Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskarskolan ASSURE - Adaptation of urban space through sustainable regeneration
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Forskning i fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Salutogent centrum för oral hälsa
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
matematik och samhälle
Naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS) är en flervetenskaplig institution vid lärarutbildningen där intresset riktas mot olika former av kultur- och samhällsperspektiv på undervisning, forskning och samverkan.
Utbildning och samverkan på NMS
NMS utbildar blivande lärare från förskoleklass till gymnasieskolan inom naturvetenskap och naturorienterande ämnen, teknik, matematik, naturkunskap och geografi. Ämnesstudier bygger på didaktik, ämneskunskap samt utbildningsvetenskap i samspel med verksamhetsförlagd utbildning vid partnerskolor.
Samverkan vid NMS kännetecknas av flervetenskapliga kompetenser och bedrivs såväl nationellt som internationellt. Genom utvecklings- och forskningsprojekt, nätverk och fortbildning utvecklas kunskaper och utbyten med institutioner, lärosäten, skolor och samhällsaktörer. Institutionens forskarutbildning sker i samverkan med ett antal nationella forskarskolor.
Utbildning - Fyra huvudsakliga ämnesområden
Utbildningen strävar efter att öka kunskaperna om undervisning och lärande i naturvetenskapliga ämnen och matematik, från förskola till lärarutbildning. Institutionen bedriver utbildning, både utbildningsprogram och fristående kurser, inom följande huvudsakliga ämnesområden:
- geografi
- matematik
- naturvetenskap
- teknik
Sök upp våra kurser i utbildningskatalogen
Vi ger också en rad kurser inom Lärarlyftet för verksamma lärare som vill komplettera behörighet inför ansökan om lärarlegitimation.
Läs mer om Lärarlyftet på Regionalt utvecklingscentrums webbsida
Samverka med NMS
Inom NMS utvecklas kunskap om hur matematiska, naturvetenskapliga och samhällsvetenskapliga studier samt samverkan mellan dessa områden, kan bidra till ökade möjligheter för människor att delta i och utveckla samhället. Det huvudsakliga arbetet för de olika ämnena vid NMS sker inom ramen för lärarutbildning som även innefattar verksamhetsförlagd utbildning (VFU) samt statliga och kommunala uppdrag. I projekt och partnerskap samverkar vi med skolor och lärosäten för att utveckla matematikundervisningen.
Centrum för samverkan
På uppdrag av skolor, kommuner och organisationer utvecklar vi lärande, pedagogik och ledarskap inom Centrum för samverkan på Fakulteten för lärande och samhälle. Vi skräddarsyr gärna efter behov.
Forskning
Forskningen vid institutionen är mångfacetterad och karakteriseras av de faktorer och relationer som påverkar undervisningens och lärandets villkor, med särskilt fokus på utbildning och skola. Ofta anlägger forskningen kulturella, samhälleliga och undervisningsnära perspektiv på kunskap, utbildning och lärande inom de ämnen vi utbildar lärare i. Några exempel på områden av specifikt intresse för vår forskning är: Språk och kommunikation, litteracitet och bildning, miljö- och hållbarhetsperspektiv, inkludering och likvärdighet i utbildning samt genus, identitet och sexualitetsstudier.
Forskningscentrum och forskarskolor i samverkan
Forskare, publikationer och forskningsprojekt
Huda Alhadi Alhasani
Christian Andersson
Peter Bengtsson
Sanne Björklund
Lisa Björklund Boistrup
Eva Davidsson
Lucely Figueroa Suarez
Rebecka Fingalsson
Pernilla Granklint Enochson
Helen Hasslöf
Hanna Hofverberg
Ingvar Holm
Anders Jakobsson
Irina Johansson Carlén
Annika Karlsson
Dorota Lembrér
Mats Lundström
Johan Nelson
Jöran Petersson
Valentina Pivotti
Agneta Rehn
Ulrika Ryan
Per Schubert
Margareta Serder
Viktoria Sjöblom
Jesper Sjöström
Petra Svensson Källberg
Anna Wernberg
-
ForskningsprojektUnpacking the Box – lådans didaktiska möjligheter för att bygga kunskap genom nyfikenhet, fantasi och gemenskap
rebecka.fingalsson@mau.se -
ForskningsprojektJämförande analys av policyer och implementeringsstrategier för sexualundervisning i Sydafrika och Sverige.
