Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskarskolan ASSURE - Adaptation of urban space through sustainable regeneration
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Forskning i fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Salutogent centrum för oral hälsa
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Historia
och historiedidaktik
Historia och historiedidaktik är humanistiska forskningsfält med stor relevans för samhälle, kultur och individ. Forskningen undersöker både det förflutna och förmedlingar av historia för att förklara hur människor, institutioner, organisationer och samhällen upplever och konstruerar sin samtid. Som forskare analyserar vi både historien och samtiden för att förstå och förklara samhällsförändringar och innebörden av dessa.
Historia
Vid Malmö universitet har historie- och historiedidaktikämnet sin bas vid Institutionen för samhälle, kultur och identitet, men forskare i historia finns vid flera institutioner och fakulteter. I institutionens forskning i historia sträcker sig tidsperspektivet främst från medeltid till nutid, men med betoning på modern historia. Profilerade inriktningar i vår forskning är muntlig historia, social- och kulturhistoria samt politisk historia. Vi forskar bland annat om sociala och kulturella rörelser, migration, livsberättelser och populärkultur ur olika teoretiska perspektiv. En betydande del av forskningen kännetecknas av en strävan att studera och utforska människors livsvillkor och erfarenheter och att synliggöra tidigare marginaliserade gruppers perspektiv, lärande, kulturarv och historia.
Historiedidaktisk forskning
Den historiedidaktiska forskningen omfattar dels historiekultur, historieförmedling och historieanvändning i samhället, dels utbildningsinriktad historiedidaktisk forskning. Inom den samhälleligt inriktade historiedidaktiken bedrivs forskning om politiskt och populärkulturellt historiebruk, som till exempel musik, datorspel och historiskt återskapande. Inom den utbildningsinriktade forskningen bedrivs både studier om befintlig historieundervisning och utvecklande forskning om hur historia kan undervisas.
Kritiska kulturarvsstudier
Vid Institutionen för samhälle, kultur och identitet finns också stark forskning i kritiska kulturarvsstudier. Denna omfattar populär och publik historia, minnesproduktion och historiens tillgänglighet för varierande publiker. Vi utvecklar kunskap om kulturarv som historisk och kulturell process, samt om museer, samlingar och minnesplatser. Vår forskning berör aktivering och utveckling av kulturarv genom minnesaktivism, kulturarvspedagogik och metoder för deltagande och samskapande.
Forskningen i historia och historiedidaktik kännetecknas av dynamiska samarbeten mellan forskare där både historia, historiedidaktik och kritiska kulturarvstudier ingår.
Forskare, publikationer och projekt
Forskare, publikationer och projekt vid Malmö universitet som är kategoriserade med forskningsämnet historia.
Fredrik Alvén
Thom Axelsson
Cecilia Axelsson Yngvéus
Mikael Bruér
Ingmarie Danielsson Malmros
Robin Ekelund
Peter Gladoic Håkansson
Joakim Glaser
Mats Greiff
Ylva Grufstedt
Per Gunnemyr
Carolina Jonsson-Malm
Martin Kjellgren
Bodil Liljefors-Persson
Vanja Lozic
Robert Nilsson Mohammadi
Stefan Nyzell
Jonas Qvarsebo
David Rosenlund
Marianne Sjöland
Thomas Småberg
Seniorforskare
Docent
- Irene Andersson
Professorer emirata
- Monika Edgren
- Per Eliasson
-
2025 | Artikel i tidskrift
När allt heligt profaneras
Anne Berg, Robin Ekelund
-
2025 | Artikel i tidskrift
Historievetenskap i en postdigital tid
Anne Berg, Robin Ekelund
-
2025 | Konferensbidrag
Being a good scholar or a good person? Shared/sharing authority and the practice of taking scholarship for granted
Annika Olsson
-
2025 | Doktorsavhandling, monografi
Profession för handen: kiropraktorer, professionella anspråk, gränsarbeteoch legitimering i Sverige 1922–1999
Rikard Einegard
-
2025 | Samlingsverk (redaktörskap)
Kulturarv som politik och pedagogik
Julia Håkansson, Carolina Jonsson Malm, Anna Ketola, Stefan Nyzell
-
2025 | Artikel i tidskrift
En ”wall of text”: Redaktörerna har ordet
Anne Berg, Robin Ekelund
-
2025 | Artikel i tidskrift
Men in Arms: Masculinities, War, and Violence in Male Authors’ Novels from 1940s Sweden
Kristin Järvstad
-
2025 | Kapitel i bok, del av antologi
Ett personalkort: Malmö Strumpfabrik - också mer än strumpor
Roger Johansson
-
2025 | Kapitel i bok, del av antologi
Forced migrants in Nordic historiographies
Miika Tervonen, Hans Otto Frøland, Christhard Hoffman, Seija Jalagin, Heidi Vad Jønsson, Johanna Leinonen, Malin Thor Tureby
-
2025 | Artikel i tidskrift
On the Historical Gaze of Generative AI: Visions of Scandinavia in Stable Diffusion
Emil Stjernholm, Maria Eriksson, Fredrik Mohammadi Norén
-
ForskningsprojektMonument, minne och reparation
robert.mohammadi@mau.se -
ForskningsprojektMalmös första textilentreprenörer – historien om bomullstextilindustrins uppkomst och utveckling i Malmö
pal.brunnstrom@mau.se -
ForskningsprojektAtt förstå epilepsi: Kunskap, utbildning och stigmatisering, 1950-2020
matilda.svensson@mau.se -
ForskningsprojektAtt skapa vi:et i hembygden: Närsamhällets kulturarv i SO-undervisningen på lågstadiet
cecilia.trenter@mau.se -
ForskningsprojektMinne och Aktivism. De överlevandes roll i kunskapsproduktionen om Förintelsen
malin.thor@mau.se -
ForskningsprojektMalmös muslimers historia fram till 1990
pal.brunnstrom@mau.se -
ForskningsprojektSveriges Riksdag 1867–2022: Ett ekosystem av länkad öppen data
fredrik.noren@mau.se -
ForskningsprojektLärande, förebyggande och konsekvenser av antisemitism i svensk skola
malin.thor@mau.se -
ForskningsprojektAtt samla Förintelsens minnen i Sverige, ett nätverk för transdisciplinära praktiker och perspektiv på samlingar, samlande och etik
-
ForskningsprojektSkolhälsovårdens psykokultur 1940–1990: Mellan skolutbildning och sjukvård
thom.axelsson@mau.se -
ForskningsprojektModerna tider 1936
fredrik.noren@mau.se -
ForskningsprojektDigitaliseringens etik. Föreställningar om Förintelsesamlingars sårbarhet
malin.thor@mau.se -
ForskningsprojektI exil: aktivism, identitet och African National Congress of South Africa i Sverige
emma.lundin@mau.se -
ForskningsprojektKongressen för kulturell frihet och det kalla kriget om kultur i Norden, 1950-1967
dino.knudsen@mau.se -
ForskningsprojektSkånegåtan och geografier av solidaritet: Platsidentiteter i skuggan av framväxande etnonationalism
pal.brunnstrom@mau.se
Forskarutbildning i historia och historiedidaktik
Malmö universitet har forskarutbildning inom forskarutbildningsämnet historia och historiedidaktik.
Historia och historiedidaktik rymmer två dimensioner. Den mera renodlade historiedimensionen innebär att en tidsdimension är central.
Människors samlade livsvillkor - alltså inte bara delar som har direkt koppling till formell utbildning - studeras, med yttersta syfte att förstå relationen mellan ett föränderligt samhälle och vad som sker i olika utbildningssystem.