbete med Regionalt utvecklingscentrum skräddarsyr vi uppdragsutbildningar, framför allt på uppdrag av skolor och Skolverket. Sedan flera år ansvarar SOL för Speciallärarutbildningen inom Lärarlyftet.

Forskning på SOL

Institutionens forskningsprofil kännetecknas av tvärvetenskap, samhällsengagemang, aktiv teoriutveckling och stark förankring i utbildningspraktik. SOL:s forskning förenar kritiska, relationella och inkluderande perspektiv och fokus riktas särskilt mot skolutveckling, ledarskap, specialpedagogik och yrkeskunnande. Forskningen anknyter i hög utsträckning till institutionens utbildningar. Den sätter kunskap, samhälle och människa i centrum. Ett tydligt fokus på likvärdighet, demokrati och rättvisa präglar institutionens arbete. 
 
Forskningsorganisationen leds av institutionens forskningsledare och bygger på kollegiala processer. Institutionens forskningsråd och det högre seminariet är nav för kritiskt tänkande, öppna samtal och akademiskt medborgarskap.Institutionens forskare samarbetar i föränderliga konstellationer- lokalt, nationellt och globalt. SOL:s forskningsmiljö präglas av nyfikenhet, öppenhet och engagemang.

Forskningen organiseras genom den gemensamma forskningsmiljön för pedagogik och specialpedagogik Research Environment in Education and Special Education (RePESE).

Forskare, publikationer och aktuella forskningsprojekt

Högre seminarier

Forskningsmiljöns högre seminarier är öppna för alla som är intresserade av utbildningsvetenskapliga frågor inom för-, grund-, gymnasieskola och högre utbildning samt icke-institutionaliserat lärande.

Samverkan på SOL

SOL samverkar med olika aktörer i samhället inom uppdragsutbildningar, verksamhetsförlagd utbildning och forskning.

Centrum för samverkan, CESAM

Utbildning, lärande, forskning, ULF 

Verksamhetsförlagd utbildning, VFU

Kontakta oss