Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
- Alumni & vänner
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Institutionen för samhälle, kultur och identitet
samhälle, kultur och identitet
Samhälle, kultur och identitet (SKI) är en flervetenskaplig institution i skärningspunkten mellan humaniora och samhällsvetenskap. Här står frågor kring relationen mellan människa och samhälle i fokus.
Utbildning vid SKI
Vid institutionen finns lärarutbildningar, studie- och yrkesvägledarutbildning samt historiska studier. Det finns tre ämneslärarutbildningar: samhällskunskap och lärande, historia och lärande och religionsvetenskap och lärande. Institutionen ansvarar också för grundlärarutbildning i samhällsorienterande ämnen med inriktning mot årskurserna F-6. Därtill finns utbildning i montessoripedagogik. Institutionen har ett övergripande ansvar för historieutbildningar vid Malmö universitet med kurser och program på kandidat, master och forskarnivå
Samhällsorienterande ämnen, F–6
Institutionen ansvarar för kurserna i de samhällsorienterande ämnena inom grundlärarutbildningen. I kurserna integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier i geografi, historia, religion och samhällskunskap. Såväl klassrumsnära perspektiv som kritiska perspektiv på omvärlden genomsyrar utbildningen.
Ämnesansvariga:
Frank Roxenby
Senait Bohlin
Program:
Grundlärarutbildning
Ämneslärarutbildning årskurs 7–9 samt gymnasiet
Historia och lärande
Ämneslärarutbildningen i historia integrerar tre aspekter av historieämnet – ämneskunskaper, metodik och didaktik. Här förbereds du för ett yrkesliv som lärare i historia. Utbildningen genomsyras av förståelsen av att det människor gjort i det förflutna fortsätter att vara en verkande kraft in i framtiden. Vi lever idag med de problem och möjligheter som människor i det förflutna har skapat åt oss. På samma sätt skapar vi idag förutsättningarna för de människor som kommer att leva här i framtiden. Vi är både historieskapade och historieskapande.
Ämnesansvarig:
David Rosenlund
Program:
Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7–9, förstaämne historia, 240 hp
Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne historia
Religionsvetenskap och lärande
I Sverige och i världen idag aktualiseras ständigt frågor kring religion och etik samt religionens roll i samhället. Människor ställs inför en rad krav i ett modernt, globalt, inkluderande och mångfaldigt samhälle.
Ämnesansvariga:
Martin Lund
Erica Lundqvist
Program:
Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7–9, förstaämne religion, 240–270 hp
Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne religion
Samhällskunskap och lärande
I ämnet samhällskunskap och lärande studeras och problematiseras samhällsfrågor utifrån sociala, ekonomiska och politiska perspektiv. Sociologi, statsvetenskap och nationalekonomi är de akademiska discipliner som ingår när exempelvis media, internationella relationer och sociala frågor studeras. Ämnet växlar mellan mikro och makronivå, individ och identitet ställs i perspektiv till både global och lokal politik. Studenterna förbereds inför yrkeslivet som samhällskunskapslärare genom att arbeta med frågor om skola, makt och människors möjligheter att påverka sin omgivning.
Ämnesansvariga:
Joakim Glaser
Janna Lundberg
Program:
Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7–9, förstaämne samhällskunskap, 240–270 hp
Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne samhällskunskap
Historia
I ämnet historia studeras samhällsförändring över tid utifrån socialhistoriska och kulturanalytiska utgångspunkter. Ett underifrånperspektiv utgör ämnets utgångspunkt, det vill säga att konkreta människor och deras livsvillkor står i centrum. Perspektiv som klass, genus, generation, etnicitet är centrala. Ämnet har en inriktning mot hur livsbetingelser, livsvillkor och kultur förändrats och förändras i växelverkan med samhällsstrukturer och ekologiska förutsättningar. Sålunda studeras växelspelet mellan människan som kulturskapande aktör och den sociala, politiska och ekologiska omgivningen i ett förändringsperspektiv. Kritisk kulturanalys utgör ett teoretiskt perspektiv som genomsyrar ämnet. Såväl produktion, konsumtion, förmedling och reception av historia och kulturarv studeras utifrån ett samhällsperspektiv.
Ämnesansvarig:
Ylva Grufstedt
Program:
Historia: Inriktning mot kulturarvsstudier
Historiska studier – magister-/masterprogram
Studie- och yrkesvägledare
Utbildningen till studie- och yrkesvägledare är kombination av beteendevetenskap, samhällsvetenskap, vägledningsmetodik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU). I utbildningen behandlas teoribildning inom sociologi, psykologi, pedagogik och teori om arbetslivet och arbetsmarknaden.
Ämnesansvarig:
Peter Gladoic Håkansson
Program:
Studie- och yrkesvägledarutbildningen
Alla utbildningar
Forskning vid SKI
Vid institutionen bedrivs humanistisk och samhällsrelevant forskning i samverkan mellan flera fält. I miljön bedrivs även ämnesdidaktisk forskning. I vår forskning strävar vi efter att bidra till ett kulturellt, socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart samhälle med hjälp av kulturanalytiska och samhällskritiska perspektiv och metoder. Forskningen äger rum i nära samverkan med aktörer och institutioner i det omgivande samhället som exempelvis skola och kulturarvsinstitutioner. I miljön bedrivs forskning som undersöker människors livsvillkor och erfarenheter i samtiden och i det förflutna, ofta med fokus på marginaliserade gruppers perspektiv, lärande, kulturarv, religion och historia. Vid institutionen finns en forskarutbildning i historia och historiedidaktik som bedrivs i nära anslutning till den Nationella forskarskolan i historiska studier och forskarskolan Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram).
Forskare, publikationer och forskningsprojekt

