Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
Disciplinary literacy and inclusive teaching
inclusive teaching
Forskningsprogrammet Disciplinary literacy and inclusive teaching (LIT) undersöker språkets flerdimensionella karaktär i undervisning och lärprocesser. Målet är att få bättre förståelse av elevers och studenters läs- och skrivförmåga i naturvetenskap, matematik och samhällsvetenskapliga ämnen – i det alltmer mångspråkiga samhälle vi lever i.
Vår forskning
Vi lever i ett växande flerspråkigt och mångkulturellt samhälle som påverkar utbildning på alla nivåer. Forskningsprogrammet Litteracitet och inkluderande ämnesundervisning i ett flerspråkigt samhälle (LIT) vill bidra med en djupare förståelse för hur språket inom olika ämnesområden påverkar och driver elevers och studenters lärande.
Programmet vill också bidra till ökad kvalitet i undervisningen genom att tillhandahålla praktiska verktyg för lärare i skolan och inom högre utbildning, som kan integreras i lärsituationer för att förstärka och stödja elevers och studenters litteracitet i relation till lärande inom olika skolämnen.
Programmet består av åtta fokusområden:
Litteracitet, flerspråkighet och inkluderande undervisning i alla ämnen
Detta fokusområde ger en övergripande bild och de teoretiska och praktiska förutsättningarna utvecklas i relation till och för de andra områdena. Här samarbetar alla de deltagande forskarna.
Litteracitet i NO-undervisningen
Vilka aktiviteter i NO-klassrummen skapar förutsättningar för inkluderande undervisning i flerspråkiga kontexter?
Litteracitet i matematik-undervisningen
Här undersöks hur dagens matematikundervisning återspeglar förändringar i samhället däribland migration och globalisering.
Litteracitet i SO-undervisningen
Detta fokusområde undersöker hur elevers litteracitet utvecklas, samtidigt som eleverna utvecklar sin ämnesförståelse.
Språk, litteracitet och flerspråkighet
Här undersöks litteracitetsutmaningar i språkligt heterogena klassrum med fokus på litteracitet i språkundervisningen alternativt litteracitetsutmaningar i flera olika skolämnen.
Akademisk litteracitet
Detta område fokuserar lärarstudenters akademiska litteracitet och hur de utvecklar sitt akademiska skrivande i förhållande till olika ämneskurser.
Digital litteracitet
Här fokuseras digital litteracitet inklusive utvecklingen av praktiska klassrumsapplikationer och språkstödjande redskap i olika ämnen.
Litteracitet, hållbarhet och klimat
Detta område undersöker hur miljökommunikation i olika samhälls- och utbildningskontexter får betydelse för kunskapsproduktion och handling för klimatomställning.
Forskare, publikationer och forskningsprojekt
Inom programmet samarbetar flera forskare från olika discipliner, bland annat pedagogik, ämnesdidaktik, utbildningsvetenskap och datavetenskap.
-
Personal
Fredrik Alvén - Docent/Universitetslektor
fredrik.alven@mau.se -
Personal
Christian Andersson - Doktorand
christian.hans.andersson@mau.se -
CAPersonal
Cecilia Axelsson Yngvéus - Universitetslektor
cecilia.axelsson.yngveus@mau.se -
LBPersonal
Lotta Bergman - Docent/Universitetslektor
lotta.bergman@mau.se -
Personal
Jonas Christensen - Universitetslektor
jonas.christensen@mau.se -
Personal
Eva Davidsson - Professor, biträdande
eva.davidsson@mau.se -
HHPersonal
Helen Hasslöf - Universitetslektor
helen.hasslof@mau.se -
Personal
Anders Jakobsson - Professor
anders.jakobsson@mau.se -
AKPersonal
Annika Karlsson - Universitetslektor
annika.karlsson@mau.se -
Personal
Bodil Liljefors-Persson - Professor
bodil.liljefors@mau.se -
Personal
Johan Lind - Doktorand
johan.lind@mau.se -
Personal
Matilda Lindberg - Doktorand
matilda.lindberg@mau.se -
Personal
Janna Lundberg - Universitetslektor
janna.lundberg@mau.se -
Personal
Cristina Nordman - Doktorand
cristina.nordman@mau.se -
Personal
Pia Nygård Larsson - Docent/Universitetslektor
pia.nygard-larsson@mau.se -
COPersonal
Clas Olander - Professor
clas.olander@mau.se -
Personal
Kim Ridell - Doktorand
kim.ridell@mau.se -
URPersonal
Ulrika Ryan - Universitetslektor
ulrika.ryan@mau.se -
Personal
Marie Sjöblom - Universitetslektor
marie.sjoblom@mau.se -
Personal
Petra Svensson Källberg - Universitetslektor
petra.svensson@mau.se -
Personal
Maria Söderling - Doktorand
maria.soderling@mau.se -
Personal
Robert Walldén - Docent/Universitetslektor, biträdande
robert.wallden@mau.se -
Personal
Eva Wennås Brante - Docent/Universitetslektor
eva.wennas-brante@mau.se -
Personal
Magnus Ödmo - Doktorand
magnus.odmo@mau.se
I forskningsprogrammet ingår även:
-
2023 | Övrigt
Att synliggöra skönlitterära ord och uttryck med texten i centrum
Robert Walldén
-
2023 | Artikel i tidskrift
Diskursöverbryggande perspektiv på återkopplande skrivsamtal i årskurs 3
Robert Walldén
-
2023 | Artikel i tidskrift
Exploring children’s and adults’ joint appropriation of children’s books through the concept of playworld
Chrysogonus Siddha Malilang, Robert Walldén
-
2023 | Artikel i tidskrift
Diverse views on supervision: Insights from interviews with EAL supervisors in Sweden and Indonesia
Musrifatun Nangimah, Robert Walldén
-
2023 | Konferensbidrag
Supervisors’ feedback priorities and students’ reactions to it: How do Swedes and Indonesians describe it?
Musrifatun Nangimah, Robert Walldén
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Historieundervisning, självförståelse och empati
Fredrik Alvén
-
2023 | Artikel i tidskrift
How supervisors provide and students react to EAL thesis supervision: Voices from Sweden and Indonesia
Musrifatun Nangimah, Robert Walldén
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Studieframgång och känsla av tillhörighet
Eva Davidsson, Niclas Andersson
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Inkluderande handledning
Martin Stigmar, Eva Davidsson
-
2023 | Artikel i tidskrift
Graphical models for narrative texts: Reflecting and reshaping curriculum demands for Swedish primary school
Kim Ridell, Robert Walldén