Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
Disciplinary literacy and inclusive teaching
inclusive teaching
Forskningsprogrammet Disciplinary literacy and inclusive teaching (LIT) undersöker språkets flerdimensionella karaktär i undervisning och lärprocesser. Målet är att få bättre förståelse av elevers och studenters läs- och skrivförmåga i naturvetenskap, matematik och samhällsvetenskapliga ämnen – i det alltmer mångspråkiga samhälle vi lever i.
Vår forskning
Vi lever i ett växande flerspråkigt och mångkulturellt samhälle som påverkar utbildning på alla nivåer. Forskningsprogrammet Litteracitet och inkluderande ämnesundervisning i ett flerspråkigt samhälle (LIT) vill bidra med en djupare förståelse för hur språket inom olika ämnesområden påverkar och driver elevers och studenters lärande.
Programmet vill också bidra till ökad kvalitet i undervisningen genom att tillhandahålla praktiska verktyg för lärare i skolan och inom högre utbildning, som kan integreras i lärsituationer för att förstärka och stödja elevers och studenters litteracitet i relation till lärande inom olika skolämnen.
Programmet består av åtta fokusområden:
Litteracitet, flerspråkighet och inkluderande undervisning i alla ämnen
Detta fokusområde ger en övergripande bild och de teoretiska och praktiska förutsättningarna utvecklas i relation till och för de andra områdena. Här samarbetar alla de deltagande forskarna.
Litteracitet i NO-undervisningen
Vilka aktiviteter i NO-klassrummen skapar förutsättningar för inkluderande undervisning i flerspråkiga kontexter?
Litteracitet i matematik-undervisningen
Här undersöks hur dagens matematikundervisning återspeglar förändringar i samhället däribland migration och globalisering.
Litteracitet i SO-undervisningen
Detta fokusområde undersöker hur elevers litteracitet utvecklas, samtidigt som eleverna utvecklar sin ämnesförståelse.
Språk, litteracitet och flerspråkighet
Här undersöks litteracitetsutmaningar i språkligt heterogena klassrum med fokus på litteracitet i språkundervisningen alternativt litteracitetsutmaningar i flera olika skolämnen.
Akademisk litteracitet
Detta område fokuserar lärarstudenters akademiska litteracitet och hur de utvecklar sitt akademiska skrivande i förhållande till olika ämneskurser.
Digital litteracitet
Här fokuseras digital litteracitet inklusive utvecklingen av praktiska klassrumsapplikationer och språkstödjande redskap i olika ämnen.
Litteracitet, hållbarhet och klimat
Detta område undersöker hur miljökommunikation i olika samhälls- och utbildningskontexter får betydelse för kunskapsproduktion och handling för klimatomställning.
Forskare, publikationer och forskningsprojekt
Inom programmet samarbetar flera forskare från olika discipliner, bland annat pedagogik, ämnesdidaktik, utbildningsvetenskap och datavetenskap.
-
Personal
Fredrik Alvén - Docent
fredrik.alven@mau.se -
CAPersonal
Cecilia Axelsson Yngvéus - Universitetslektor
cecilia.axelsson.yngveus@mau.se -
LBPersonal
Lotta Bergman - Universitetslektor
lotta.bergman@mau.se -
LBPersonal
Laid Bouakaz - Universitetslektor
laid.bouakaz@mau.se -
Personal
Jonas Christensen - Universitetslektor
jonas.christensen@mau.se -
Personal
Eva Davidsson - Professor, biträdande
eva.davidsson@mau.se -
HHPersonal
Helen Hasslöf - Universitetslektor
helen.hasslof@mau.se -
Personal
Anders Jakobsson - Professor
anders.jakobsson@mau.se -
Personal
Christina Johnsson - Universitetslektor
christina.johnsson@mau.se -
AKPersonal
Annika Karlsson - Universitetslektor
annika.karlsson@mau.se -
Personal
Bodil Liljefors-Persson - Professor
bodil.liljefors@mau.se -
Personal
Johan Lind - Doktorand
johan.lind@mau.se -
Personal
Janna Lundberg - Universitetslektor
janna.lundberg@mau.se -
Personal
Cristina Nordman - Doktorand
cristina.nordman@mau.se -
Personal
Pia Nygård Larsson - Docent
pia.nygard-larsson@mau.se -
COPersonal
Clas Olander - Professor
clas.olander@mau.se -
KRPersonal
Kim Ridell - Doktorand
kim.ridell@mau.se -
URPersonal
Ulrika Ryan - Universitetslektor
ulrika.ryan@mau.se -
MSPersonal
Marie Sjöblom - Universitetsadjunkt
marie.sjoblom@mau.se -
Personal
Daniel Spikol - Timavlönad
daniel.spikol@mau.se -
Personal
Petra Svensson Källberg - Universitetslektor
petra.svensson@mau.se -
Personal
Maria Söderling - Doktorand
maria.soderling@mau.se -
Personal
Robert Walldén - Docent
robert.wallden@mau.se -
Personal
Eva Wennås Brante - Universitetslektor
eva.wennas-brante@mau.se
I forskningsprogrammet ingår även:Professor Maaike Hajer vid University of Applied Sciences, Utrecht
-
2022 | Konferensbidrag
Pandemic pedagogic practice and change in knowledge domains
Martin Stigmar, Marie Leijon
-
2022 | Samlingsverk (redaktörskap)
Fjortonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning Didaktiska perspektiv på språk och litteratur i en globaliserad värld : Malmö 18–19 november 2020
Pia Nygård Larsson, Cecilia Olsson Jers, Magnus Persson
-
2022 | Konferensbidrag
Transspråkande ämnesundervisning i svensk grundskolekontext: Samtidig utveckling av flerspråkig litteracitet och ämneslitteracitet
Cristina Nordman
-
2022 | Artikel i tidskrift
Going Off the Rails With Sally Jones: Promoting Literary Understanding in Character-focused Read-aloud Discussions
Robert Walldén
-
2022 | Konferensbidrag
"Världen sitter ju framför mig": Transspråkande undervisning i svensk grundskolekontext
Cristina Nordman
-
2022 | Övrigt
Digital historia för att överbrygga nationsgränser i EU
Fredrik Alvén
-
2022 | Artikel i tidskrift
Historieämnet ska förnyas och användas varsamt
Fredrik Alvén
-
2022 | Konferensbidrag
Visuella inramningar av narrativ text: En studie av två grafiska modeller i grundskolans tidigare år
Kim Ridell, Robert Walldén
-
2022 | Artikel i tidskrift
Revamping Mrs. Piggle-Wiggle in Classroom Practice: Negotiating Stereotypes, Literary Language, and Outdated Values
Chrysogonus Siddha Malilang, Robert Walldén
-
2022 | Artikel i tidskrift
Focusing on content or strategies? Enactment of reading strategies in discussions about science texts
Robert Walldén