Fredrik Alvén
Nils Andersson

Malin Axelsson
Cecilia Axelsson Yngvéus

Mikael Bruér
Ingmarie Danielsson Malmros

Elin Ennerberg

Peter Gladoic Håkansson

Joakim Glaser

Ylva Grufstedt
Per Gunnemyr

Niklas Gustafson

Manon Hedenborg White
Mona Hemmaty

Josefin Hägglund

Martin Kjellgren

Bodil Liljefors-Persson

Janna Lundberg

Erica Lundqvist

Robert Nilsson Mohammadi

Stefan Nyzell

David Rosenlund
Marianne Sjöland
-
2025 | Artikel i tidskrift
Emancipated through the basis of cultural heritage?: Intersections between democratic and historical consciousness in the Danish history curriculum
Fredrik Alvén, Heidi Eskelund Knudsen
-
2025 | Artikel i tidskrift
Labour Pains: Mothers and Motherhood on the British Left in the Twentieth Century
Charlotte Lydia Riley, Lyndsey Jenkins, Emily Baughan, Laura Beers, Jade Burnett, Frankie Chappell, Ruth Davidson, Emma Elinor Lundin, Mary Clare Martin, Anna Muggeridge, Emma Peplow, Priscila Pivatto, Jessica White
-
2025 | Kapitel i bok, del av antologi
Plats rit och meningsskapande
Emma Hall, Bodil Liljefors Persson
-
2025 | Kapitel i bok, del av antologi
Identitet i skolans religionsundervisning
Emma Hall
-
2025 | Doktorsavhandling, monografi
Äntligen stod kvinnan i talarstolen: Agda Östlunds retoriska karriär och socialdemokratins genombrott
Magnus Gustafson
-
2025 | Kapitel i bok, del av antologi
Indigenous spirituality with a focus on Maya religion and ritual practices in connection with Education on sustainable development
Bodil Liljefors Persson
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Series Editors' Introduction: Storytelling in Kabuki An Exploration of Spatial Poetics of Comics
Martin Lund, Julia Round
-
2024 | Artikel i tidskrift
Historien om Sverige för barn
Joel Rudnert
-
2024 | Artikel, recension
Johan Stenfeldt, En global ideologihistoria: Från Konfucius till historiens slut (Lund: Studentlitteratur 2023). 163 s
Nils Andersson
-
2024 | Artikel i tidskrift
‘Proxy Parenting’ and Creating a ‘Golden Touch’: Practices and Discourses of Intensive Grandparenting
Terese Anving, Sara Eldén, Linn Alenius Wallin, Franciska Brodersen
-
Forskningsprojekt
Religion som lärande: en etnografi av wicca i Sverige med fokus på pedagogik
olivia.cejvan@mau.se -
Forskningsprojekt
Proximal auktoritet: mot en teori om hur favoritism och genus formar auktoritet
manon.hedenborg-white@mau.se -
Forskningsprojekt
Historieundervisning som främjar elevers hantering av historiska framställningar - En interventionsstudie i samverkan mellan lärare och...
david.rosenlund@mau.se -
Forskningsprojekt
Politiken kring mineralutvinning: En inblick i Ghanas småskaliga gruvdrift
joel.agbesinyale@mau.se -
Forskningsprojekt