mats.lundstrom@mau.se -
ForskningsprojektStudier i undervisning och lärande om handlingskompetens kopplat till hållbarhetsfrågor
hanna.hofverberg@mau.se -
ForskningsprojektBedömning i matematik med fokus på digitala resurser och elevers identitetsskapande
maria.silwer@mau.se -
ForskningsprojektDoing School, Doing Mathematics
irina.johansson-carlen@mau.se -
ForskningsprojektAtt tillgängliggöra matematikundervisningen: en studie om hur lärarutbildningen förbereder blivande lärare för undervisning i flerspråkiga...
huda.alhadi-alhasani@mau.se -
ForskningsprojektHälsa i lärande och lärarutbildning (HILL)
lisa.hellstrom@mau.se -
ForskningsprojektUtrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
ForskningsprojektJag är inte bra på matematik, då är jag inte bra på programmering: Elevers affektiva kroppsliggande med programmering i skolan
lucely.figueroa@mau.se -
ForskningsprojektMatematikundervisning för Inkludering och Likvärdighet - MIL
helena.roos@mau.se -
ForskningsprojektNaturvetenskapens relevans för lärande och aktivt medborgarskap
vildana.basic@mau.se -
ForskningsprojektAtt göra natur och förskola i antropocen
sanne.bjorklund@mau.se -
ForskningsprojektKritiskt tänkandediskurser i matematikundervisning om big data
christian.hans.andersson@mau.se -
ForskningsprojektCritical mathematics education i en kontext av klimatförändring
magnus.odmo@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKTErfarenheter och minnen av sexualundervisning i skolan
rebecka.fingalsson@mau.se
-
2025 | Rapport
Undervisning med elever med IF: Delaktighet och lärande
Helena Roos, Daniel Östlund, Karolina Fredriksson Erson
-
2025 | Artikel i tidskrift
Performing systematic quality work in Sweden: Frontstage and backstage practices in local education authorities
Anders Edvik, Magnus Erlandsson, Tuija Muhonen, Margareta Serder
-
2025 | Artikel i tidskrift
Orienting teachers towards the pedagogical ideal of talking - the production of pedagogic objects in professional development
Rebecka Fingalsson
-
2025 | Konferensbidrag
Exploratory seminar: Postgraduate science education for an uncertain future?
Anna Danielsson, Paola Valero, Azra Ates, Vildana Bašić, Clas Olander
-
2025 | Artikel i tidskrift
Towards critical global functional scientific literacies
Gonzalo Guerrero, Jesper Sjöström, Travis T. Fuchs, Hyunju Lee, Liliana Valladares
-
2025 | Konferensbidrag
What's in the Box?: Exploring objects and telling diverse stories of sexuality in science education
Rebecka Fingalsson
-
2025 | Konferensbidrag
Symposium: Languages and literacies in science education
Anders Jakobsson
-
2025 | Konferensbidrag
Exploring Multilingual Approaches in Science Education: Pedagogical Potentials and Challenges
Annika Karlsson, Pia Nygård Larsson
-
2025 | Konferensbidrag
What kind of reflections do student teachers write after a Nordic networking course - with focus on science and sustainable development
Pernilla Granklint Enochson, Agneta Rehn
-
2025 | Konferensbidrag
Teacher students' knowledge water pathways in the body and How they reasoning during a collaborative workshop
Pernilla Granklint Enochson
Forskningsämnen
Sök stipendium för matematikundervisning
Arbetar du inom förskola, grundskola, gymnasium och/eller vuxenutbildning? Vill du bedriva forskningsbaserade projekt som bidrar till matematikundervisningens utveckling? Då kan du söka stipendium ur Gudrun Malmers stiftelse.
Kontakta oss
-
Eva Davidsson - Professor, biträdande/Prefekt
Prefekt
eva.davidsson@mau.se
040-665 72 40
-
Cecilia Winström - Bitr/vice prefekt/Universitetsadjunkt
Biträdande prefekt
cecilia.winstrom@mau.se
040-665 82 99
-
Ingemar Einarsson - Servicetekniker
ingemar.einarsson@mau.se
040-665 84 26
-
Sara Christoffersson - Administratör
sara.christoffersson@mau.se
040-665 81 07
Huda Alhadi Alhasani
Christian Andersson
Peter Bengtsson
Sanne Björklund
Lisa Björklund Boistrup
Eva Davidsson
Lucely Figueroa Suarez
Rebecka Fingalsson
Pernilla Granklint Enochson
Helen Hasslöf
Hanna Hofverberg
Ingvar Holm
Anders Jakobsson
Irina Johansson Carlén
Annika Karlsson
Dorota Lembrér
Mats Lundström
Johan Nelson
Jöran Petersson
Valentina Pivotti
Agneta Rehn
Ulrika Ryan
Per Schubert
Margareta Serder
Viktoria Sjöblom
Jesper Sjöström
Petra Svensson Källberg
Anna Wernberg