Att skapa vi:et i hembygden: Närsamhällets kulturarv i SO-undervisningen på lågstadiet
cecilia.trenter@mau.se -
Forskningsprojekt
Minne och Aktivism. De överlevandes roll i kunskapsproduktionen om Förintelsen
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
RUT för äldre: Nya villkor för omsorgspraktiker i äldres vardagsliv
sara.elden@mau.se -
Forskningsprojekt
På väg mot jämställdhet? Könsintegrerande processer i lastbilsföraryrket
lisa.ringblom@mau.se -
Forskningsprojekt
Lärande, förebyggande och konsekvenser av antisemitism i svensk skola
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Att samla Förintelsens minnen i Sverige, ett nätverk för transdisciplinära praktiker och perspektiv på samlingar, samlande och etik
-
Forskningsprojekt
PrecaNord: Tackling Precarious and Informal Work in the Nordic Countries
sara.elden@mau.se -
Forskningsprojekt
Digitaliseringens etik. Föreställningar om Förintelsesamlingars sårbarhet
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Nordic voices: The use of oral history and personal memories in public history settings
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
I exil: aktivism, identitet och African National Congress of South Africa i Sverige
emma.lundin@mau.se -
Forskningsprojekt
Landsbygdens vardagsliv, arbete och utbildning
janna.lundberg@mau.se
-
Seminarium , 12 mars | FAKULTETEN FÖR LÄRANDE OCH SAMHÄLLE (LS)
Att utveckla undervisning från årskurs 1
-
Seminarium , 13 mars | FAKULTETEN FÖR LÄRANDE OCH SAMHÄLLE (LS)
Emil Lundedahl Hammar om spel och spelindustri i en föränderlig omvärld
-
Seminarium , 18 mars | FAKULTETEN FÖR LÄRANDE OCH SAMHÄLLE (LS)
Kvinnligt frimureri och ordensverksamhet vid det svenska hovet kring år 1800
-
Föreläsning , 20 mars | FAKULTETEN FÖR KULTUR OCH SAMHÄLLE (KS)
Historieverkstad: Ingen sa något om dig
-
Seminarium , 26 mars | FAKULTETEN FÖR LÄRANDE OCH SAMHÄLLE (LS)
Transnationella familjer och omsorg
-
Seminarium , 8 maj | FAKULTETEN FÖR LÄRANDE OCH SAMHÄLLE (LS)
Att skapa fantastiska världar: Tolkien och Kalevala
-
Seminarium , 14 maj | FAKULTETEN FÖR LÄRANDE OCH SAMHÄLLE (LS)
Utbildningsval och sociala klyftor
-
Seminarium , 15 maj | FAKULTETEN FÖR LÄRANDE OCH SAMHÄLLE (LS)
Christine Davidsson Sandal – Spiritistiska praktiker och medieekologi ca 1900
Forskningsämnen
Samarbeta med SKI
Vår forskning och utbildning sker i nära samarbete med det omgivande samhället. Kontakta oss gärna med förslag på samverkan med våra forskare eller studenter.
Nationella proven i historia
Skolverket har fått regeringens uppdrag att i samarbete med universitet och högskolor utarbeta och genomföra de nationella ämnesproven. Uppgiften att utarbeta nationella ämnesprovet i historia för årskurs 9 ligger hos Malmö universitet.